3. EL NOSTRE PROJECTE: D'UNA LLEI PRÒPIA (LA LEC) A UN PROJECTE PROPI (EL DECRET D'AUTONOMIA)
L'escola no transforma la societat, és la societat la que transforma l'escola”
Josep-
Una bona planificació, organització i gestió del nostre centre està directament relacionada amb els recursos humans i físics de que disposem. El principi fonamental que hi ha darrera d’aquesta idea és que el centre ha de fer un ús òptim de tots els recursos de que disposa de la millor manera possible per tal d'assegurar un èxit en cadascuna de les àrees de funcionament del centre. Per tal d'assegurar aquesta opció tots els membres de la comunitat escolar necessiten, d'una banda, un lideratge efectiu, i de l’altra, un entorn en el qual puguin treballar i evolucionar favorablement.
Per tal de garantir una evolució positiva de l'alumnat, un entorn propici esdevé fonamental. Un entorn que faciliti la transició de la casa a l’escola. Que ajudi a fer realitat els canvis necessaris i desitjables en el comportament i en l'actitud dels estudiants. Un entorn que catalitzi les seves inquietuds, que faci del centre educatiu un instrument d'evolució constant del nostre municipi, en particular; i de la societat, en general. Un entorn, en definitiva, que ens situï com a referent formatiu arreu.
3.1. Qui som? El nostre perfil professional
JORDI CANALDA
Professor de Llengües Estrangeres (especialitats: anglès i alemany) des de 1990. Ha estudiat a la Universitat de Barcelona, a la Universitat de Viena, al Goethe Institut de Dresden.
Ha estat professor-
De Llengües Estrangeres
LLUIS ILLAS
Llicenciat en Història amb Premi Extraordinari Final de Carrera a la UdG (Universitat
de Girona). Becari de doctorat del Ministerio de Ciencia y Educación. Cursos de doctorat
amb la qualificació d’excel·lent en el programa Cultura i Societat contemporània
en l’Europa mediterrània. Postgrau en Estudis de la Unió Europea amb la qualificació
d’excel·lent. Cursos d’especialització a la UB (Universitat de Barcelona), la UOC
(Universitat Oberta de Catalunya) i la London School of Economics. Tutor-
TERESA MATAMOROS
Llicenciada en Farmàcia (1988). Màster en Industria Farmacèutica i Parafarmacèutica
(CESIF). Ha treballat a la indústria farmacèutica com a Cap de Control de Qualitat
a LITRANS S.A. Tutora-
CARINA TORRES
Llicenciada en filologia espanyola i francesa. Va estudiar a Paris III. Forma part del grup PEL i actualment treballa com assessora de diferents seminaris i cursos relacionats amb la llengua i les competències bàsiques. Cap Departament de Castellà
3.2. Els pilars de la nostra filosofia
3.2.1. L'equitat i l’excel·lència
El mateix punt de partida...una estació d'arribada diferent.
L'equitat en un centre educatiu és un compromís bàsic que la societat fa amb el sistema d'ensenyament públic. Des del nostre punt de vista, l'equitat té una clara raó de ser. Respon a un profund sentit de joc net, de justícia social, de llei natural que ens diu que tots els individus d'una societat tenen el mateix valor i haurien de tenir les mateixes oportunitats a l'hora d'accedir als beneficis d'aquesta societat. En aquesta línia, el nostre centre ha apostat sempre per l'equitat, fins al punt que és precisament l’equitat l’eix pedagògic del nostre centre. I també del nostre projecte. Perquè, què significa, però, “equitat”? “equitat” significa “lliure de biaix o de favor”. Això és el que nosaltres entenem per equitat. Nosaltres entenem i creiem fermament que l'equitat en educació estableix un concepte de justícia en relació a unes oportunitats educatives i a l'accés a aquestes oportunitats per part de totes les persones.
Tanmateix, aquesta noció d’equitat no es pot extrapolar als resultats. No és raonable
pretendre que tots els alumnes, cadascun dels quals té unes necessitats educatives
concretes, assoleixin els mateixos objectius amb la mateixa intensitat. El nostre
centre, com a centre democràtic, ha d'acceptar i vetllar per l’excel·lència a través
d'amplis programes i ha de potenciar les diferències individuals entre els estudiants,
que tan enriqueixen la nostra societat. Perquè des del nostre punt de vista l’excel·lència
rau en l’assoliment màxim de les possibilitats individuals de cada estudiant, que
ha de tenir l’oportunitat de desplegar el seu potencial al màxim nivell de les seves
capacitats. En aquesta línia, proposem la creació de mecanismes que salvaguardin,
encoratgin i assegurin que els alumnes virtuosos, talentosos i d'alta capacitat aprenguin
tant com necessiten fer-
3.2.2. El model participatiu
La centralització en la presa de decisions és un error conceptual, les persones no són millors que el col·lectiu
James Surowiec
El nostre equip entén i vol fomentar el lideratge distribuït tal com ho concep Longo(2008).
