1. EL PROJECTE DE DIRECCIÓ: DEFINICIÓ, ORIGEN I RAONS DE LA NOSTRA CANDIDATURA
Improving schools from within
Roland DS. Barth (l’ escola pot millorar des de dins)
Quan a l'any 1998, es va presentar la possibilitat d'accedir a la direcció, juntament amb companys i companyes amb qui teníem molt en comú, i veient l'ampli suport amb el que comptàvementre el professorat, no ho vàrem dubtar. Ens vàrem posar a disposició del claustre i vam començar a treballar intensament ja que el projecte era molt engrescador.
La valoració que van fer de la nostra gestió tant el claustre, com inspecció i els representants de les institucions va ser molt positiva. Personalment, en aquella ocasió vaig aprendre que el treball en grup, colze a colze, amb persones amb qui perseguíem uns objectius comuns era vital per tal d'aconseguir aquells propòsits. Les diferents opinions i perspectives i, certament, les diferents qualitats que cadascú de nosaltres atresoràvem, no feien més que enfortir la nostra acció en favor de la tasca de convertir el nostre institut en un centre modèlic. Les nostres possibles mancances i deficiències les vàrem compensar i corregir a base de rigor i constància en la feina, amb una dedicació i il·lusió totals en el projecte que teníem entre mans. Ens vam proposar mantenir un diàleg fluïd i permanent amb el professorat i, sobretot, escoltar els companys i les companyes.
La il·lusió amb la qual vàrem engegar el nostre projecte va facilitar que, malgrat les limitacions pressupostàries, d'infraestructures o logístiques que el nostre centre tenia aleshores (part del nostre centre es trobava allotjat en mòduls prefabricats i part a l'edifici Modernista annex de Vil·la Flora), aconseguíssim assolir els nostres objectius. D'aquella experiència vaig aprendre valors que he aplicat en la meva orientació professional posterior. Com per exemple: la importància del treball en equip, l'acceptació dels diferents punts de vista, comptar amb els companys i companyes que, com jo, tenen una llarga trajectòria dins de l'ensenyament i que són font déxperiència i coneixement. Des d´aleshores, entenc que és importantíssim escoltar el professorat i aconseguir que s'impliqui de manera activa en la construcció d´un projecte. I precisament ,a aquest intercanvi d’idees puc atribuir l'èxit de la nostra gestió al capdavant del centre en aquella ocasió.
Anys més tard, se'm torna a plantejar la possibilitat d'engegar una tasca semblant amb un grup humà altament capacitat per a fer front als grans reptes del present. És la història d’un repte personal que de la mà de la Carina Torres, de la Teresa Matamoros i d’en Lluís Illas, es converteix en un repte col·lectiu. En el nostre projecte. Al capdavall, en la nostra il·lusió. Més encara: és l’aposta de l’ Administració: l’educació del segle XXI.
Els temps estan canviant i també ho fa la nostra professió, així com els organismes que la regeixen. És per això que l’ Administració, conscient d’aquests canvis i de les noves necessitats de l´ensenyament, aposta per una clara línea abocada cap a l’autonomia i el respecte per la identitat i la singularitat pròpies de cada centre. Per això, seguint amb aquesta línea de compromís que ha pres l’Administració, ha ofert a la comunitat educativa tres documents per reafirmar aquest nou rol d’orientador tot tenint present, això sí, la possibilitat de rectificació dels petits errors i entrebancs que poguéssim trobar. D’aquesta manera, primer va confeccionar la LEC que, entre altres aspectes, aposta per l’ Autonomia en la gestió, l’organització i la pedagogia. Som conscients de la importància de respectar i reafirmar en la nostra proposta els trets identitaris de qualsevol escola catalana (art. 193): escola laica, plural, inclusiva, i de qualitat pedagògica (que ha de portar a la reducció pertinent de l’elevat fracàs escolar de l´alumnat català). A més a més, la llei presenta, també, dues novetats cabdals: la implicació de les famílies, amb la consegüent instauració i revisió cada cert temps de la carta de compromís i l’avaluació contínua de tota la comunitat educativa, així com, de les propostes que aquesta presenti. Al servei d’aquestes premisses, i d’altres que sorgeixen de les singularitats pròpies de cada centre i sempre al servei del PEC, l’Administració publica el Decret d’ Autonomia dels centres educatius ,102/2010 de 3 d'agost, perquè les noves direccions puguin assolir les seves fites. Aquesta autonomia implicarà un canvi en l’ organització del centre, en la distribució de funcions (com la gestió del personal, la selecció del professorat o la creació de llocs de treball propis en funció d’un perfil concret) que facilitaran que el propi centre esdevingui el veritable protagonista i, alhora responsable, del seu compromís a l’hora de passar comptes amb els agents de la comunitat educativa. Així com, l’ assoliment de les Competències Bàsiques bo i garantint que es treu el màxim profit educatiu del projecte en qüestió.
L’ última concreció d’ aquesta nova aposta encetada per l’ Administració seria el projecte de Direccions. Concretament, el procés de selecció de la candidatura del nostre centre: l’ Institut Lluís Domènech i Montaner. Un procés de selecció que compta amb el recolzament de l’Administració tant en els documents abans esmentats, com en la RESOLUCIÓ ENS/223/2011, de 26 de gener, per la qual es convoca un concurs de mèrits per seleccionar el director o la directora dels centres educatius dependents del Departament d'Ensenyament.
L'article 143 de la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació, estableix que el procediment de selecció del director o directora és el concurs de mèrits. El Decret 155/2010, de 2 de novembre, de la direcció dels centres educatius públics i del personal directiu professional docent (DOGC núm. 5753, d'11.11.2010) preveu a l'article 13.2 que el Departament d'Educació ha de convocar periòdicament concurs de mèrits per a la selecció de la direcció dels centres educatius en què hagi quedat vacant aquest càrrec. Aquest article defineix el perfil del director: competència professional i capacitat de lideratge. Tots dos components són imprescindibles per moure el Claustre, per aconseguir que els nous projectes i les noves apostes de l’Institut Lluís Domènech i Montaner, com per exemple, la redacció d’ un nou PEC i les concrecions del PAC, surtin de dins del propi Claustre. Nosaltres apostarem per un lideratge distributiu que promogui la complicitat, el model participatiu i la llibertat d’expressió i de promoció de qualsevol membre del Claustre. Per reforçar aquest lideratge despleguem aquest projecte de Direcció pensat per a ser desenvolupat en els propers quatre cursos i amb la clara idea que l’Autonomia de gestió i d’organització estarà sempre al servei de l’ autonomia pedagògica. Una autonomia que concretarem en un seguit d’ actuacions amb uns indicadors de fites revisables i avaluables cada any que culminarà amb la memòria de Centre al final de la nostra etapa. Amb transparència i honestedat rendirem comptes de les fites assolides, de les millores i de les rectificacions pertinents amb l’ ajuda de L’Administració. Amb tot això, reafirmarem els quatre pilars de la nostra actuació: planificació, aplicació, anàlisi de l’impacte i l’ orientació cap a una avaluació de millora contínua. Aquestes línees d’ actuació les concretarem en la següent metodologia:
Creiem que per portar a terme un bon projecte és necessària la confiança tant de l’ Administració com de tot el Claustre. Només així podrem fer camí. Un bon camí. Coneixem i som conscients d’ aquest recorregut i pensem que podem aportar alguna cosa bona, el millor de nosaltres, quan proposem un model que impliqui la superació d’ un perfil intervencionista i gestor, i que generi una visió diferent que aporti nous valors i que iniciï un camí, que neix del canvi,que neix de dins.
