OCELLS DE ZONES ARBRADES de mida petita

Dendrocopus minor

Amplada d'ales: 24 - 29 cm

Alçada: 14 - 16,5 cm

Presència: Resident (tot l'any)

Alimentació: Petits invertebrats..

Hàbitat: Boscos de fulla caduca (especialment els riberencs) i plantacions de caducifolis.

Identificació: La mida (com la d'un pardal) és el tret característic per a diferenciar-los dels altres picots. El mascle té una cridanera taca vermella al cap, que falta a la femella. Les ales són barrades de blanc i volen fent grans ondulacions. Són molt difícils de veure. Més fàcil és de detectar el seu crit i el repicar del bec amb els arbres.

Comportament: Es mouen pel tronc dels arbres com els raspinells. Els forats que excaven per a nidificar tenen entre 3 i 3,5 cm de diàmetre (cap picot els fa tan petits).

CATALUNYA: Espčcie en plena expansió. Era considerada molt localitzada als anys 80, però està colonitzant amb èxit boscos de ribera, plantacions i boscos caducifolis. Des de la zona nord-est s'estén ràpidament cap al sud i l'oest.

OLESA de MONTSERRAT: Detectat a la riera de St. Jaume i a l'Areny del Molí durant el 2005. No hi ha cites del 2006. Hi ha una parella criant en terme d'Abrera.

Cargolet

© Fotografia: Lubomir Hlasek

Troglodytes troglodytes

Alçada: 9 - 10,5 cm

Presència: Resident (tot l'any)

Alimentació: Petits invertebrats..

Hàbitat: Especialment en zones embardissades i humides.

Identificació: Mida molt petita i colors brunencs. És molt característica la petita cua de tons vermellosos que manté visiblement aixecada. Bec fi i línia blanca sobre l'ull.

Comportament: És un ocell molt inquiet que no para mai de bellugar-se d'aquí El seu cant és molt característic i potent, sembla mentida que un ocellet tant petit pugui cantar tant fort.

CATALUNYA: Ocell comú a tot el Principat, sempre que trobi un hàbitat més aviat humit amb vegetació arbustiva prou densa (sotabosc, bosc de ribera, torrenteres, matollars, etc.

OLESA de MONTSERRAT: El sentirem fàcilment a la primavera al bosc del Gavatx. Veure'l no serà tan fàcil.
Rossinyol

Luscinia megarhynchos

Alçada: 15 - 16,5 cm

Presència: Estiuenc (març - setembre)

Alimentació: Insectívor.

Hàbitat: Zones forestals o amb molta vegetació.

Identificació: Ocell d'aparença discreta. Zones dorsals d'un marró teula i ventrals clares (grisoses). La gola és blanquinosa i la cua, molt característica, d'un to teula tirant a vermellós i força llarga. L'ull, completament negre, destaca força.

Comportament: Si per alguna característica es coneix al rossinyol és, sens dubte, el cant. És fort, llarg i molt melòdic i el sentirem tan de dia com de nit.

CATALUNYA: Ocell molt comú. El trobarem a tot Catalunya.

OLESA de MONTSERRAT: Ocell molt comú, el trobarem a totes les zones forestals i embardissades del terme.

Pit roig

© Fotografia: Jordi Cerdeira

Erithacus rubecula

Alçada: 12,5 - 14 cm

Presència: Resident i hivernant

Alimentació: Invertebrats i altres.

Hàbitat: Zones forestals quan cria.

Identificació: Inconfusible pel vermell-taronja del pit i cara. Zones dorsals brunenques, bec fi, ulls grossos i parts ventrals clares.

Comportament: És un ocell fortament territorial i molt confiat. Permet l'aproximació a molt poca distància (sobretot a l'hivern que mantenen territoris més petits).

CATALUNYA: Ocell típicament forestal, nidifica a tot el país sempre que trobi zones prou humides i amb prou vegetació. A l'hivern arriben gran quantitat d'ocells centre i nord europeus i apareixen arreu.

OLESA de MONTSERRAT: Ocell escàs com a reproductor (bosc del Gavatx, riera de St.Jaume). Molt abundant a l'hivern per tot el terme (fins i tot entra al nucli urbà).

Bosqueta vulgar

© Fotografia: Pascal Dubois

Hippolais polyglotta

Alçada: 12 - 13 cm

Presència: Estiuenc (abril-setembre)

Alimentació: Invertebrats.

Hàbitat: Zones arbrades no gaire denses, però també en matollars amb arbres dispersos.

Identificació: De colors verd-groguencs. Les parts inferiors són força groguenques i les dorsals d'un to fosc marró-verdós. Bec fi i groguenc i una lleugera línia clara que travessa l'ull en horitzontal.

Comportament: El seu cant és molt característic i l'emeten des de punts elevats i prou visibles (normalment a la punta d'un arbre o matoll). També emeten un so de contacte que recorda al dels pardals.

CATALUNYA: Ocell molt comú, el trobarem a tot el país a excepció de les zones pirinenques.

OLESA de MONTSERRAT: Espècie freqüent. En trobarem a tot el terme, però fàcilment a les zones arbrades de Puigventós.

Mosquiter pàl·lid

© Fotografia: Philippe Pulce

Phylloscopus bonelli

Alçada: 11 - 12,5 cm

Presència: Estiuenc (abril-setembre)

Alimentació: Petits invertebrats.

Hàbitat: Cria a zones boscoses de tot tipus a tot el Principat.

Comportament: Veu característica, Com tots els mosquiters, no para quiet i costa de localitzar entre les branques dels arbres.

Identificació: Petit ocellet de bec curt i fi de tons verdosos a la zona dorsal. El diferenciarem (amb paciència i experiència) dels altres mosquiters pel blanc de la zona ventral, el to groguenc del carpó, els tons groc-verdosos dels marges de les plomes de les ales i les potes d'un gris fosc, no negres.

CATALUNYA: Viu a zones boscoses de tot tipus per tot el Principat.

OLESA de MONTSERRAT: En sentirem a zones boscoses com el bosc del Gavatx, però també a punts amb petites bosquines com als Llumasos.

Mosquiter comú