|
Curial
e Güelfa
INDEX
a
Novel·les de cavalleries
i.
Els llibres de cavalleries
ii.
Les novel·les cavalleresques
b
Anàlisi de l'evolució de Curial
iii. Evolució social i económica
iv.
Evolució amorosa
v.
Evolució psicológica
vi.
Evolució com a cavaller
a Novel·les de cavalleries
i.
Els llibres de cavalleries:
Es
caracteritzen per la seva falta de realisme, ja que, solen basar
les seves històries en personatges amb qualitats sobrehumanes,
espais inexistents, éssers fantàstics i sovint
mítics i tot això emmarcat en un temps que desconeixem.
ii.
Les novel·les cavalleresques:
Es
caracteritzen per tot el contrari, és a dir, pel seu
realisme, marcat per cavallers que tot i ser forts estan dintre
dels límits humans amb alguns defectes que en són
propis, els espais són reals, i el temps en el qual es
centren sol ser contemporani.
Aquesta obra pertany al segon grup, el qual no es basa en unes
característiques determinades sinó que va evolucionant
a mida que apareixen obres diferents a la seva estructura básica,
ens mostra l'actuació d'un jove com a cavaller; l'autor
idealitza al cavaller fent-lo quasi perfecte.
b Anàlisi de l'evolució de Curial
i.
Evolució social i económica:
Podem
observar com a l'obra, el jove Curial experimenta una ascensió
social, ja que passa de provenir d'una família humil
a entrar al servei del marquès de Montferrat, per més
tard, millorar la seva posició social gràcies,
en part, a la seva bellesa, un motiu important pel qual Güelfa
decideix protegir-lo i ajudar-lo a arribar a ser un gran cavaller.
L'evolució de Curial ha d'incloure el prestigi social
necessari per a que aquest pugui ser digne de la Güelfa.
Independentment de la jove, Curial no només aprèn
a lluitar sinó que es forma intel·lectualment,
arribant així a ser un bon cavaller per la seva saviesa,
la seva habilitat amb les armes i el seu adequat i refinat comportament.
Curial
també canvia en la seva posició econòmica
gràcies a que l'ajut de Güelfa inclou proporcionar-li
tots els diners que necessiti per tal que es pugui convertir
en un bon i important cavaller.
ii.
Evolució amorosa:
El
primer cop que coneixem els sentiments de Curial cap a Güelfa
és després de que aquesta li confessi el seu amor
al jove. Curial explica a Melcior de Pando que sospitava dels
sentiments de la noia des de feia temps i a més, li diu
que ell també està enamorat d'ella, però
que estava esperant el moment oportú per fer-s'ho saber,
ja que, pensava que ella no podria estar amb ell degut a la
seva diferència social.
En
un principi podem pensar que el que sent Curial per Güelfa
és més aviat infantil, a partir d'escenes com
aquella situada després que la noia hagi besat Curial
per primer cop, quan el jove no pot dormir durant tota la nit
de tant content com està. Tot i així, al llarg
de l'obra sembla que els seus sentiments s'enforteixen després
de situacions que provoquen tant l'enuig de la Güelfa,
quan Curial és seduït per Laquesis en conèixer-la
i ella, que se'n assabenta.
iii.
Evolució psicológica:
Al
principi veiem com el personatge de Curial és més
aviat representat amb una innocència pròpia de
la seva joventut en el que respecta als seus sentiments i amb
un gran interès per la cultura i el coneixement. A mida
que la història avança, observem com el jove es
va "corrompent", ja que, es veu seduït pels plaers
i la riquesa que l'envolta, així com per la importància
que ha assolit com a cavaller, deixant de costat aquells que
l'han ajudat a arribar on es troba.
iv.
Evolució com a cavaller:
La
primera experiència de Curial com a cavaller té
lloc a Àustria, on participa en un combat juntament amb
Jacob de Cleves i contra dos cavallers per tal de protegir la
duquessa del país. A partir d'aquest moment el jove comença
a crear-se un lloc en la cavalleria, el qual es fortificarà
amb el torneig de Melú, on lluita al costat dels aragonesos,
i després del qual perd la importància que adquirit
com a cavaller amb motiu de la pèrdua de la protecció
de Güelfa.
Lluís
Buxó
|
|