Roland DS. Barth (l’ escola pot millorar des de dins)
Quan a l'any 1998, es va presentar la possibilitat d'accedir a la direcció, juntament amb companys i companyes amb qui teníem molt en comú, i veient l'ampli suport amb el que comptàvementre el professorat, no ho vàrem dubtar. Ens vàrem posar a disposició del claustre i vam començar a treballar intensament ja que el projecte era molt engrescador.
La valoració que van fer de la nostra gestió tant el claustre, com inspecció i els representants de les institucions va ser molt positiva. Personalment, en aquella ocasió vaig aprendre que el treball en grup, colze a colze, amb persones amb qui perseguíem uns objectius comuns era vital per tal d'aconseguir aquells propòsits. Les diferents opinions i perspectives i, certament, les diferents qualitats que cadascú de nosaltres atresoràvem, no feien més que enfortir la nostra acció en favor de la tasca de convertir el nostre institut en un centre modèlic. Les nostres possibles mancances i deficiències les vàrem compensar i corregir a base de rigor i constància en la feina, amb una dedicació i il·lusió totals en el projecte que teníem entre mans. Ens vam proposar mantenir un diàleg fluïd i permanent amb el professorat i, sobretot, escoltar els companys i les companyes.
La il·lusió amb la qual vàrem engegar el nostre projecte va facilitar que, malgrat les limitacions pressupostàries, d'infraestructures o logístiques que el nostre centre tenia aleshores (part del nostre centre es trobava allotjat en mòduls prefabricats i part a l'edifici Modernista annex de Vil·la Flora), aconseguíssim assolir els nostres objectius. D'aquella experiència vaig aprendre valors que he aplicat en la meva orientació professional posterior. Com per exemple: la importància del treball en equip, l'acceptació dels diferents punts de vista, comptar amb els companys i companyes que, com jo, tenen una llarga trajectòria dins de l'ensenyament i que són font déxperiència i coneixement. Des d´aleshores, entenc que és importantíssim escoltar el professorat i aconseguir que s'impliqui de manera activa en la construcció d´un projecte. I precisament ,a aquest intercanvi d’idees puc atribuir l'èxit de la nostra gestió al capdavant del centre en aquella ocasió.
Anys més tard, se'm torna a plantejar la possibilitat d'engegar una tasca semblant amb un grup humà altament capacitat per a fer front als grans reptes del present. És la història d’un repte personal que de la mà de la Carina Torres, de la Teresa Matamoros i d’en Lluís Illas, es converteix en un repte col·lectiu. En el nostre projecte. Al capdavall, en la nostra il·lusió. Més encara: és l’aposta de l’ Administració: l’educació del segle XXI.
Els temps estan canviant i també ho fa la nostra professió, així com els organismes que la regeixen. És per això que l’ Administració, conscient d’aquests canvis i de les noves necessitats de l´ensenyament, aposta per una clara línea abocada cap a l’autonomia i el respecte per la identitat i la singularitat pròpies de cada centre. Per això, seguint amb aquesta línea de compromís que ha pres l’Administració, ha ofert a la comunitat educativa tres documents per reafirmar aquest nou rol d’orientador tot tenint present, això sí, la possibilitat de rectificació dels petits errors i entrebancs que poguéssim trobar. D’aquesta manera, primer va confeccionar la LEC que, entre altres aspectes, aposta per l’ Autonomia en la gestió, l’organització i la pedagogia. Som conscients de la importància de respectar i reafirmar en la nostra proposta els trets identitaris de qualsevol escola catalana (art. 193): escola laica, plural, inclusiva, i de qualitat pedagògica (que ha de portar a la reducció pertinent de l’elevat fracàs escolar de l´alumnat català). A més a més, la llei presenta, també, dues novetats cabdals: la implicació de les famílies, amb la consegüent instauració i revisió cada cert temps de la carta de compromís i l’avaluació contínua de tota la comunitat educativa, així com, de les propostes que aquesta presenti. Al servei d’aquestes premisses, i d’altres que sorgeixen de les singularitats pròpies de cada centre i sempre al servei del PEC, l’Administració publica el Decret d’ Autonomia dels centres educatius ,102/2010 de 3 d'agost, perquè les noves direccions puguin assolir les seves fites. Aquesta autonomia implicarà un canvi en l’ organització del centre, en la distribució de funcions (com la gestió del personal, la selecció del professorat o la creació de llocs de treball propis en funció d’un perfil concret) que facilitaran que el propi centre esdevingui el veritable protagonista i, alhora responsable, del seu compromís a l’hora de passar comptes amb els agents de la comunitat educativa. Així com, l’ assoliment de les Competències Bàsiques bo i garantint que es treu el màxim profit educatiu del projecte en qüestió.
L’ última concreció d’ aquesta nova aposta encetada per l’ Administració seria el projecte de Direccions. Concretament, el procés de selecció de la candidatura del nostre centre: l’ Institut Lluís Domènech i Montaner. Un procés de selecció que compta amb el recolzament de l’Administració tant en els documents abans esmentats, com en la RESOLUCIÓ ENS/223/2011, de 26 de gener, per la qual es convoca un concurs de mèrits per seleccionar el director o la directora dels centres educatius dependents del Departament d'Ensenyament.
L'article 143 de la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació, estableix que el procediment de selecció del director o directora és el concurs de mèrits. El Decret 155/2010, de 2 de novembre, de la direcció dels centres educatius públics i del personal directiu professional docent (DOGC núm. 5753, d'11.11.2010) preveu a l'article 13.2 que el Departament d'Educació ha de convocar periòdicament concurs de mèrits per a la selecció de la direcció dels centres educatius en què hagi quedat vacant aquest càrrec. Aquest article defineix el perfil del director: competència professional i capacitat de lideratge. Tots dos components són imprescindibles per moure el Claustre, per aconseguir que els nous projectes i les noves apostes de l’Institut Lluís Domènech i Montaner, com per exemple, la redacció d’ un nou PEC i les concrecions del PAC, surtin de dins del propi Claustre. Nosaltres apostarem per un lideratge distributiu que promogui la complicitat, el model participatiu i la llibertat d’expressió i de promoció de qualsevol membre del Claustre. Per reforçar aquest lideratge despleguem aquest projecte de Direcció pensat per a ser desenvolupat en els propers quatre cursos i amb la clara idea que l’Autonomia de gestió i d’organització estarà sempre al servei de l’ autonomia pedagògica. Una autonomia que concretarem en un seguit d’ actuacions amb uns indicadors de fites revisables i avaluables cada any que culminarà amb la memòria de Centre al final de la nostra etapa. Amb transparència i honestedat rendirem comptes de les fites assolides, de les millores i de les rectificacions pertinents amb l’ ajuda de L’Administració. Amb tot això, reafirmarem els quatre pilars de la nostra actuació: planificació, aplicació, anàlisi de l’impacte i l’ orientació cap a una avaluació de millora contínua. Aquestes línees d’ actuació les concretarem en la següent metodologia:
Creiem que per portar a terme un bon projecte és necessària la confiança tant de l’ Administració com de tot el Claustre. Només així podrem fer camí. Un bon camí. Coneixem i som conscients d’ aquest recorregut i pensem que podem aportar alguna cosa bona, el millor de nosaltres, quan proposem un model que impliqui la superació d’ un perfil intervencionista i gestor, i que generi una visió diferent que aporti nous valors i que iniciï un camí, que neix del canvi,que neix de dins.
