|
Com
funciona la Biosfera?
Biosfera i Humanitat.
(Crèdit
Variable 4t ESO)
|
|
Aquest és
un crèdit de consolidació i iniciació dissenyat
per que ho cursis a quart curs d'ESO, que pretén estimular la teva
curiositat científica vers com s'adapten els diferents organismes
en el medi, sobre el funcionament dels diferents ecosistemes,
i sobre l'impacte d'algunes activitats humanes en la biosfera.
Pretén que aquests coneixements d'ecologia et permetin un apropament
al medi natural així com fer-te possible afrontar, de forma raonada
i crítica, els problemes ambientals i ser capaç de valorar
algunes de les seves possibles solucions.
Els seus continguts tracten de les relacions entre els organismes i d'aquests
amb el seu entorn, del paper que juga l'aigua a la biosfera, dels intercanvis
tròfics, del cicle de la matèria i el flux de l'energia,
i dels canvis dels ecosistemes en el temps, fent sempre referència
a l'impacte d'algunes activitats humanes en la biosfera.
|
|
Quan acabis el crèdit,
hauràs de ser capaç de:
1. Reconèixer i aplicar
els conceptes d'ecologia: població, comunitat, biòtop,
variable ambiental, ecosistema, nivell tròfic, cadena i xarxa
tròfica, i successió.
2. Descriure el cicle de la matèria i el flux d'energia que circula
pels ecosistemes i reconèixer el paper jugat per cada nivell
tròfic.
3. Reconèixer i interpretar les interaccions entre els organismes,
així com la dependència que hi ha entre aquests i el medi. Entendre que el sistema Terra-Biosfera són el el suport vital de la humanitat.
4. Analitzar el cicle de l'aigua i la seva importància per a
la vida. Reconèixer la problemàtica hidrològica existent i els problemes mediambientals de la hidrosfera.
5. Identificar els canvis que es donen amb el temps en els ecosistemes,
i entendre aquests com sistemes dinàmics i amb capacitat per
autoreparar-se dins uns certs límits.
6. Analitzar, en general, els principals problemes que afecten alguns
dels ecosistemes i sistemes naturals. Identificar les seves causes i les seves possibles
conseqüències.
7. Conèixer l’impacte ambiental que provoca l’home en la biosfera i quina ha estat l’evolució de l’acció humana des de les primeres societats fins els nostres dies.
8. Observar i interpretar fenòmens i processos al camp i al laboratori. Formular hipòtesis coherents en relació amb aquestes observacions.
9. Adquirir els hàbits i tècniques bàsiques del
treball de camp i de laboratori.
10. Dissenyar experiments senzills al laboratori, usant materials comuns,
per tal d'investigar alguns problemes.
11. Interpretar textos (periodístics, divulgatius) en relació
amb els temes tractats, i aplicar la informació rellevant a contextos
diferents de l'inicial.
12. Conèixer i classifacar els recursos naturals, diferenciant recursos energètics i materials, recursos abiòtics i biòtics, renovables i no renovables.
Compendre el significat de “desenvolupament sostenible” .
13. Respectar i valorar els elements que componen els sistemes naturals,
tant vius com inerts.
14. Valorar la necessitat de gestionar racionalment els sistemes naturals.
Prenent consciència de les alternatives de gestió ambiental, quines són les seves finalitats per a preservar la biodiversitat, elsòl, l’aigua i l’aire.
|
Continguts:
Fets, conceptes i sistemes conceptuals.
|
|
|
Bloc de consolidació
i ampliació:
Unitat 1. Organismes i entorn. Comunitats.
1.1. Importància dels factors abiòtics (físics i
químics) per als organismes.
1.2. Hàbitat. Preferències ecològiques de les espècies.
1.3. Trets característics dels ecosistemes terrestres i aquàtics.
Unitat 2. Poblacions i comunitats.
2.1. Dinàmica i creixement de Poblacions.
2.2. Comunitats i relacions Biològiques.
Unitat 3. Relacions d'alimentació. Flux d'energia.
3.1. Nivells tròfics: productors primaris, herbívors, carnívors
i descomponedors.
3.2. Cadenes i xarxes tròfiques.
3.3. Paper dels descomponedors en el cicle de matèria.
3.4. Interaccions entre organismes: depredador-presa, competència,
simbiosi i mutualisme.
