Imatge digital: Utilitzarem el programa Paint Shop Pro 5, que ens servirà per pintar, editar i retocar les imatges.

La filosofia de funcionament de la major part d'editors d'imatges és similar, per la qual cosa un cop apreneu el funcionament bàsic d'aquest editor, fàcilment podreu treballar amb qualsevol altre editor d'imatges d'ús generalitzat (Photoshop, Photo-Paint,...).

També veurem com modificar diferents paràmetres bàsics d'una imatge com són, la brillantor, el contrast...

Quines són les parts més importants?

Finestra principal: conté quatre regions. Cada regió té usos i funcions específics

Barres i paletes: si no estan a la vista, les fareu aparèixer des del menú Ver | Barras de herramientas. Activeu la Barra d'eines (Barra de herramientas) que és on hi ha tota una sèrie d'accessos als comandaments més freqüents. En el cas que un comandament no estigui disponible, el seu botó estarà enfosquit. Activeu també la paleta d'eines (Paleta de herramientas) que és on hi ha les eines per a l'edició de les imatges. La barra d'eines us apareixerà normalment sota la barra del menú i la paleta d'eines al costat esquerre de la finestra.


Normalment, quan obriu Paint Shop Pro la Paleta d'eines es mostrarà enfosquida ja que no haureu obert encara cap imatge. Aquestes opcions s'activaran (ressaltaran quan obriu una imatge).

La major part de les icones que presenta la barra d'eines són comuns a tots els programes i realitzen les mateixes funcions (Obrir, Desfer, Refer, Tallar, Copiar...). N'hi ha d'altres però que són específiques del programa i que veurem una mica més endavant.

També us trobareu a la dreta amb una paleta important, la Paleta de colors (Paleta de colores), que és la que conté les eines de selecció de color (primer pla i segon pla) i mostra la informació sobre els colors. Podeu seleccionar el color de primer pla, passant amb el ratolí sobre la paleta de colors i fent clic al botó esquerre. Podeu seleccionar el color de segon pla (sovint anomenat color de fons), passant sobre la paleta i fent clic al botó dret del ratolí.

Finestres d'imatges: quan obriu un arxiu o en feu un de nou, el programa us mostrarà el gràfic dins d'una finestra d'imatge. Aquestes finestres apareixen en l'interior de l'espai de treball de la finestra principal.

Exemples de treball amb la barra i paleta d'eines:

  • Obriu la imatge foto1.jpg des del Paint Shop Pro. Aneu a l'opció del menú Archivo i després Abrir.... Una vegada us surti el quadre de diàleg carregueu la imatge seleccionant el fitxer i fent clic al botó Obre.
  • En funció de la mida a la qual estigui definit el monitor, la imatge apareixerà més gran o més petita. Si premeu la icona de la barra d'eines veureu la mida real en pantalla de la imatge. Premeu amb el ratolí per tornar a la situació anterior.
  • Per augmentar o disminuir l'aparènça de la imatge podeu utilitzar el zoom . Premeu la icona i podreu augmentar o disminuir la imatge prement el botó esquerre i dret del ratolí respectivament, situant-vos sobre la imatge. Quan vulgueu tornar a la mida original amb què veieu la imatge premeu sobre la icona mida original.
  • Si aneu a la barra de menús i escolliu l'opció tamaño del área de imagenes... dins del menú Imagen. Us apareixerà un quadre com aquest:

  • On posa Ancho/Alto actual indica les dimensions reals del gràfic en píxels per polsada (ppp). Aquestes dimensions no es modifiquen encara que ampliem o reduïm la imatge amb l'eina zoom. Comproveu-ho.
  • Quan seleccioneu una eina, si feu clic a la icona de la Barra de herramientas, se us mostrarà la paleta de control (Controles) de cada eina. Si teniu ressaltada l'eina en aquest cas us mostra la paleta de control de l'eina Selección.