2.L’ INSTITUT LLUÍS DOMÈNECH I MONTANER: D’ ON VENIM?
2.1. BREU HISTÒRIA DEL NOSTRE CENTRE
L'institut Lluís Domènech i Montaner va obrir per primera vegada les seves portes
el mes de setembre del 1992 i es va instal·lar a l’edifici modernista Vil·la Flora,
propietat de l’Ajuntament. Vam començar amb una matrícula de 125 alumnes en un aulari
prefabricat i, el nombre d’alumnes va anar creixent. Finalment, el curs 2001-
Finalament, El curs 2009-
2.2. Importància de l’entorn i la seva incidència en el centre
Entenem per entorn totes aquelles condicions, recursos i activitats integrades i interrelacionades que directament o indirecta afecten el funcionament de l'escola.
Podem trobar quatre tipus diferents d'entorn:
2.3. El nostre centre i el projecte educatiu vigent (PEC)
El PEC és el document rector d’ un centre: n'estableix el marc general de funcionament
i en defineix els trets d’identitat ( inclusió, escola laica, pluralitat, qualitat
pedagògica, retre comptes i implicació de les famílies) . També el PEC emmarca un
model educatiu particular de centre, que sorgeix després d'una reflexió crítica i
d’una avaluació diagnòstica sobre la realitat educativa del centre, que respecti
les característiques socials de l’entorn, de la cultura pedagògica del centre i del
professorat i que es concretaran en reptes educatius singulars al servei de l’assoliment
de les competències bàsiques i la reducció del fracàs escolar. Per tant, aquest document
recollirà el plantejament institucional i els objectius del centre sobre la identitat
del centre, els criteris d’organització pedagògica, prioritat i plantejaments educatius
i curriculars, els principis d’inclusió educativa, els valors i objectius de la convivència,
tot això expressat i avaluat per indicadors de progrés. Des de la Direcció vetllarem
per la seva elaboració i instauració dins del Centre i que esdevingui un hàbit consultar-
2.4. El nostre centre i el PQMC (Pla de Millora dels Centres)
Un altre dels reptes al qual haurem de fer front és l’ execució del PAC. És, per
a nosaltres, el tret de sortida, una oportunitat per a créixer i per habilitar iniciatives
que han de situar el nostre centre en un espai d'innovació constant i orientat cap
a la qualitat educativa. Una prova de la seva importància és la confecció d’aquest
projecte de Direcció, on en tot moment hem tingut en compte els tres moments d’execució
d’un Pla de Millora: visió, missió i valors. La materialització d’aquesta impremta
podeu apreciar-
3. EL NOSTRE PROJECTE: D'UNA LLEI PRÒPIA (LA LEC) A UN PROJECTE PROPI (EL DECRET D'AUTONOMIA)
L'escola no transforma la societat, és la societat la que transforma l'escola”
Josep-
Una bona planificació, organització i gestió del nostre centre està directament relacionada amb els recursos humans i físics de que disposem. El principi fonamental que hi ha darrera d’aquesta idea és que el centre ha de fer un ús òptim de tots els recursos de que disposa de la millor manera possible per tal d'assegurar un èxit en cadascuna de les àrees de funcionament del centre. Per tal d'assegurar aquesta opció tots els membres de la comunitat escolar necessiten, d'una banda, un lideratge efectiu, i de l’altra, un entorn en el qual puguin treballar i evolucionar favorablement.
Per tal de garantir una evolució positiva de l'alumnat, un entorn propici esdevé fonamental. Un entorn que faciliti la transició de la casa a l’escola. Que ajudi a fer realitat els canvis necessaris i desitjables en el comportament i en l'actitud dels estudiants. Un entorn que catalitzi les seves inquietuds, que faci del centre educatiu un instrument d'evolució constant del nostre municipi, en particular; i de la societat, en general. Un entorn, en definitiva, que ens situï com a referent formatiu arreu.
3.1. Qui som? El nostre perfil professional
3.2. Els pilars de la nostra filosofia
3.2.1. L'equitat i l’excel·lència
El mateix punt de partida...una estació d'arribada diferent.
L'equitat en un centre educatiu és un compromís bàsic que la societat fa amb el sistema d'ensenyament públic. Des del nostre punt de vista, l'equitat té una clara raó de ser. Respon a un profund sentit de joc net, de justícia social, de llei natural que ens diu que tots els individus d'una societat tenen el mateix valor i haurien de tenir les mateixes oportunitats a l'hora d'accedir als beneficis d'aquesta societat. En aquesta línia, el nostre centre ha apostat sempre per l'equitat, fins al punt que és precisament l’equitat l’eix pedagògic del nostre centre. I també del nostre projecte. Perquè, què significa, però, “equitat”? “equitat” significa “lliure de biaix o de favor”. Això és el que nosaltres entenem per equitat. Nosaltres entenem i creiem fermament que l'equitat en educació estableix un concepte de justícia en relació a unes oportunitats educatives i a l'accés a aquestes oportunitats per part de totes les persones.
Tanmateix, aquesta noció d’equitat no es pot extrapolar als resultats. No és raonable
pretendre que tots els alumnes, cadascun dels quals té unes necessitats educatives
concretes, assoleixin els mateixos objectius amb la mateixa intensitat. El nostre
centre, com a centre democràtic, ha d'acceptar i vetllar per l’excel·lència a través
d'amplis programes i ha de potenciar les diferències individuals entre els estudiants,
que tan enriqueixen la nostra societat. Perquè des del nostre punt de vista l’excel·lència
rau en l’assoliment màxim de les possibilitats individuals de cada estudiant, que
ha de tenir l’oportunitat de desplegar el seu potencial al màxim nivell de les seves
capacitats. En aquesta línia, proposem la creació de mecanismes que salvaguardin,
encoratgin i assegurin que els alumnes virtuosos, talentosos i d'alta capacitat aprenguin
tant com necessiten fer-
3.2.2. El model participatiu
La centralització en la presa de decisions és un error conceptual, les persones no són millors que el col·lectiu
James Surowiec
El nostre equip entén i vol fomentar el lideratge distribuït tal com ho concep Longo(2008).
