LA LECTURA, LA PRINCIPAL ASSIGNATURA
INICI

La lectura, la principal assignatura

Una vegada, André Maurois va dir que la lectura és una bona manera de comprendre la vida i viure-la millor. I és ben cert, perquè mitjançant aquesta pràctica ens podem familiaritzar amb les emocions, els sentiments i les passions més universals. Llegint podem comprendre el significat de la solidaritat, de la llibertat, de l'amor i també, és clar, de l'enveja, de l'odi i de l'ambició.
Llegir, aprendre a llegir, suposa un esforç considerable per als nois i les noies. Llegir costa. En l'acte lector es posen en marxa uns mecanismes mentals i unes operacions físiques realment complexes, tot i que els esforços que dedica l'infant quan aprèn a llegir ja són per se les primeres passes per aconseguir l'hàbit lector.
Un dels principals objectius de les escoles i de les famílies hauria de ser procurar que els nens no siguin uns simples llegidors -com diria Borges- sinó que esdevinguin autèntics lectors capaços d'emocionar-se amb la lectura d'un poema d'Andreu Trias, lectors a qui tremolin les mans quan llegeixin les aventures de Stone Fox i trobin els arguments i criteris que els permetin conèixer la vida.
La lectura ha de significar descoberta i ha d'arrossegar el nen o la nena a un esforç per comprendre, per desemmascarar els misteris i els enigmes que ens proposen els autors. És per això que hauríem de posar a mans dels infants aquells llibres que els submergeixin en l'aventura, aquelles lectures que propiciïn el contacte directe amb un text que ha de ser recreat -creat de nou-, imaginat i viscut.
Aquest curs escolar que ara encetem estem d'enhorabona perquè es posen en marxa a molts centres de la ciutat-vint-i-set en total- uns programes educatius anomenats "puntedu" que fan incidència en la lectura com a font de coneixement i de plaer i volen reforçar la necessitat d'unes bones biblioteques escolars. El compromís de L'Hospitalet iniciat fa uns anys a les biblioteques públiques ha de marcar el camí a les escoles i ha ser un bon referent per aconseguir, a mitjà i a llarg termini, uns ciutadans més cívics, més cultes, en definitiva, millors.

Jaume Centelles

Publicat a l'apartat LA FIRMA. Diari L'HOSPITALET. Octubre del 2005.

tornar a publicacions
tornar a la pàgina principal