LA BIBLIOTECA,
EL COR DE L'ESCOLA
Aquest és el títol
del llibre de Jaume Centelles, que va guanyar el premi Rosa Sensat de
Pedagogia 2004.
Conec en Jaume des de fa molts anys, des d'aquells temps on formava part
del grup de treball " Coca Bamba", que es dedicava, sobretot,
a l'estudi del conte popular. Durant aquest llarg període de temps
he seguit la seva trajectòria i no m'ha sorprès que escrigués
aquest llibre tan estimulant i tan útil.
Parla del paper de la biblioteca i de la lectura des de perspectives diferents,
perspectives, no cal dir-ho, complementàries. Cada capítol
és una part del teixit que té sentit per ell mateix, però
que s'enriqueix molt més quan es posa en contacte amb les altres.
Ens relata la seva experiència de responsable d'una biblioteca
que ha sabut convertir en el cor d'una escola. Ens parla, per exemple,
de la màgia de l'oral, del paper de la poesia, de com aprofitar
les festes populars que viu l'escola per potenciar l'hàbit lector,
ens dóna pautes per triar bons llibres, ens fa cinc i deu cèntims
de les relacions entre literatura i joc, ens recorda l'existència
de gent com Rodari, ens comenta les relacions entre lectura i escriptura,
ens parla del paper de les famílies en la formació lectora
i de la relació família-escola a través de la biblioteca.
En Jaume afirma que "un projecte esdevé realitat quan al darrere
hi ha un fonament teòric que ho sustenta i unes persones que hi
creuen". Diu una gran veritat. En aquest cas hi ha un projecte i
hi ha, a més, les persones. Hi ha, deixeu-m'ho singularitzar, la
seva persona, una persona que, amb aquest llibre, ens convida a compartir
la seva passió, una passió que no s'ha consumit en la rapidesa
dels temps actuals que tot ho fa cendres, sinó que és una
passió lenta, que deixa brasa, que escampa l'escalfor d'aquelles
llars de foc on s'aplegaven les persones per escoltar els relats que donaven
sentit a la seva existència. Com diu Steiner "uno no transige
con sus pasiones". En Jaume, aquest llibre i la seva trajectòria
en són una prova irrefutable.
Jaume Cela
VA DE
MESTRES
La lectura de Va de mestres. Carta als
mestres que comencen m'ha fet recordar aquell vell axioma d'Emerson segons
el qual "els bons llibres substitueixen la millor de les universitats",
bo i sabent que l'activitat acadèmica sovint resulta profitosa
i fecunda. Però una cosa és la teoria i una altra de més
complicada és la pràctica diària. En aquest sentit,
el vademestres -així tot seguit és com col·loquialment
definim aquest epistolari-, esdevé indispensable perquè
planteja situacions habituals a les escoles, ens fa reflexionar sobre
la complexitat de les relacions humanes i apunta -sempre des del positivisme-
els camins, els bons camins, que permeten treure l'entrellat de les divergències
més freqüents.
Jaume Cela i Juli Palou disseccionen amb la delicadesa del seu ablanidor
bisturí els moments dolços d'aquesta feina d'educar -el
contacte amb l'infant que té nom i cognoms, les rialles, l'esforç
recompensat- així com els quadres mes exasperants -els mestres
cremats, la deserció d'algunes famílies, la manca de solidaritat
dels companys- i ho fan amb la subtilesa que els caracteritza, implicant-se
en les distàncies curtes, en el dia a dia, mostrant-nos el vial
pel qual ha de discórrer el veritable acte educatiu que no és
altre, com bé assenyalen, que el d'ensenyar a viatjar sense límits
ni objectius que restringeixin el camí.
Com a lector habitual dels escrits d'aquests autors he disfrutat molt
amb les constants referències -seguint la línia iniciada
amb el llibre "Amb veu de mestre"- als grans autors de la literatura
universal, al món del cinema, als pedagogs, als pensadors, als
filòsofs, etc.; m'he vist obligat a rellegir Virgili, he descobert
Alexandre Jollien, he recordat "Sostiene Pereira" i he tornat
a veure "Ça commence aujourd'hui".
Va de mestres no és només una "carta als mestres que
comencen". Va de mestres és un llibre que hauria de llegir
tothom qui tingués a veure amb la infància, ja sigui mestre
experimentat, monitor de menjador, conserge o pare. És un llibre
que parla de la vida, amb valentia, ras i curt, i tant Juli Palou com
Jaume Cela ben bé podrien signar la resposta de Noam Chomsky quan
li van preguntar "perdoni, vostè és un professor de
lingüística, ¿amb quina autoritat parla de política?"
i ell va replicar "Bé, sóc una persona..."
Jaume Centelles
RETRAT
AMB NEGRA
CARBÓ, Joaquim.
València: Perifèric edicions, 2005 (Narrativa juvenil; 8)
Retrat amb negra s'emmarca dins la narrativa
juvenil que podríem denominar de realisme crític.
La primera part de l'obra narra un període en la vida d'un jove,
en David, el qual observa com el barri on viu es va degradant per culpa
d'uns joves d'extrema dreta que atemoreixen els veïns i es fan els
amos de la zona. Un seguit d'esdeveniments, provocats per aquest grup
neonazi en el seu enfrontament amb d'altres grups de joves, abocaran a
en David a un carreró sense sortida i l'obligaran a prendre una
decisió radical, un gir copernicà que el durà a l'Àfrica.
La segona part de la novel·la ens presenta un país imaginari,
Nisòtia, fàcilment identificable amb qualsevol país
centrafricà. Tot i que no hi ha una sola Àfrica i tampoc
hi ha un model estàndard de tradició africana aplicable
a totes les ètnies i a tots les zones, si que podem reconèixer
unes constants d'aquestes regions en guerra: camps de refugiats, desolació,
corrupció, tràfic d'armes, fam, etc. convivint amb valors
més humans com la solidaritat, la lluitat pels ideals, el respecte,
la compassió i l'amor.
Serà en aquest ambient on David viurà experiències
noves, coneixerà persones increïbles, recordarà la
seva vida occidental anterior i, sobretot, la seva existència prendrà
sentit i es trobarà a si mateix.
Joaquim Carbó ha fet una novel·la dura, valenta i molt ben
escrita. Es llegeix amb emoció i el mestre o la mestra que vulgui
aprofundir en aspectes de denúncia social té davant seu
un material de primera magnitud.
Per a lectors adolescents, a partir de catorze anys.
Jaume Centelles
|