És a dir, pretenem ser activadors de talents, capaços de treure del nostre entorn
el millor de les persones emprenedores per a que promoguin un aprenentatge actiu
que convidi a fer projectes, col·laboracions, fòrums, etc. Per això, proposem un
model de gestió participatiu perquè creiem en l'enorme potencial d'aquest model aplicat
al nostre centre. Pensem que és vital la implicació de tots els membres del claustre,
de manera més propera, o de tota la comunitat, a l'hora d'identificar objectius i
definir estratègies de funcionament per tal d'assolir-
Nosaltres, fugirem d’un model de gestió vertical, però també d’un model purament assembleari, tal com mostra el requadre inferior, ens situarem en aquell espai de l'espectre en què les decisions més importants es prenguin conjuntament amb el claustre i en termes d'igualtat amb aquest.
3.2.3. L'exercici de l'autoritat en situacions de conflicte
People don't care how much you know until they know how much you care
John Maxwell
L'autoritat l'entenem com el permís amb el que claustre ens legitima per a influir en la gestió del centre. Pel nostre perfil personal i professional garantim l’habilitat necessària per a gestionar situacions de conflicte entre membres de la comunitat. Sabrem ser constructius, veure i preveure situacions de conflicte i serem persuasius i direm el que calgui i quan calgui per tal d'establir ponts a través de les paraules (o silencis) adequats. Es tracta d’una autoritat que es desprèn de la percepció que l’alumnat i el professorat tenen d’una gestió coherent i transparent.
A través d'aquest lideratge fonamentat en una autoritat moral i basat en la confiança que el claustre diposita en nosaltres, sabrem ser propers a tots els agents de la comunitat educativa bo i vetllant pel seu benestar.
3.2.4. El treball en equip (la intel.ligència emocional de Goleman)
El treball en equip és essencial en moltes empreses acadèmiques i, innovar requereix
aprendre a refiar-
Els centres educatius estan sotmesos (i encara ho estaran més) a moltes tensions
que la pròpia evolució social implica: l'acceleració tecnològica, una societat més
dinàmica, pressions per obtenir millors resultats acadèmics i neguits per la competència
amb altres institucions. La nostra feina es transforma dia rere dia i les exigències
cada cop són més grans. En aquestes circumstàncies, és important que els responsables
de l'organització, els membres de l'equip directiu, liderin el grup en aquest procés
de canvi constant amb una visió positiva i reflexiva del canvi. Això s'aconsegueix
a partir d'una autoritat moral i emocional que ens permetrà fer front a les circumstàncies
canviants d'una manera assossegada i solvent. Som un grup de persones que, per trajectòria
personal i professional, està habituat a l'evolució, que se sent còmode amb els canvis
(societat dinàmica,noves expectatives familiars, ingent profusió d’informació,equips
humans emprenedors),i que és capaç de gestionar aquesta evolució de manera positiva
tot canalitzant les qualitats del grup humà que representarem tot primant-
3.2.5. L'Administració i el seu paper d'orientador. Una oportunitat per aprendre dels encerts i dels errors
Els sistemes amb nivells més alts són aquells que disposen d' autonomia, d' una Direcció amb capacitat de lideratge i un sistema d' avaluació.
J. Pedrós
Les últimes xifres dels estudis sobre l'educació a Catalunya i a l'estat espanyol
són del tot reveladores: una competència lingüística i matemàtica deficient i un
creixent abandonament dels estudis de l' ESO. Tot això porta a qüestionar-
Pel que fa a la relació amb l'Administració, coneixem la seva preocupació a l’hora
de vetllar pels drets dels alumnes i del professorat. Sabem, també, que aquesta confiança
comporta un rendiment de comptes, transparent i sincer, on l' Administració no només
censura els errors i lloa els encerts sinó que dóna l'opció al centre d'equivocar-
3.2.6. Vocació internacional
El nostre equip té una clara vocació internacional. Hem treballat i/o estudiat als Estats Units, al Regne Unit, a França, a Alemanya, a Àustria i al Japó. La rica formació de què disposem, i que posem al servei del claustre, l'hem confegida participant en programes o institucions de gran prestigi. Vàrem apostar, ja ben d'hora, pels idiomes perquè sabíem que era el que el món del futur exigiria. Més enllà de les llengües estrangeres tradicionals (anglès, francès i alemany) la nostra vocació ens va impulsar a explorar móns lingüístics llunyans i, així, vàrem estudiar xinès, euskera, thai i rus.
El nostre recorregut vital i intel·lectual ens ha fet valorar molt positivament
la possibilitat que hem tingut de treballar i estudiar a l’estranger. És a través
d’aquest perfil propi que podem oferir al nostre alumnat les eines adequades per
tal de ser capaços d’adaptar-
4. EL NOSTRE PLA D’ACCIÓ:
4.1. Formulació d’estratègies
5.CAP A UNA AVALUACIÓ DINÀMICA: rendició de comptes davant el Consell escolar i l'Administració
L' avaluació és el tercer eix de la nova llei educativa (l'autonomia de centres i la nova estructura pel que fa a les direccions en són el primer i el segon). L'autonomia de centres no tindria sentit sense una avaluació dels resultats de l’ ús que s’ ha fet amb aquesta autonomia. Igualment, entenem que el nostre projecte de direcció no tindria sentit sense l'avaluació de quin ha estat el seu resultat al llarg dels quatre anys. Es tracta amb aquestes actuacions, d'impulsar la nova cultura de la rendició de comptes:(El director o directora "ret comptes davant el consell escolar" del grau d'assoliment dels objectius del projecte educatiu (LEC, art. 147.7), i doncs, avalua els diferents projectes del centre (LOE, art. 127.a).)
Creiem, per tant, que la comunitat educativa ha d'estar al corrent de com funciona el nostre centre, a partir d'indicadors d’avaluació fiables, rigorosos i contrastats. Per a avaluar el nostre projecte, introduirem descriptors que contrastarem periòdicament per tal d'obtenir resultats fiables que ens indiquin si estem actuant correctament. A continuació, trobareu els objectius del nostre projecte ( vid. punt 5.2 ) esmicolats en indicadors i en format de pauta interrogativa, tal com proposa el PEL ( sistema pedagògica a favor d’ una avaluació dinàmica i de millora contínua, contrastada en el temps), que recull els indicadors de progrés per anar detectant l’ impacte que està causant la incorporació de les noves propostes, activitats i els recursos, en la nostra comunitat educativa. A més a més, d’ aquest instrument d’ avaluació , periòdicament farem servir qüestionaris tipus SERVQUAL(vid.annexos) adreçats als diferents agents de la comunitat educativa , per a mesurar el seu grau de satisfacció, cabdal per a una reflexió posterior i una modificació, si s’escau, de les nostres actuacions.
