LIBERTÉ, EGALITÉ, FRATERNITÉ
ESQUEMA
Llibertat com absència de cadenes exteriors.
A aquesta idea responen les exigències de llibertat de les Declaracions de drets. (possible activitat: buscar la Declaració Universal de Drets Humans de l’ONU i aclarir alguns dels conceptes de llibertat que hi són inclosos, tot i que el tema dels drets serà tractat en detall en el capítol següent).
Llibertat com possibilitat de dur a terme la pròpia voluntat.
Llibertat i coneixement.
El coneixement com a camí per fer créixer la llibertat.
Sense el coneixement de les possibilitats que ofereix la realitat i dels camins per accedir-hi la possibilitat de triar és inexistent.
Llibertat i formació de criteris.
La llibertat com obediència a un mateix (autonomia)
Confusió entre llibertat i esclavitud del desig.
Limitar la llibertat?
La llibertat sense restriccions posa en perill permanent la mateixa llibertat.
Igualtat?
Allò que salta a la vista són les diferències.
La idea d’igualtat no és evident, ni ha sigut defensada durant la major part de la història (possibilitat de llegir el mite dels metalls de Plató).
Que allò que compartim pesi més que allò que ens diferencia no és res evident, ni l’única opció possible, sinó el resultat d’una decisió, d’un compromís, d’un projecte.
Fites històriques en el compromís per fer pesar més la igualtat que la diferència.
El conflicte de fer compatibles llibertat i igualtat.
La llibertat sense límits incrementa les desigualtats de partida.
Presentació de les dues tendències: +llibertat, +igualtat. Concreció històrica en el liberalisme i el socialisme.
La recerca de l’equilibri.
Responsabilitat humana en la creació d’un món en què llibertat i igualtat siguin màximament compatibles.
ACTIVITATS
Activitat de partida: reflexió sobre la cançó “Libre” de Nino Bravo (o d’Amena per als nostres alumnes): té sentit parlar de llibertat en criatures sense voluntat com el sol, el mar, el vent?
Reflexió sobre la frase d’Epictet: Només els educats són lliures.
Buscar dades sobre les desigualtats Rics/pobres, Nord/sud.
Debatre el possibles límits en la llibertat d’expressió, en la de disposar de la propietat (es pot mantenir una casa o un terreny immens desocupat i improductiu? Un pot cremar una pintura de Van Gogh que acaba d’adquirir?), en la de consciència (pot un metge de la sanitat pública negar-se a practicar un avortament autoritzat?)...
Buscar anuncis en què s’utilitzi la paraula o la idea de llibertat, i analitzar en quin sentit és utilitzada.
Fugint de receptes fàcils:
Donar a tothom la mateixa educació fins als 16 anys és realment afavorir la igualtat?
Ha d’imposar l’estat a les empreses quotes de contractació dels col·lectius més desfavorits (dones, immigrants, discapacitats...)?
Quin sentit té imposar quotes de dones en les llistes electorals dels partits?
Fins a quin punt subvencionar els llibres escrits en català i no els escrits en castellà és un atemptat contra la igualtat o una manera real d’evitar la desigualtat que provoca la dimensió dels dos mercats?