  • Si obriu la pestanya on apareix la paraula Rectángulo veureu les opcions de l'àrea de selecció. Si seleccioneu una altra icona de la paleta d'eines veureu com les opcions dels controls canvien.
  • Observeu que en tots els casos podeu escollir l'opció Punta de pincel. Aquesta opció és molt important, ja que, segons com tingueu la configuració del pinzell, aquest pintarà d'una manera o una altra. Quan sigui necessari utilitzar el pinzell mireu el tipus de configuració que teniu definida prement sobre el pinzell i després obrint la paleta de control .
  • Escolliu Punta de pincel i us apareixerà la paleta de configuració de la punta de pinzell:

  • Feu diverses modificacions i comproveu com és l'efecte sobre el pinzell dibuixant diverses línies.
  • L'eina Selección ens permetrà seleccionar una part de la imatge i retallar-la (CTR+X), copiar-la (CTR+C), esborrar-la (DEL) o moure-la (Majúscules+fletxes de cursor o amb el ratolí).Aquesta selecció per defecte es fa de forma rectangular. Si voleu seleccionar una àrea esfèrica, cilíndrica o quadrada podreu modificar la configuració amb la paleta de control.
  • La majoria de situacions requereixen però, una selecció irregular d'una part de la imatge (un contorn). Per seleccionar una zona de perímetre irregular s'utilitza l'eina Mano libre (el llaç). És una eina molt útil però té l'inconvenient que precisa d'una certa habilitat amb el ratolí (bon pols) i que la bola i els rodets del ratolí estiguin en bon estat perquè no es desplaci bruscament.
  • Una eina que utilitzareu freqüentment quan treballeu l'edició d'imatges és la Varita mágica . A diferència de les eines de selecció, la vareta màgica actua seleccionant continguts i no límits o voreres. Si utilitzeu la vareta màgica sobre de la imatge que teniu oberta, fixeu-vos que l'àrea que es selecciona no es correspon amb cap part específica de la imatge. El criteri que per defecte fa servir la vareta màgica per seleccionar una àrea es basa en els valors RVA ( Rojo, Verde, Azul - Vermell, Verd i Blau). En conseqüència es seleccionen àrees amb quantitats RVA similars. En la Paleta de control podreu modificar la tolerància de la selecció i també el criteri de selecció (RVA, Tonalitat i Brillantor).
  • Una funció molt útil quan es fan seleccions és la Selección inversa. Aquesta funció es troba a la barra de menús, Escolliu Selecciones i premeu l'opció Invertir. D'aquesta forma es seleccionarà l'àrea complementària a la seleccionada a la imatge.
  • Una altra eina d'ús força habitual és el Cuentagotas . El comptagotes us permetrà seleccionar un color determinat de qualsevol punt de la imatge. Fixeu-vos que la imatge amb la qual esteu treballant té una impuresa a la part inferior i algunes taques blanques a la part superior. Això és degut a que molt probablement la diapositiva no es va netejar abans de ser escanejada i causa molt mal efecte veure una imatge bruta. Doncs bé, caldrà eliminar-les. Per fer-ho hi ha diverses opcions i una d'elles és utilitzar el comptagotes i el pinzell.
  • Seleccioneu el comptagotes i amplieu una mica la imatge, situant-vos sobre la impuresa inferior. Amb el comptagotes seleccioneu amb un "clic" del ratolí la zona immediatament contigua a la impuresa (aquesta zona serà a priori la més similar en coloració). Observeu com en la paleta de colors us apareix el color de primer pla que heu marcat. Un cop fet això seleccioneu el pinzell i pinteu sobre la impuresa.
  • Molt probablement el pinzell us haurà pintat una zona massa gran, ja que no haureu, prèviament, configurat la punta de pinzell. Desfeu (menú Editar | Deshacer... o tecles CTRL+Z) i escolliu un Tamaño de com a màxim 4 píxels. Comproveu com ara si aneu fent desaparèixer la impuresa. Si voleu que quedi millor feu diverses seleccions de color amb el comptagotes, ja que la tonalitat, encara que no gaire, va canviant.
  • Aquesta mateixa correcció la podem fer amb altres eines. Podem, per exemple, esborrar (atenció també amb la mida de l'esborrador) i després omplir amb el color seleccionat amb el comptagotes (s'omplen les àrees d'igual RVA), o bé utilitzar l'eina Retocar. Feu alguna pràctica amb aquestes eines i compareu els resultats. L'elecció d'una o una altra depèn de molts factors, inclosos els gustos personals.