*Aquests descriptors es podran modificar en funció de les reflexions fetes en el si dels Departaments i Comissions pedagògiques del Centre
6.BIBLIOGRAFIA
-
-
-
-
-
-
-
1. EL PROJECTE DE DIRECCIÓ: DEFINICIÓ, ORIGEN I RAONS DE LA NOSTRA CANDIDATURA
Improving schools from within
Roland DS. Barth (l’ escola pot millorar des de dins)
Quan a l'any 1998, es va presentar la possibilitat d'accedir a la direcció, juntament amb companys i companyes amb qui teníem molt en comú, i veient l'ampli suport amb el que comptàvementre el professorat, no ho vàrem dubtar. Ens vàrem posar a disposició del claustre i vam començar a treballar intensament ja que el projecte era molt engrescador.
La valoració que van fer de la nostra gestió tant el claustre, com inspecció i els representants de les institucions va ser molt positiva. Personalment, en aquella ocasió vaig aprendre que el treball en grup, colze a colze, amb persones amb qui perseguíem uns objectius comuns era vital per tal d'aconseguir aquells propòsits. Les diferents opinions i perspectives i, certament, les diferents qualitats que cadascú de nosaltres atresoràvem, no feien més que enfortir la nostra acció en favor de la tasca de convertir el nostre institut en un centre modèlic. Les nostres possibles mancances i deficiències les vàrem compensar i corregir a base de rigor i constància en la feina, amb una dedicació i il·lusió totals en el projecte que teníem entre mans. Ens vam proposar mantenir un diàleg fluïd i permanent amb el professorat i, sobretot, escoltar els companys i les companyes.
La il·lusió amb la qual vàrem engegar el nostre projecte va facilitar que, malgrat les limitacions pressupostàries, d'infraestructures o logístiques que el nostre centre tenia aleshores (part del nostre centre es trobava allotjat en mòduls prefabricats i part a l'edifici Modernista annex de Vil·la Flora), aconseguíssim assolir els nostres objectius. D'aquella experiència vaig aprendre valors que he aplicat en la meva orientació professional posterior. Com per exemple: la importància del treball en equip, l'acceptació dels diferents punts de vista, comptar amb els companys i companyes que, com jo, tenen una llarga trajectòria dins de l'ensenyament i que són font déxperiència i coneixement. Des d´aleshores, entenc que és importantíssim escoltar el professorat i aconseguir que s'impliqui de manera activa en la construcció d´un projecte. I precisament ,a aquest intercanvi d’idees puc atribuir l'èxit de la nostra gestió al capdavant del centre en aquella ocasió.
Anys més tard, se'm torna a plantejar la possibilitat d'engegar una tasca semblant amb un grup humà altament capacitat per a fer front als grans reptes del present. És la història d’un repte personal que de la mà de la Carina Torres, de la Teresa Matamoros i d’en Lluís Illas, es converteix en un repte col·lectiu. En el nostre projecte. Al capdavall, en la nostra il·lusió. Més encara: és l’aposta de l’ Administració: l’educació del segle XXI.
Els temps estan canviant i també ho fa la nostra professió, així com els organismes que la regeixen. És per això que l’ Administració, conscient d’aquests canvis i de les noves necessitats de l´ensenyament, aposta per una clara línea abocada cap a l’autonomia i el respecte per la identitat i la singularitat pròpies de cada centre. Per això, seguint amb aquesta línea de compromís que ha pres l’Administració, ha ofert a la comunitat educativa tres documents per reafirmar aquest nou rol d’orientador tot tenint present, això sí, la possibilitat de rectificació dels petits errors i entrebancs que poguéssim trobar. D’aquesta manera, primer va confeccionar la LEC que, entre altres aspectes, aposta per l’ Autonomia en la gestió, l’organització i la pedagogia. Som conscients de la importància de respectar i reafirmar en la nostra proposta els trets identitaris de qualsevol escola catalana (art. 193): escola laica, plural, inclusiva, i de qualitat pedagògica (que ha de portar a la reducció pertinent de l’elevat fracàs escolar de l´alumnat català). A més a més, la llei presenta, també, dues novetats cabdals: la implicació de les famílies, amb la consegüent instauració i revisió cada cert temps de la carta de compromís i l’avaluació contínua de tota la comunitat educativa, així com, de les propostes que aquesta presenti. Al servei d’aquestes premisses, i d’altres que sorgeixen de les singularitats pròpies de cada centre i sempre al servei del PEC, l’Administració publica el Decret d’ Autonomia dels centres educatius ,102/2010 de 3 d'agost, perquè les noves direccions puguin assolir les seves fites. Aquesta autonomia implicarà un canvi en l’ organització del centre, en la distribució de funcions (com la gestió del personal, la selecció del professorat o la creació de llocs de treball propis en funció d’un perfil concret) que facilitaran que el propi centre esdevingui el veritable protagonista i, alhora responsable, del seu compromís a l’hora de passar comptes amb els agents de la comunitat educativa. Així com, l’ assoliment de les Competències Bàsiques bo i garantint que es treu el màxim profit educatiu del projecte en qüestió.
L’ última concreció d’ aquesta nova aposta encetada per l’ Administració seria el projecte de Direccions. Concretament, el procés de selecció de la candidatura del nostre centre: l’ Institut Lluís Domènech i Montaner. Un procés de selecció que compta amb el recolzament de l’Administració tant en els documents abans esmentats, com en la RESOLUCIÓ ENS/223/2011, de 26 de gener, per la qual es convoca un concurs de mèrits per seleccionar el director o la directora dels centres educatius dependents del Departament d'Ensenyament.
L'article 143 de la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació, estableix que el procediment de selecció del director o directora és el concurs de mèrits. El Decret 155/2010, de 2 de novembre, de la direcció dels centres educatius públics i del personal directiu professional docent (DOGC núm. 5753, d'11.11.2010) preveu a l'article 13.2 que el Departament d'Educació ha de convocar periòdicament concurs de mèrits per a la selecció de la direcció dels centres educatius en què hagi quedat vacant aquest càrrec. Aquest article defineix el perfil del director: competència professional i capacitat de lideratge. Tots dos components són imprescindibles per moure el Claustre, per aconseguir que els nous projectes i les noves apostes de l’Institut Lluís Domènech i Montaner, com per exemple, la redacció d’ un nou PEC i les concrecions del PAC, surtin de dins del propi Claustre. Nosaltres apostarem per un lideratge distributiu que promogui la complicitat, el model participatiu i la llibertat d’expressió i de promoció de qualsevol membre del Claustre. Per reforçar aquest lideratge despleguem aquest projecte de Direcció pensat per a ser desenvolupat en els propers quatre cursos i amb la clara idea que l’Autonomia de gestió i d’organització estarà sempre al servei de l’ autonomia pedagògica. Una autonomia que concretarem en un seguit d’ actuacions amb uns indicadors de fites revisables i avaluables cada any que culminarà amb la memòria de Centre al final de la nostra etapa. Amb transparència i honestedat rendirem comptes de les fites assolides, de les millores i de les rectificacions pertinents amb l’ ajuda de L’Administració. Amb tot això, reafirmarem els quatre pilars de la nostra actuació: planificació, aplicació, anàlisi de l’impacte i l’ orientació cap a una avaluació de millora contínua. Aquestes línees d’ actuació les concretarem en la següent metodologia:
Creiem que per portar a terme un bon projecte és necessària la confiança tant de l’ Administració com de tot el Claustre. Només així podrem fer camí. Un bon camí. Coneixem i som conscients d’ aquest recorregut i pensem que podem aportar alguna cosa bona, el millor de nosaltres, quan proposem un model que impliqui la superació d’ un perfil intervencionista i gestor, i que generi una visió diferent que aporti nous valors i que iniciï un camí, que neix del canvi,que neix de dins.
