Cotorretes de pit gris

La cotorra de pit gris o argentina (Myiopsitta monachus) és una espècie introduïda que ja té poblacions ben establertes principalment al Barcelonès i sud del Baix Llobregat.

La presencia d'un estol nombrós (una desena d'individus) d'aquests ocells al nucli urbà i zones riberenques d'Olesa des de l'estiu del 2005 i el fet que hagin construït refugis al nucli urbà fa interessant mantenir-ne un control acurat per documentar l'evolució d'aquesta població incipient.

---------- Distribució ------------- Identificació ------------ Col·labora ----------- Altres --------

Distribució
La cotorreta de pit gris és originària d'Amèrica del Sud. Viu al sud de Brasil i Bolívia, Paraguai, Uuguay i la meitat superior d'Argentina. Ocupa zones semi-obertes amb petites zones forestals on nidifica i espais més oberts on s'alimenta. Les seves poblacions a Catalunya apareixen a finals dels anys 70 a partir d'ocells captius escapats o alliberats pels seus propietaris. Ràpidament, però, van començar a reproduir-se amb èxit a casa nostra i actualment, tot i l'aporta contínua d'exemplars provinents de la captivitat, les seves poblacions augmenten gràcies al seu èxit reproductiu en llibertat.

Es considera que ha Catalunya hi ha unes 2000 cotorretes de pit gris en llibertat. La major part de la població (unes 400 parelles) es troben a Barcelona ciutat, però hi ha colònies relativament importants a tot el Baix Llobregat (meitat sud de la comarca), Vallès oriental, Alt i Baix Penedès, Anoia , tarragonès, Alt i Baix Empordà, Osona i el Bages (Domènech & Senar, 2004)

Els estudis efectuats demostren que el creixement de les seves poblacions és exponencial (cada 9 anys es duplica la població a Barcelona - Domènech et al, 2005-).

Tot i que inicialment (des del 1975) la cotorreta de pit gris es va establir en parcs i carrers arbrats de la ciutat de Barcelona, actualment també es troba en àrees periurbanes, espais agrícoles, zones riberenques i altres espais naturals.

© Fotogr.: John Cassady

L'alimentació d'aquesta espècie (consumeix una varietat increïble de vegetals, fruits, llavors, etc.) fa que ocasioni greus problemes a l'agricultura a la seva àrea natural de distribució i que ja s'hagin detectat danys en algunes zones del sud del Baix Llobregat. No s'ha realitzat, però, cap intent des de l'administració de limitar la seva expansió.

Bibliografia:

Domènech, J. & Senar, J.C. 2004. Cototrreta de pit gris (Myiopsitta monachus). A: Estrada, J., Pedrocchi, V., Brotons, Ll. i Herrando, S. (eds.): Atles dels ocells nidificants de Catalunya 1999-2002. p.270-271. Ed. Lynx (Bellaterra).

Domènech, J., Carrillo, J. & Senar, J.C. 2005. Population size of the Monk ParaKeet (Myiopsitta monachus) in Catalonia. Revista Catalna d'Ornitologia (209): p.1-9. Barcelona: Institut Català d'Ornitologia.

Identificació

La cotorra argentina o de pit gris és relativament fàcil d'identificar tant per l'aspecte com per la veu.

Fa uns 30 centímetres des de la punta de la cua al bec. La part dorsal verdosa contrasta fortament amb les parts inferiors: Galtes, coll i pit són gris clar amb un barrat transversal fosc al pit. A partir del pit, les parts ventrals són d'un groc verdós, que es torna més verd al apropar-nos a la cua.