Ara ja coneixeu una mica més l'entorn de la vostra eina d'edició d'imatges, encara que són moltes les opcions que manquen explicar. Per continuar amb la familiarització obriu el Paint Shop Pro i passeu per sobre de les diferents icones amb l'apuntador del ratolí, veureu que us mostra l'acció corresponent. Sempre que necessiteu informació d'una icona determinada podeu utilitzar l'ajuda del Paint Shop Pro prement sobre la icona i prement a continuació sobre la icona de la qual voleu informació.


Anem ara a modificar l'aspecte d'una imatge canviant alguns dels seus paràmetres més bàsics.

  • Obriu el fitxer imatge3.jpg amb el Paint Shop Pro.

  • Per ajustar els diferents paràmetres del gràfic, com per exemple el contrast, la brillantor, la tonalitat, la saturació de colors... aneu a l'opció Ajustar que trobareu al menú Colores.

  • En aquest cas, el que necessiteu és que la imatge tingui una mica més de brillantor i contrast. Trieu l'opció Brillo/Contraste. Per poder veure una part més gran de la imatge podeu utilitzar els botons de més o menys augment.

Podeu anar provant altres tipus d'ajustaments per aconseguir que les imatges siguin més acurades, com per exemple, modificant la saturació de colors, el mapa de tonalitat...
En el cas que un canvi en una imatge no us agradi sempre podeu tornar a l'estat anterior amb l'opció Deshacer... dins del menú Editar, o també podeu fer servir les tecles Ctrl + Z per realitzar el mateix.

TIPUS D'IMATGES DIGITALS.

Les imatges en un ordinador difereixen dels altres tipus d'imatges - com poden ser les fotografies i els dibuixos - en el fet que són digitals, guardades en forma d’una seqüència de bits i que poden ser modificades en diferents aspectes, com la mida i el color. Com es desa aquesta informació també serà diferent segons el nombre de colors que formin la imatge (profunditat de color).
En conseqüència, l'objectiu d'aquesta pràctica és, per una banda, conèixer els diferents tipus de formats gràfics i la seva utilitat i per altra comprendre el concepte de profunditat de colors i com canviar aquesta profunditat en les imatges amb l'ajut del Paint Shop Pro.

Els gràfics d’ordinador s’agrupen en dues grans tipologies de formats:

  • Gràfics vectorials:
    • Els fitxers de gràfics vectorials contenen un conjunt d'instruccions (vectors). Aquests vectors descriuen les dimensions i formes de cada línia, cercle, arc o rectangle que fa el dibuix. Quan la imatge es visualitza, el programa llegeix aquestes instruccions i reconstrueix les formes i els colors per representar-los a la pantalla.
    • L’avantatge principal dels gràfics vectorials és que cada peça de la imatge pot ser manipulada separadament. És possible moure objectes individuals al voltant de la pantalla, i allargar-los, rotar-los, duplicar-los o introduir una distorsió. També cal tenir en compte que al modificar la mida de les imatges aquestes no perden definició (en canvi, els bitmaps sí), i a més, els fitxers tenen una mida compacta.
    • El principal desavantatge d’aquest format és que les imatges, com més complicades són, l'ordinador triga més temps a calcular-les i, per tant, a representar-les.

    Formats: CDR, DXF. Eines: Corel Draw, Illustrator, Freehand...

  • Mapes de bits (bitmaps):
    • Els bitmaps estan compostos d'un conjunt de bits en la memòria de l'ordinador que defineixen el color i la intensitat de cada píxel d’una imatge. Un píxel és cada una de les caselles o cel·les en què es pot descompondre una imatge digital.
    • Els bitmaps són típicament usats per reproduir imatges que contenen molts detalls, ombres i colors: fotografies, negatius de pel·lícules i altres il·lustracions.
    • Les eines usades per crear bitmaps són els editors gràfics, que permeten pintar píxel a píxel amb el color adequat.
    • Els gràfics bitmap normalment requereixen més espai de disc que els gràfics vectorials, el motiu és que els bitmaps contenen informació específica sobre cada píxel representat a la pantalla.
    • Formats: BMP, PCX, JPG, TIF, GIF.


