ON OBSERVAR OCELLS
a Olesa de Montserrat

Tot i tenir un terme relativament petit, Olesa manté una gran diversitat d'ecosistemes fruit d'una orografia complexa rica en turons, torrents i rieres. Aquí hi ha un recull de zones i itineraris on podrem observar els diversoso ocells del terme.

On veure ocells al nucli urbà d'Olesa de Montserrat
Plaça de l'església: Interessant, perquè a la torre del campanar hi nien estornells, coloms domèstics, falzies, ballesters i pardals. A més també hi sovintegen orenetes vulgars i cuablanques a més de gafarrons i alguna altra sorpresa (fa tres anys encara i voltaven una parella de xots...).

Parc municipal: És la zona verda més gran d'Olesa i per això, a part dels ocells típicament urbans, també n'hi veurem altres que hi troben prou espai per viure-hi. Si ens aturem una estona en un banc i observem els arbres i la gespa aviat hi detectarem mallerengues (carbonera i blava), raspinells, tallarols (de casquet i capnegre), gafarrons, caderneres, garses, tórtores turques, estornells vulgars (sobretot a l'hivern), coloms, tudons, cotorretes verdes, etc.

Plaça de l'oli: Tot i ser petitona hi podrem veure el tallarol de casquet, pardals i cueretes blanques i cotxes fumades a l'hivern. També alguna mallerenga i, al teulat del teatre, garses.

Parc del porxo de Sta. Oliva: El fet de trobar-se tocant a les vinyes de l'exterior del nucli urbà fan possible detectar-hi nombrosos ocells que no gosen entrar a l'interior del veritable nucli urbà. Molta diversitat.
Parc de La Central: La proximitat al torrent de les Parellades fa que sigui un punt interessant. Hi podrem trobar els ocells urbans, però també dels típics de vinya (fins i tot puputs, cucuts, mussols, etc.).
Carrers arbrats: Tot i dependre de la mida dels arbres i de la frondositat de les seves capçades, és habitual que hi rondin pardals, verdums, algun gafarró, caderneres, tallarols de casquet, mallerengues i, a l'hivern, cotxes fumades i pit-roigs.

On veure ocells a la ribera d'Olesa de Montserrat

Areny del Molí

© Fotografia: Felip Alcon - 2001 -

Accés: Sortint des del poble pel passeig del Progrés buscant la C-33 en direcció a Barcelona (seguir rètols). Un cop creuada per sota la via del tren fem un llarg revolt cap a l'esquerra en pujada. Just abans d'arribar a la C-33 surt a mà dreta i baixant un camí també asfaltat. El seguim (passa davant d'unes indústries) fins a creuar el canal per un pontet i ja som a l'Areny del Molí. Podem deixar el cotxe a la zona més ample (a mà dreta ens queda la caseta blanca dels pescadors i la zona de pícnic).

Camí arran de riu: Podem anar seguint riu amunt (la zona de pícnic està molt massificada durant el bon temps) pel camí apte per a vehicles que surt per l'esquerra de l'àrea de pícnic. Els passos per accedir als punts de pesca ens permetran apropar-nos més al riu i observar amagats entre les canyes. El camí acaba en arribar a la resclosa (molt bon punt d'observació d'ànecs, polles d'aigua i ardèids quan baixa poca aigua pel riu).

Camí que voreja el canal: De tornada podem desfer la pista arran de riu o tornar per l'interior, per la pista que voreja el canal. Aquest itinerari de tornada és especialment interessant a l'hivern, quan els petits ocells hivernants s'aturen a les zones de matolls i als arbres d'aquest sector. Aquest circuit ens portarà fins on hem deixat el cotxe.

Corriol a l'Areny de Vilapou: Si en arribar a l'areny del Molí, just acabat de travessar el pont del canal, tiréssim a mà esquerra riu avall per un corriol amb marques de GR (ratlles blanca i vermella) arribaríem a l'Areny de Vilapou.

Areny de Vilapou
Accés: Baixant pel carrer Pintor Fortuny que podem agafar si tombem a mà dreta des de la rotonda sortint del poble cap a la carretera de les Carpes (davant de l'Escola Povill i el supermercat Dia). Baixem seguint el carrer asfaltat que es transforma en pista en girar bruscament a l'esquerra davant l'antiga entrada a la zona industrial de Vilapou. Una mica més avall entrem al polígon actual (asfaltat) i seguim fins al fina on podem deixar el cotxe. Baixem seguint el camí que porta a la riera o per unes escales que porten directament al riu.