Roland DS. Barth (l’ escola pot millorar des de dins)
Quan a l'any 1998, es va presentar la possibilitat d'accedir a la direcció, juntament amb companys i companyes amb qui teníem molt en comú, i veient l'ampli suport amb el que comptàvementre el professorat, no ho vàrem dubtar. Ens vàrem posar a disposició del claustre i vam començar a treballar intensament ja que el projecte era molt engrescador.
La valoració que van fer de la nostra gestió tant el claustre, com inspecció i els representants de les institucions va ser molt positiva. Personalment, en aquella ocasió vaig aprendre que el treball en grup, colze a colze, amb persones amb qui perseguíem uns objectius comuns era vital per tal d'aconseguir aquells propòsits. Les diferents opinions i perspectives i, certament, les diferents qualitats que cadascú de nosaltres atresoràvem, no feien més que enfortir la nostra acció en favor de la tasca de convertir el nostre institut en un centre modèlic. Les nostres possibles mancances i deficiències les vàrem compensar i corregir a base de rigor i constància en la feina, amb una dedicació i il·lusió totals en el projecte que teníem entre mans. Ens vam proposar mantenir un diàleg fluïd i permanent amb el professorat i, sobretot, escoltar els companys i les companyes.
La il·lusió amb la qual vàrem engegar el nostre projecte va facilitar que, malgrat les limitacions pressupostàries, d'infraestructures o logístiques que el nostre centre tenia aleshores (part del nostre centre es trobava allotjat en mòduls prefabricats i part a l'edifici Modernista annex de Vil·la Flora), aconseguíssim assolir els nostres objectius. D'aquella experiència vaig aprendre valors que he aplicat en la meva orientació professional posterior. Com per exemple: la importància del treball en equip, l'acceptació dels diferents punts de vista, comptar amb els companys i companyes que, com jo, tenen una llarga trajectòria dins de l'ensenyament i que són font déxperiència i coneixement. Des d´aleshores, entenc que és importantíssim escoltar el professorat i aconseguir que s'impliqui de manera activa en la construcció d´un projecte. I precisament ,a aquest intercanvi d’idees puc atribuir l'èxit de la nostra gestió al capdavant del centre en aquella ocasió.
Anys més tard, se'm torna a plantejar la possibilitat d'engegar una tasca semblant amb un grup humà altament capacitat per a fer front als grans reptes del present. És la història d’un repte personal que de la mà de la Carina Torres, de la Teresa Matamoros i d’en Lluís Illas, es converteix en un repte col·lectiu. En el nostre projecte. Al capdavall, en la nostra il·lusió. Més encara: és l’aposta de l’ Administració: l’educació del segle XXI.
Els temps estan canviant i també ho fa la nostra professió, així com els organismes que la regeixen. És per això que l’ Administració, conscient d’aquests canvis i de les noves necessitats de l´ensenyament, aposta per una clara línea abocada cap a l’autonomia i el respecte per la identitat i la singularitat pròpies de cada centre. Per això, seguint amb aquesta línea de compromís que ha pres l’Administració, ha ofert a la comunitat educativa tres documents per reafirmar aquest nou rol d’orientador tot tenint present, això sí, la possibilitat de rectificació dels petits errors i entrebancs que poguéssim trobar. D’aquesta manera, primer va confeccionar la LEC que, entre altres aspectes, aposta per l’ Autonomia en la gestió, l’organització i la pedagogia. Som conscients de la importància de respectar i reafirmar en la nostra proposta els trets identitaris de qualsevol escola catalana (art. 193): escola laica, plural, inclusiva, i de qualitat pedagògica (que ha de portar a la reducció pertinent de l’elevat fracàs escolar de l´alumnat català). A més a més, la llei presenta, també, dues novetats cabdals: la implicació de les famílies, amb la consegüent instauració i revisió cada cert temps de la carta de compromís i l’avaluació contínua de tota la comunitat educativa, així com, de les propostes que aquesta presenti. Al servei d’aquestes premisses, i d’altres que sorgeixen de les singularitats pròpies de cada centre i sempre al servei del PEC, l’Administració publica el Decret d’ Autonomia dels centres educatius ,102/2010 de 3 d'agost, perquè les noves direccions puguin assolir les seves fites. Aquesta autonomia implicarà un canvi en l’ organització del centre, en la distribució de funcions (com la gestió del personal, la selecció del professorat o la creació de llocs de treball propis en funció d’un perfil concret) que facilitaran que el propi centre esdevingui el veritable protagonista i, alhora responsable, del seu compromís a l’hora de passar comptes amb els agents de la comunitat educativa. Així com, l’ assoliment de les Competències Bàsiques bo i garantint que es treu el màxim profit educatiu del projecte en qüestió.
L’ última concreció d’ aquesta nova aposta encetada per l’ Administració seria el projecte de Direccions. Concretament, el procés de selecció de la candidatura del nostre centre: l’ Institut Lluís Domènech i Montaner. Un procés de selecció que compta amb el recolzament de l’Administració tant en els documents abans esmentats, com en la RESOLUCIÓ ENS/223/2011, de 26 de gener, per la qual es convoca un concurs de mèrits per seleccionar el director o la directora dels centres educatius dependents del Departament d'Ensenyament.
L'article 143 de la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació, estableix que el procediment de selecció del director o directora és el concurs de mèrits. El Decret 155/2010, de 2 de novembre, de la direcció dels centres educatius públics i del personal directiu professional docent (DOGC núm. 5753, d'11.11.2010) preveu a l'article 13.2 que el Departament d'Educació ha de convocar periòdicament concurs de mèrits per a la selecció de la direcció dels centres educatius en què hagi quedat vacant aquest càrrec. Aquest article defineix el perfil del director: competència professional i capacitat de lideratge. Tots dos components són imprescindibles per moure el Claustre, per aconseguir que els nous projectes i les noves apostes de l’Institut Lluís Domènech i Montaner, com per exemple, la redacció d’ un nou PEC i les concrecions del PAC, surtin de dins del propi Claustre. Nosaltres apostarem per un lideratge distributiu que promogui la complicitat, el model participatiu i la llibertat d’expressió i de promoció de qualsevol membre del Claustre. Per reforçar aquest lideratge despleguem aquest projecte de Direcció pensat per a ser desenvolupat en els propers quatre cursos i amb la clara idea que l’Autonomia de gestió i d’organització estarà sempre al servei de l’ autonomia pedagògica. Una autonomia que concretarem en un seguit d’ actuacions amb uns indicadors de fites revisables i avaluables cada any que culminarà amb la memòria de Centre al final de la nostra etapa. Amb transparència i honestedat rendirem comptes de les fites assolides, de les millores i de les rectificacions pertinents amb l’ ajuda de L’Administració. Amb tot això, reafirmarem els quatre pilars de la nostra actuació: planificació, aplicació, anàlisi de l’impacte i l’ orientació cap a una avaluació de millora contínua. Aquestes línees d’ actuació les concretarem en la següent metodologia:
Creiem que per portar a terme un bon projecte és necessària la confiança tant de l’ Administració com de tot el Claustre. Només així podrem fer camí. Un bon camí. Coneixem i som conscients d’ aquest recorregut i pensem que podem aportar alguna cosa bona, el millor de nosaltres, quan proposem un model que impliqui la superació d’ un perfil intervencionista i gestor, i que generi una visió diferent que aporti nous valors i que iniciï un camí, que neix del canvi,que neix de dins.