És a dir, pretenem ser activadors de talents, capaços de treure del nostre entorn
el millor de les persones emprenedores per a que promoguin un aprenentatge actiu
que convidi a fer projectes, col·laboracions, fòrums, etc. Per això, proposem un
model de gestió participatiu perquè creiem en l'enorme potencial d'aquest model aplicat
al nostre centre. Pensem que és vital la implicació de tots els membres del claustre,
de manera més propera, o de tota la comunitat, a l'hora d'identificar objectius i
definir estratègies de funcionament per tal d'assolir-
Nosaltres, fugirem d’un model de gestió vertical, però també d’un model purament assembleari, tal com mostra el requadre inferior, ens situarem en aquell espai de l'espectre en què les decisions més importants es prenguin conjuntament amb el claustre i en termes d'igualtat amb aquest.
3.2.3. L'exercici de l'autoritat en situacions de conflicte
People don't care how much you know until they know how much you care
John Maxwell
L'autoritat l'entenem com el permís amb el que claustre ens legitima per a influir en la gestió del centre. Pel nostre perfil personal i professional garantim l’habilitat necessària per a gestionar situacions de conflicte entre membres de la comunitat. Sabrem ser constructius, veure i preveure situacions de conflicte i serem persuasius i direm el que calgui i quan calgui per tal d'establir ponts a través de les paraules (o silencis) adequats. Es tracta d’una autoritat que es desprèn de la percepció que l’alumnat i el professorat tenen d’una gestió coherent i transparent.
A través d'aquest lideratge fonamentat en una autoritat moral i basat en la confiança que el claustre diposita en nosaltres, sabrem ser propers a tots els agents de la comunitat educativa bo i vetllant pel seu benestar.
3.2.4. El treball en equip (la intel.ligència emocional de Goleman)
El treball en equip és essencial en moltes empreses acadèmiques i, innovar requereix
aprendre a refiar-
Els centres educatius estan sotmesos (i encara ho estaran més) a moltes tensions
que la pròpia evolució social implica: l'acceleració tecnològica, una societat més
dinàmica, pressions per obtenir millors resultats acadèmics i neguits per la competència
amb altres institucions. La nostra feina es transforma dia rere dia i les exigències
cada cop són més grans. En aquestes circumstàncies, és important que els responsables
de l'organització, els membres de l'equip directiu, liderin el grup en aquest procés
de canvi constant amb una visió positiva i reflexiva del canvi. Això s'aconsegueix
a partir d'una autoritat moral i emocional que ens permetrà fer front a les circumstàncies
canviants d'una manera assossegada i solvent. Som un grup de persones que, per trajectòria
personal i professional, està habituat a l'evolució, que se sent còmode amb els canvis
(societat dinàmica,noves expectatives familiars, ingent profusió d’informació,equips
humans emprenedors),i que és capaç de gestionar aquesta evolució de manera positiva
tot canalitzant les qualitats del grup humà que representarem tot primant-
3.2.5. L'Administració i el seu paper d'orientador. Una oportunitat per aprendre dels encerts i dels errors
Els sistemes amb nivells més alts són aquells que disposen d' autonomia, d' una Direcció amb capacitat de lideratge i un sistema d' avaluació.
J. Pedrós
Les últimes xifres dels estudis sobre l'educació a Catalunya i a l'estat espanyol
són del tot reveladores: una competència lingüística i matemàtica deficient i un
creixent abandonament dels estudis de l' ESO. Tot això porta a qüestionar-
Pel que fa a la relació amb l'Administració, coneixem la seva preocupació a l’hora
de vetllar pels drets dels alumnes i del professorat. Sabem, també, que aquesta confiança
comporta un rendiment de comptes, transparent i sincer, on l' Administració no només
censura els errors i lloa els encerts sinó que dóna l'opció al centre d'equivocar-
3.2.6. Vocació internacional
El nostre equip té una clara vocació internacional. Hem treballat i/o estudiat als Estats Units, al Regne Unit, a França, a Alemanya, a Àustria i al Japó. La rica formació de què disposem, i que posem al servei del claustre, l'hem confegida participant en programes o institucions de gran prestigi. Vàrem apostar, ja ben d'hora, pels idiomes perquè sabíem que era el que el món del futur exigiria. Més enllà de les llengües estrangeres tradicionals (anglès, francès i alemany) la nostra vocació ens va impulsar a explorar móns lingüístics llunyans i, així, vàrem estudiar xinès, euskera, thai i rus.
El nostre recorregut vital i intel·lectual ens ha fet valorar molt positivament
la possibilitat que hem tingut de treballar i estudiar a l’estranger. És a través
d’aquest perfil propi que podem oferir al nostre alumnat les eines adequades per
tal de ser capaços d’adaptar-
<