Camí a l'Areny del Molí: Un cop al camí que ressegueix el riu, podem continuar a mà dreta i, a peu, riu amunt seguint les marques de GR (blanc i vermell) i anirem a parar a l'areny del Molí passant entre el riu i el canal (especialment recomanable el tram inicial del bosc de Ca l'Isard i la zona sota els ponts dels FFCC i la C-33).

Camí riu avall i tornada per darrera els camps: Des del bosc de Ca l'Isard, també podem seguir riu avall per una zona més oberta travessant la desembocadura de la riera i tirant pel que primer és un camí ample que es transforma després en corriol fins arribar on desembocava l'antic canal (ara tapat en gran part per les obres del polígon industrial de Can Singla). A la platja de còdols, a l'altre cantó de riu d'aquesta zona final, i sovintegen els Bernats pescaires, martinets i corriols. Des d'aquest punt podem recular o buscar un camí de carro que resseguia l'antic canal i que ara circula entre la zona industrial de Can Singla (dalt del terraplè) i els camps de cultiu. Per aquest camí arribarem a la riera, just al camí que porta a la zona industrial de Vilapou.

On veure ocells forestals a Olesa de Montserrat

Alzinar: Bosc del Gavatx

Accés: Sortint del poble des del Parc del Porxo de Sta. Oliva seguint el camí de carro que baixa a la riera (dels dos torrents amb llit de sorra que convergeixen el de l'esquerra) i puja girant a mà dreta cap a Can Llimona. Seguint la pista principal deixant primer un trencall a l'esquerra (Font dels Encantats) i després un altre a la dreta. Començarem a pujar fent un parell de ziga-zagues (no agafar el camí planer que se'n va a l'esquerra després de la primera pujada i que queda mort). Un cop acabada la forta pujada seguim per un tros planer que ja passa entre els pins i alzines del bosc del Gavatx.

Tallafoc: Un cop al tram planer del camí ens podem endinsar a peu per un tallafoc (aparença de pista forestal) que surt en pujada a mà dreta, just quan s'acaben els arbres (es veu una cadena al mig del tallafoc que impedeix el pas dels vehicles). En forta pujada resseguirem el turó fins que s'acaben els arbres i comença altre cop el conreu (oliveres i atmetllers).

Camí del Samper: Des de la cadena que barra el pas dels vehicles pel tallafoc buscarem a mà esquerra el començament d'un corriol que baixa entre els arbres resseguint per dalt el torrent del Reganer. Actualment el camí ha estat recuperat i es troba en molt bon estat. A la part final del camí hi trobarem una placa en honor del muntanyenc Andreu Samper i després arribarem a les vinyes de sobre el collet de St. Joan. Aquest recorregut és molt tancat per arbres i arbusts de forma que es fa difícil arribar a veure ocells que, per altre cantó, si que podrem sentir si no fa vent (fet força habitual a la zona). Si volem arribar fins al llit del torrent del Reganer haurem de baixar a mà esquerra per un "caminet" (!?) que es llença literalment pendent avall des del corriol.

Roureda de les Valls
Roureda de les Valls: És a la vessant del turó de la Gronya que puja des de la font és la principal roureda del terme mentre es recupera la del Torrent de St. Salvador (vora el Pla del Fideuer).
Accés part baixa: Sortint del poble per davant del pavelló i la piscina municipal seguirem el camí de carro i torçarem per la primera bifurcació a mà dreta (si seguim recta arribaríem a Creu de Beca). A partir d'aquí hem d'anar seguint la pista principal que va pujant fins una zona planera (en arribar hi ha un fort revolt a mà dreta amb uns bancs i baranes de fusta). Seguirem planejant fins a la Font de la Roureda que queda just sota del camí (detectarem el punt pels bassals d'aigua que sempre es formen a la pista). A mà dreta s'acaba d'obrir una pista forestal (barrada a la circulació motoritzada) que puja fins a les runes de Puigventós.