2.L’ INSTITUT LLUÍS DOMÈNECH I MONTANER: D’ ON VENIM?
2.1. BREU HISTÒRIA DEL NOSTRE CENTRE
L'institut Lluís Domènech i Montaner va obrir per primera vegada les seves portes
el mes de setembre del 1992 i es va instal·lar a l’edifici modernista Vil·la Flora,
propietat de l’Ajuntament. Vam començar amb una matrícula de 125 alumnes en un aulari
prefabricat i, el nombre d’alumnes va anar creixent. Finalment, el curs 2001-
Finalament, El curs 2009-
2.2. Importància de l’entorn i la seva incidència en el centre
Entenem per entorn totes aquelles condicions, recursos i activitats integrades i interrelacionades que directament o indirecta afecten el funcionament de l'escola.
Podem trobar quatre tipus diferents d'entorn:
2.3. El nostre centre i el projecte educatiu vigent (PEC)
El PEC és el document rector d’ un centre: n'estableix el marc general de funcionament
i en defineix els trets d’identitat ( inclusió, escola laica, pluralitat, qualitat
pedagògica, retre comptes i implicació de les famílies) . També el PEC emmarca un
model educatiu particular de centre, que sorgeix després d'una reflexió crítica i
d’una avaluació diagnòstica sobre la realitat educativa del centre, que respecti
les característiques socials de l’entorn, de la cultura pedagògica del centre i del
professorat i que es concretaran en reptes educatius singulars al servei de l’assoliment
de les competències bàsiques i la reducció del fracàs escolar. Per tant, aquest document
recollirà el plantejament institucional i els objectius del centre sobre la identitat
del centre, els criteris d’organització pedagògica, prioritat i plantejaments educatius
i curriculars, els principis d’inclusió educativa, els valors i objectius de la convivència,
tot això expressat i avaluat per indicadors de progrés. Des de la Direcció vetllarem
per la seva elaboració i instauració dins del Centre i que esdevingui un hàbit consultar-
2.4. El nostre centre i el PQMC (Pla de Millora dels Centres)
Un altre dels reptes al qual haurem de fer front és l’ execució del PAC. És, per
a nosaltres, el tret de sortida, una oportunitat per a créixer i per habilitar iniciatives
que han de situar el nostre centre en un espai d'innovació constant i orientat cap
a la qualitat educativa. Una prova de la seva importància és la confecció d’aquest
projecte de Direcció, on en tot moment hem tingut en compte els tres moments d’execució
d’un Pla de Millora: visió, missió i valors. La materialització d’aquesta impremta
podeu apreciar-
3. EL NOSTRE PROJECTE: D'UNA LLEI PRÒPIA (LA LEC) A UN PROJECTE PROPI (EL DECRET D'AUTONOMIA)
L'escola no transforma la societat, és la societat la que transforma l'escola”
Josep-
Una bona planificació, organització i gestió del nostre centre està directament relacionada amb els recursos humans i físics de que disposem. El principi fonamental que hi ha darrera d’aquesta idea és que el centre ha de fer un ús òptim de tots els recursos de que disposa de la millor manera possible per tal d'assegurar un èxit en cadascuna de les àrees de funcionament del centre. Per tal d'assegurar aquesta opció tots els membres de la comunitat escolar necessiten, d'una banda, un lideratge efectiu, i de l’altra, un entorn en el qual puguin treballar i evolucionar favorablement.
Per tal de garantir una evolució positiva de l'alumnat, un entorn propici esdevé fonamental. Un entorn que faciliti la transició de la casa a l’escola. Que ajudi a fer realitat els canvis necessaris i desitjables en el comportament i en l'actitud dels estudiants. Un entorn que catalitzi les seves inquietuds, que faci del centre educatiu un instrument d'evolució constant del nostre municipi, en particular; i de la societat, en general. Un entorn, en definitiva, que ens situï com a referent formatiu arreu.
3.1. Qui som? El nostre perfil professional
3.2. Els pilars de la nostra filosofia
3.2.1. L'equitat i l’excel·lència
El mateix punt de partida...una estació d'arribada diferent.
L'equitat en un centre educatiu és un compromís bàsic que la societat fa amb el sistema d'ensenyament públic. Des del nostre punt de vista, l'equitat té una clara raó de ser. Respon a un profund sentit de joc net, de justícia social, de llei natural que ens diu que tots els individus d'una societat tenen el mateix valor i haurien de tenir les mateixes oportunitats a l'hora d'accedir als beneficis d'aquesta societat. En aquesta línia, el nostre centre ha apostat sempre per l'equitat, fins al punt que és precisament l’equitat l’eix pedagògic del nostre centre. I també del nostre projecte. Perquè, què significa, però, “equitat”? “equitat” significa “lliure de biaix o de favor”. Això és el que nosaltres entenem per equitat. Nosaltres entenem i creiem fermament que l'equitat en educació estableix un concepte de justícia en relació a unes oportunitats educatives i a l'accés a aquestes oportunitats per part de totes les persones.
Tanmateix, aquesta noció d’equitat no es pot extrapolar als resultats. No és raonable
pretendre que tots els alumnes, cadascun dels quals té unes necessitats educatives
concretes, assoleixin els mateixos objectius amb la mateixa intensitat. El nostre
centre, com a centre democràtic, ha d'acceptar i vetllar per l’excel·lència a través
d'amplis programes i ha de potenciar les diferències individuals entre els estudiants,
que tan enriqueixen la nostra societat. Perquè des del nostre punt de vista l’excel·lència
rau en l’assoliment màxim de les possibilitats individuals de cada estudiant, que
ha de tenir l’oportunitat de desplegar el seu potencial al màxim nivell de les seves
capacitats. En aquesta línia, proposem la creació de mecanismes que salvaguardin,
encoratgin i assegurin que els alumnes virtuosos, talentosos i d'alta capacitat aprenguin
tant com necessiten fer-
3.2.2. El model participatiu
La centralització en la presa de decisions és un error conceptual, les persones no són millors que el col·lectiu
James Surowiec
El nostre equip entén i vol fomentar el lideratge distribuït tal com ho concep Longo(2008).