      Eines: Paint Shop Pro, Photoshop, Paintbrush...


      GIF i JPEG (o JPG) són els formats d'imatges més usats per posar a les pàgines web. GIF són les sigles de Graphics Interchange Format i es va desenvolupar específicament per a gràfics on line. JPEG correspon a Joint Photographic Experts Group i es va desenvolupar com un mitjà per comprimir fotografies digitals. Com a característiques principals tenim:

  • Format GIF:

    • Utilitza un algorisme de compressió sense cap mena de pèrdua.
    • Els gràfics estan limitats a 256 colors.
    • Admeten transparència. Això vol dir que tenen la possibilitat de convertir en transparent o invisible un sol color, de manera que el fons que tingui aquest color sigui invisible.
    • Permeten fer animació amb una tècnica de posar moltes imatges en el mateix arxiu GIF.

  • Format JPEG (JPG):
    • L'algorisme que utilitza descarta alguns blocs de les dades de les imatges quan les comprimeix. Per aquesta raó és millor només desar una vegada una imatge amb compressió JPEG. Cada vegada que s'utilitzi aquest algorisme, s'eliminen més dades.
    • Està optimitzat per a fotografies i imatges escannejades amb 16 milions de colors o, el que és el mateix, de 24 bits de profunditat de color.
    • Permet escollir el grau de compressió, com més compressió més pèrdua i la mida del fitxer és menor.


Aquests tipus de gràfics són els que ocupen més espai a la memòria. No obstant, la majoria de vegades no és necessari tenir les imatges amb tants colors i per això utilitzareu una funció del Paint Shop que és el canvi de profunditat de color.

La profunditat de color es refereix a la quantitat de bits que necessita cada píxel per guardar informació de la imatge. Actualment, gràcies a l'avançada capacitat gràfica de les targetes de vídeo dels ordinadors, quasi totes les imatges són del tipus "tot color" o també anomenades "true color" (color vertader), això vol dir que per cada píxel es necessiten 24 bits, o el que és el mateix, 3 bytes, (8 bits corresponen a 1 byte), 8 bits per cada canal de color RGB "Red, Green, Blue" (RVA: vermell, verd, blau).
Com més profunditat de colors tingui una imatge millor es veurà, però més espai ocuparà en la memòria i, per tant, en el vostre disc.

L'entorn Windows pot canviar d'una manera molt senzilla la profunditat de colors. És recomanable que el vostre sistema estigui configurat amb una profunditat de colors de 24 bits per tal d'evitar problemes amb la visualització d'imatges amb molts colors, com per exemple, les fotografies.

Algunes de les opcions de retoc d'imatges com poden ser alguns filtres i efectes, sols funcionen si les imatges estan amb una profunditat de 16 milions de colors o, el que és el mateix, imatges "true color" (24 bits). També és necessari treballar amb gràfics de 24 bits per poder treballar en capes

CAPES:

El treball en capes és una de les característiques més importants dels editors d'imatges i una de les formes de treball més útils per fer composició d'imatges.

Què és una capa?
Una capa és una superfície d'una imatge. Una imatge pot tenir diverses capes que es poden superposar una sobre l'altra. Seria com una pila de fulls transparents, cadascun dels quals tindria algun component de la imatge. La idea més senzilla per entendre què és una imatge en capes, és pensar en el sistema antic de realitzar els dibuixos animats. Sobre un fons o paisatge (segon pla o primera capa) es situava un o més fulls transparents d'acetat on es pintaven els personatges (segona capa, tercera capa, ...). El disseny d'una imatge en capes ens permetrà tenir un control més acurat de cadascun dels components de la imatge i modificar-los de forma individual com si cada capa fos una imatge individualitzada. Algunes capes poden estar totalment pintades i tenir diversos graus de transparència. D'altres poden ser totalment transparents i tenir només un dibuix o imatge en una zona determinada o bé poden contenir únicament text.