Accés part alta: Seguint el mateix camí que porta al bosc del Gavatx (des del portal de Sta. Oliva), continuarem fins arribar a les runes del mas de Puigventós (anar seguint la pista sempre amunt). Allà hi ha una mena de placeta. Seguint el camí, d'esquena a les runes del mas, entrarem a la part alta de la roureda.

On veure ocells d'espais oberts a Olesa de Montserrat

Zona de vinyes (Can Llimona i voltants)
Tota aquesta zona és rica en petits moixons, sobretot durant l'hivern, quan s'hi sedimenten estols importants de pinsans, caderneres, lluers, etc. que s'han de sumar a les mallerengues, tallarols, perdius, pit-roigs, mosquiters, merles, pardals i estornells que hi trobarem habitualment.

Accés: Sortint del poble pel Portal de Santa Oliva baixarem fins al llit de la riera i la remuntarem cap a l'esquerra (no pujar pel ramal de la dreta) per, molt aviat, sortir-ne tot seguint la pista que puja a mà dreta. La pista gira primer a la dreta i després a l'esquerra pujant entre camps, vinyes i cases particulars. Al final de la pujada veurem a la nostra dreta el mas de Can Llimona.

Can Llimona-Font dels Enamorats: Podem anar seguint la pista entre els camps de presseguers i cirerers fins que gira a la dreta endinsant-se en terra de vinyes (recordem que a Olesa anomenem vinyes a les zones de conreu d'atmetller i olivera, així que no hi busquem ceps...). A la nostra esquerra hi queda una torrentera, seguint el primer trencall (també pista apta per a vehicles) que trobarem en aquesta direcció podrem arribar a la font dels Enamorats, a dins del torrent, amb aigua tot l'any i una petita roureda amb algun plataner que li dóna ombra.

Can Llimona- collet de St. Joan: Si, en arribar al trencall de la Font dels Enamorats, seguim per la pista principal trobarem molt aviat una bifurcació del camí. Seguim per la dreta i anirem voltant entre vinyes fins arribar (llarg) al costat de la carretera del Nord (cap a Vacarisses o Viladecavalls). Al primer trencall (no embolicar-se abans, però, per les nombroses entrades cap a les vinyes) seguirem a la dreta (l'altre camí, en forta pendent arriba a peu de carretera) i continuarem entre zones conreades i alguna edificació. Quan trobem un segon trencall pendrem el de l'esquerra i arribarem ben aviat a una zona que s'està urbanitzant (part alta del Bonaire).

Coll de les Espases
Accés: Sortim del poble des del costat del poliesportiu i la piscina municipal, seguint el camí de carro. Torcem a mà dreta a la primera bifurcació i anem pujant tot seguint la pista principal (diverses entrades cap a vinyes). Un cop passada la roureda de les Valls (veure zones forestals), continuarem i, en forta pujada, arribarem al coll de les Espases (hi ha un pessebre, un monòlit, uns bancs amb taules, un aparcament i una immillorable vista de Montserrat. Durant aquest trajecte són freqüents tota mena d'espècies lligades a matollars i a zones més o menys obertes amb arbres dispersos (puput, cucut, perdiu, merla, estornell, cadernera, gafarró, verdum, mallerengues, pardals, tallarol capnegre, sit negre, etc.) i, a l'hivern, hi trobarem estols i ocells hivernants (pinsans, passerells, tords, pit-roig, cotxes, ...).

Camí al Pla del Fideuer: Si continuem pel camí, força planer, anirem vorejant la part alta del torrent de les Valls mentre girem pels peus del Puigcendrós (a mà esquerra). Finalment, després d'una pujada, arribarem al Pla del Fideuer. Des d'aquí podem arribar fins al cim del Puigcendrós (corriol a mà esquerra entrant al Pla), a l'ermita de St. Salvador passant abans pel Pla de Carboneres (camí indicat a l'esquerra a mig Pla) o, baixant per l'altre cantó del Pla seguint la pista forestal, arribar a Can Mimó. Tota la zona és molt bona per ocells d'espais oberts i de matollar (cruixidells, hortulans, tallarols diversos, bitxacs, còlits, titelles, capsigranys, etc.). També hi ha la interessant opció d'agafar el corriol que puja a la dreta des de la part alta del Pla i que ens portarà a Puigventós.