|
La
divisió de la terra en petits senyorius, el feu, genera també
la divisió de la societat en tres estaments diferenciats:
lesglésia, i la noblesa, posseïdors de la terra,
i el poble, col·lectivitat de treballadors amb molts més
deures i obligacions que no pas drets. La noblesa sassocia
ràpidament a la institució de la cavalleria que
lennobleix i lhonora- i, dedicada al combat i a lexercici
de les armes, defuig el treball, activitat de caire denigrador,
propi de serfs i de vassalls. Els nobles omplen les hores de lleure
dedicats a lart de la guerra, a la cacera i a la recepció
de joglars i trobadors a les aules dels seus castells, espai residencial
de la classe superior, símbol de poder. Lesglésia
gaudeix també duna situació de privilegi: dirigeix
i presideix la societat medieval i a través de la jerarquia
fixa la ideologia de lèpoca: la subordinació
del destí humà a Déu i als seus representants
al món (lEsglésia), un respecte total a lordre
social imposat per Déu, i per tant immobilitat absoluta de
la piràmide feudal, i ladequació de lordre
moral a la doctrina eclesial. Lesglésia esdevé,
a la vegada, la transmissora única del coneixement científic
i de la cultura, expressada sempre en llatí [
] El darrer
estament és el poble, constituït per serfs o homes lliures
als quals no resta altre camí, davant labsència
de propietats, que lliurar-se a lautoritat dun senyor,
que a través dun jurament de fidelitat i obediència
els promet protecció i els concedeix terres, en els termes
pactats, per a ser treballades. Analfabets, immersos en la misèria,
viuen en petites cabanes a lentorn del castell, en el territori
senyorial. Als vespres, acabada la feina dels camps, poden acudir
a les places on els joglars i ministrers improvisen, davant dun
públic popular i indiscriminat, el seu repertori variat dhabilitats
histriòniques, relats heroics i cançons líriques.
El
protagonista social de lèpoca és el cavaller
i la seva figura resta consagrada per lexpressió literària
de lèpoca en llengua culgar. Des de tres angles diferents,
des de tres gèneres, la literatura mitifica la seva figura.
En làrea de l'èpica, la cançó
de gesta canta i exalta les accions dun heroi, vassall
exemplar que lluita pel seu senyor i per la seva terra. Una aurèola
dadmiració envolta la figura daquest heroi, de
qui sens facilita el nom de lespasa, del cavall, de
la seva dama. La lírica proposa un model de poesia
codificat i precís que, fet i fet, tradueix al pla de la
poesia les relacions de vassallatge del pacte social: per això
sen diu també poesia feudal. [
] Finalment, el
roman, crea la novel·la de cavalleria punt
de fusió dels gèneres anteriors. El protagonista uneix
tots dos aspectes: el perfecte cavaller és també el
perfecte enamorat. Una doble servitud presideix lideal del
cavaller: el servei del seu senyor i el servei de la seva dama.
Una servitud que, a cops, enmig dintrigues i aventures fantàstiques,
viu, de forma conflictiva, a linterior del cavaller, autèntic
ideal de la societat feudal.
Aquesta modalitat de lexpressió artística, ja
sigui culta i de transmissió escrita (roman, lírica
trobadoresca) o popular i de difusió oral (cançó
de gesta, lírica popular), constitueix la primera
alternativa a la prestigiosa literatura feta en llengua llatina
[
] per clergues i monjos als escriptoris monacals. Les literatures
en romanç, són el triomf de la llengua del poble,
del vulgar. Del sermo rusticus, sobre el sermo cultus.
Del carrer sobre la cúria.
Breu
història de la literatura catalana, 1998, Edicions La
Magrana (p. 7-10)
|
|