És a dir, pretenem ser activadors de talents, capaços de treure del nostre entorn
el millor de les persones emprenedores per a que promoguin un aprenentatge actiu
que convidi a fer projectes, col·laboracions, fòrums, etc. Per això, proposem un
model de gestió participatiu perquè creiem en l'enorme potencial d'aquest model aplicat
al nostre centre. Pensem que és vital la implicació de tots els membres del claustre,
de manera més propera, o de tota la comunitat, a l'hora d'identificar objectius i
definir estratègies de funcionament per tal d'assolir-
Nosaltres, fugirem d’un model de gestió vertical, però també d’un model purament assembleari, tal com mostra el requadre inferior, ens situarem en aquell espai de l'espectre en què les decisions més importants es prenguin conjuntament amb el claustre i en termes d'igualtat amb aquest.{Anchor:AutoNumber1} {Anchor:AutoNumber1}
{Anchor:AutoNumber11}{Anchor:AutoNumber11}
3.2.3. L'exercici de l'autoritat en situacions de conflicte
People don't care how much you know until they know how much you care
John Maxwell
L'autoritat l'entenem com el permís amb el que claustre ens legitima per a influir en la gestió del centre. Pel nostre perfil personal i professional garantim l’habilitat necessària per a gestionar situacions de conflicte entre membres de la comunitat. Sabrem ser constructius, veure i preveure situacions de conflicte i serem persuasius i direm el que calgui i quan calgui per tal d'establir ponts a través de les paraules (o silencis) adequats. Es tracta d’una autoritat que es desprèn de la percepció que l’alumnat i el professorat tenen d’una gestió coherent i transparent.
A través d'aquest lideratge fonamentat en una autoritat moral i basat en la confiança que el claustre diposita en nosaltres, sabrem ser propers a tots els agents de la comunitat educativa bo i vetllant pel seu benestar.
3.2.4. El treball en equip (la intel.ligència emocional de Goleman)
El treball en equip és essencial en moltes empreses acadèmiques i, innovar requereix
aprendre a refiar-
Els centres educatius estan sotmesos (i encara ho estaran més) a moltes tensions
que la pròpia evolució social implica: l'acceleració tecnològica, una societat més
dinàmica, pressions per obtenir millors resultats acadèmics i neguits per la competència
amb altres institucions. La nostra feina es transforma dia rere dia i les exigències
cada cop són més grans. En aquestes circumstàncies, és important que els responsables
de l'organització, els membres de l'equip directiu, liderin el grup en aquest procés
de canvi constant amb una visió positiva i reflexiva del canvi. Això s'aconsegueix
a partir d'una autoritat moral i emocional que ens permetrà fer front a les circumstàncies
canviants d'una manera assossegada i solvent. Som un grup de persones que, per trajectòria
personal i professional, està habituat a l'evolució, que se sent còmode amb els canvis
(societat dinàmica,noves expectatives familiars, ingent profusió d’informació,equips
humans emprenedors),i que és capaç de gestionar aquesta evolució de manera positiva
tot canalitzant les qualitats del grup humà que representarem tot primant-
3.2.5. L'Administració i el seu paper d'orientador. Una oportunitat per aprendre dels encerts i dels errors
Els sistemes amb nivells més alts són aquells que disposen d' autonomia, d' una Direcció amb capacitat de lideratge i un sistema d' avaluació.
J. Pedrós
Les últimes xifres dels estudis sobre l'educació a Catalunya i a l'estat espanyol
són del tot reveladores: una competència lingüística i matemàtica deficient i un
creixent abandonament dels estudis de l' ESO. Tot això porta a qüestionar-
Pel que fa a la relació amb l'Administració, coneixem la seva preocupació a l’hora
de vetllar pels drets dels alumnes i del professorat. Sabem, també, que aquesta confiança
comporta un rendiment de comptes, transparent i sincer, on l' Administració no només
censura els errors i lloa els encerts sinó que dóna l'opció al centre d'equivocar-
3.2.6. Vocació internacional
El nostre equip té una clara vocació internacional. Hem treballat i/o estudiat als Estats Units, al Regne Unit, a França, a Alemanya, a Àustria i al Japó. La rica formació de què disposem, i que posem al servei del claustre, l'hem confegida participant en programes o institucions de gran prestigi. Vàrem apostar, ja ben d'hora, pels idiomes perquè sabíem que era el que el món del futur exigiria. Més enllà de les llengües estrangeres tradicionals (anglès, francès i alemany) la nostra vocació ens va impulsar a explorar móns lingüístics llunyans i, així, vàrem estudiar xinès, euskera, thai i rus.
El nostre recorregut vital i intel·lectual ens ha fet valorar molt positivament
la possibilitat que hem tingut de treballar i estudiar a l’estranger. És a través
d’aquest perfil propi que podem oferir al nostre alumnat les eines adequades per
tal de ser capaços d’adaptar-
4. EL NOSTRE PLA D’ACCIÓ:
4.1. Formulació d’estratègies
5.CAP A UNA AVALUACIÓ DINÀMICA: rendició de comptes davant el Consell escolar i l'Administració
L' avaluació és el tercer eix de la nova llei educativa (l'autonomia de centres i la nova estructura pel que fa a les direccions en són el primer i el segon). L'autonomia de centres no tindria sentit sense una avaluació dels resultats de l’ ús que s’ ha fet amb aquesta autonomia. Igualment, entenem que el nostre projecte de direcció no tindria sentit sense l'avaluació de quin ha estat el seu resultat al llarg dels quatre anys. Es tracta amb aquestes actuacions, d'impulsar la nova cultura de la rendició de comptes:(El director o directora "ret comptes davant el consell escolar" del grau d'assoliment dels objectius del projecte educatiu (LEC, art. 147.7), i doncs, avalua els diferents projectes del centre (LOE, art. 127.a).)
Creiem, per tant, que la comunitat educativa ha d'estar al corrent de com funciona el nostre centre, a partir d'indicadors d’avaluació fiables, rigorosos i contrastats. Per a avaluar el nostre projecte, introduirem descriptors que contrastarem periòdicament per tal d'obtenir resultats fiables que ens indiquin si estem actuant correctament. A continuació, trobareu els objectius del nostre projecte ( vid. punt 5.2 ) esmicolats en indicadors i en format de pauta interrogativa, tal com proposa el PEL ( sistema pedagògica a favor d’ una avaluació dinàmica i de millora contínua, contrastada en el temps), que recull els indicadors de progrés per anar detectant l’ impacte que està causant la incorporació de les noves propostes, activitats i els recursos, en la nostra comunitat educativa. A més a més, d’ aquest instrument d’ avaluació , periòdicament farem servir qüestionaris tipus SERVQUAL(vid.annexos) adreçats als diferents agents de la comunitat educativa , per a mesurar el seu grau de satisfacció, cabdal per a una reflexió posterior i una modificació, si s’escau, de les nostres actuacions.
*Aquests descriptors es podran modificar en funció de les reflexions fetes en el si dels Departaments i Comissions pedagògiques del Centre
6.BIBLIOGRAFIA
-
-
-
-
-
-
-