Education for citizenship and human rights - A journey to citizenship

L'educació és vital per tal de crear ciutadans aptes per conviure. Aquest és l'objectiu que es persegueix amb la introducció de la matèria de Ciutadania i Drets Humans i, atenent al fet que aquesta àrea s'ha estat impartint amb èxit a altres països europeus, penso que resultaria molt beneficiós per als meus estudiants el poder cursar aquesta matèria. L'objectiu és aprofitar les experiències endagades amb èxit a d'altres centres d'arreu d'Europa, centres amb qui hem de treballar conjuntament i que no tan sols compten amb una dilatada experiència en el camp del civisme, la ciutadania i els drets humans si no que, a més, estan avesats a utilitzar les noves tecnologies. Sense anar més lluny, Anglaterra va ser país pioner en la introducció d'aquesta assignatura al currículum escolar. “Citizenship & Human Rights” fou introduïda com a assignatura a mitjans dels anys '90. La valoració que el professorat d'aquest país ha fet de la matèria fins ara ha estat altament positiva. Poder treballar conjuntament amb estudiants britànics, aprenent d'ell(e)s, comparant actituds, valors, reaccions, etc., ajudarà a que aquesta matèria gaudeixi de molt bona acceptació per part de l'alumnat del centre. Poder, a més,  aconseguir realitzar “electronic field trips”,  altrament dit “e-field trips”, o sessions de videoconferència en directe amb institucions o organitzacions de diferents àmbits, com ara Amnistia Internacional o delegacions de l'ONU, serà altament engrescador i molt motivant per als meus estudiants. Els estudiants es veuran immersos en un espai on l'anglès esdevindrà llengua vehicular, treballaran en activitats tradicionals però també realitzaran activitats que aprofitin les plataformes de les noves tecnologies, com ara:

 

webquests

projectes etwinning

sessions de videoconferència

Es concretarà una unitat didàctica adreçada a estudiants de 3r d'ESO amb els següents eixos:

 Discrimination and identity 

Bullying       Racism, Xenophobia and Genocide

Violence against women    Rights and responsibilities         Child abuse             

Education, I believe, plays a vital role to create future model citizens. This is the ultimate objective sought by the introduction of citizenship and human rights education as a subject.Considering the fact that this subject has been taught successfully across Europe I am inclined to think that it would really be of great benefit for my students to have the possibility of taking such a subject. The most immediate objective is to learn from the experiences put into practice in schools all over Europe and, more precisely in Great Britain, and learn not only from their wide experience regarding this subject but also from the fact that they have developed effective ways of using the new technologies in everyday teaching. As an obvious example, England pioneered the introduction of this subject into the curriculum and is a country where videoconferencing has become a fundamental classroom tool. Citizenship & Human Rights was introduced as a subject in England in the 90's. Teachers have valued this subject positively so far. The possibility of having my students work with British students, learning from them, comparing attitudes, values, reactions, etc. will boost the interest in this subject. Furthermore, the possibility of making electronic field trips or live videoconferencing sessions with such institutions or organisations as Amnesty International or the UNO will be highly appealing and motivating for my students. They will find themselves in an English-speaking environment which will compel them to work not only on traditional activities but also on activities that will use the new technologies platforms like:

Internet research / Internet-based activities or webquests on citizenship.

E-twinning projects.

Videoconference-based activities that should be implemented in collaboration with other schools across Europe using the already-existing infrastructure generated  with the “Virtual Debate” project. This project was implemented in our school in the 2005/06 school year. Along with such activities we plan to start implementing electronic field trips.

A module will be materialized which will be addressed to 3rd year ESO students and will have the units above.