Quan es crea una imatge amb el Paint Shop Pro, aquesta té únicament una capa, què és el que s'anomena Segundo plano (2º plano). Aquesta capa apareixerà amb el color que tinguem definit en la paleta de colors per al segon pla o color de fons (fletxa blava). Quan dibuixem o incorporem una imatge aquesta ho fa com si estigués pintada sobre la capa però sense formar-ne una (altres programes com és el cas de l'Adobe PhotoShop si que incorpora la imatge com una nova capa). El color amb què estarem pintant el tindrem a la paleta de colors al requadre de primer pla (fletxa vermella).


Si volem afegir un text, un dibuix o una imatge en una segona capa li hem d'indicar que ho faci. Un altre aspecte important és que perquè una imatge tingui capes ha d'estar definida en color de 24 bits o escala de grisos.

Quan obrim el Paint Shop Pro i creem una nova imatge (Menú Archivo | Nuevo). ens apareixer un quadre de diàleg com el següent:

Aquí és on definirem les característiques de la imatge que anem a crear. L'amplada i llargada de la imatge es defineixen normalment en píxels (Veieu el mòdul 1) i la resolució normal per a una imatge que s'ha de veure en el monitor és de 72 píxels per polsada, que, recordeu, és la resolució d'un monitor normal. En l'apartat de Color de segundo plano definirem aquest. Per defecte surt el color que tinguem definit a l'inici del programa, però si obrim la pestanya veurem que podem escollir els colors entre els colors bàsics o bé definir el fons com a transparent. Recordeu que a Tipo de imagen hem de definir 24 bits (16,7 milions de colors) o bé escala de grisos si volem treballar en capes.
Accepteu amb les opcions que veieu al dibuix i us haureu creat la vostra primera imatge, probablement en blanc. La finestra que se'ns ha obert té una sola capa anomenada 2º plano. Comproveu-ho obrint la Paleta de capas . Us apareixerà un quadre de diàleg com el següent.

Fixeu-vos com a sota de Capas ens indica l'existència d'una sola capa (2º plano).
El botó que hi ha a la dreta serveix per visualitzar o no la capa. Per defecte, totes les capes estan visibles. Si el premeu veureu com la capa deixa de veure's i apareix un reticulat blanc i gris indicatiu de transparència a tots els editors d'imatge.
Canvieu el color de primer pla (recordeu: dos "clics" sobre el quadre indicat amb la fletxa vermella) i escolliu un color crema clar. Després premeu el botó Inundar (omplir) a sobre la imatge i veureu com canvia el color de tota la capa.

Anem ara a crear una nova capa. Hi ha diverses formes de fer-ho. Seleccionant l'opció Nueva del menú Capas, situant-nos amb el botó dret del ratolí sobre el botó de 2º plano i seleccionant Nueva, o bé prement el botó de la Paleta de capas. En tots els casos ens apareixerà el quadre de propietats de la capa:

Al anar afegin capes al nostre treball, al final tindrem:

 

ACLARIMENTS SOBRE EL COLOR

Tenim tres maneres diferents de codificar el color:

  • RGB (RVA) (Red, Green, Blue)

    Codificació del color primari amb 1 byte (rang 0-255)
    Cada píxel precisa 3 bytes (1 per color) = 24 bits/píxel

  • HSB (Hue, Saturation, Bright)

    Definició del color per la combinació de tres característiques: el to, la saturació i la lluminositat.

  • CYMK (Cyan, Yellow, Magenta, Black)

    Codificació dels pigments de quatricromia emprada en la impressió gràfica.
    Incorporada en els programes avançats de retoc fotogràfic: PhotoShop, PhotoPaint.

    En les pàgines web, el color que poseu per definir les fonts, el fons... es posa en format RGB, i a més és normalment en format hexadecimal. Com tenim tres components (R,G i B), cadascun pot tenir un valor entre 0 i 255, o el que és el mateix, entre 00 i FF. Per això us trobareu casos com per exemple FFFFFF, que seria com dir R=255, G=255 i B=255, o sigui, el color blanc. En la finestra de la definicó de colors del Paint Shop Pro veureu que us surten els tres components: en RGB, en HSB i per sota el valor corresponent en hexadecimal, que és el que posareu en la pàgina web.

Imatges per realitzar els exercicis:

Material realitzat pel Programa d'Informàtica Educativa