Unitat 4. Els ecosistemes canvien.
4.1. Colonització del medi.
4.2. La successió. Canvis al llarg del temps.
4.3. Autoreparació i regeneració dels ecosistemes naturals.
Bloc d'iniciació:
Unitat 5. Efectes d'algunes
activitats humanes en la Biosfera.
5.1. L'ús de matèria i energia en les activitats humanes
i la gènesi dels problemes ecològics.
5.2. El medi urbà: recursos i residus.
5.3. Importància de l'aigua per als éssers vius. Distribució
de les masses d'aigua en el planeta. Les activitats humanes i l'aigua.
La gestió de l'aigua. Contaminació de l'aigua.
5.4. Contaminació de l'aire. Contaminació del sòl
i altres impactes. Paper de les grans masses forestals. La biodiversita
amenaçada.
5.5. Problemes ambientals d'abast planetari.
Unitat 6. Cap a un desenvolupament sostenible: L'equilibri amb la
natura.
|
Continguts:
Procediments .
|
|
|
1. Utilització correcta
dels termes emprats en ecologia.
2. Interpretació de fenòmens observats directament al
camp, com per exemple, la distribució d'organismes en funció
de variables ambientals.
3. Elaboració, lectura i interpretació de taules, gràfics,
i mapes a partir de diferents fonts d'informació.
4. Caracterització dels ecosistemes terrestres i aquàtics.
5. Ús i maneig d'aparells senzills que permetin mesurar variables
ambientals directament al camp.
6. Ús de claus dicotòmiques senzilles per a la determinació
d'organismes típics d'una determinada comunitat.
7. Formulació d'hipòtesis coherents i explicatives referents
a problemes plantejats o a fets i fenòmens observats al camp.
8. Disseny i realització de treballs pràctics, on es simulin
experimentalment diversos fenòmens i processos.
9. Recerca d'informació en relació a problemes ambientals
locals i d'abast planetari.
10. Expressió oral de judicis i opinions prèviament discutides
en petit grup en relació amb els temes tractats.
|
Continguts:
Valors, normes i actituds.
|
|
|
1. Tendència a la
rigorositat i meticulositat en la realització d'activitats en
el camp i al laboratori.
2. Valoració positiva dels coneixements científics com
elements per comprendre i apreciar el medi natural.
5. Disposició a la discussió raonada, a la tolerància
i al treball en grup com elements propis del
treball científic.
3. Respecte pels organismes com a elements importants pel funcionament
dels ecosistemes.
4. Respecte pel conjunt de la biosfera i la humanitat valorant la sotenibilitat
com l'opció de futur.
|
|
Es realitzarà una avaluació
continua del procés d'ensenyament-aprenentatge en la qual
1.- La matèria tindrà
un caire acumulatiu. A cada exercici, treball, prova o control es tornarà
a incidir en els conceptes i procediments treballats amb anterioritat.
2.- Es tindrà molt en compte la valoració de la progressió
personal de l'alumne, les notes dels treballs del dia a dia (exercicis,
qüestionaris, treballs, informes etcètera), juntament amb
la valoració de l'actitud i participació en totes les
activitats proposades en el crèdit.
3.- Cal recordar que per donar la nota final del crèdit es tindrà
en compte el criteri d'avaluació del departament que és:
50% Continguts conceptuals, 40% Continguts procedimentals, i 10% valors,
normes i actituds.
|
Bibliografia
i material de classe.
|
|
|
a) Dossier "Com
funciona la Biosfera?". Material de consulta i treball
elaborat pel professor. Disponible per fascicles de cada unitat
didàctica a consergeria (i que també et pots baixar d'aquesta
web).
b) Material complementari:
- El que trobaràs enllaçat a aquesta web http://www.xtec.net/~jcarras2/../index_cveco.htm
- Fotocopies de material, elaborat pel professor o d'altres
autors, per fer exercicis, qüestionaris i problemes, mapes i làmines;
pràctiques, comentaris d'articles i textos científics,
etcètera.
c) Carpeta arxivadora d'anelles on estucturar tot el crèdit
|
Pàgina principal
Biosfera 2n Cicle |
Índex
Biosfera 2n Cicle
|
Inici
del document
|
|
|
|
|