com preparar l'examen de llengua catalana i literatura

consulteu-ho

taula propietats del text, pdf

Propietats de l'expressió escrita

Les regles fonètiques i ortogràfiques, morfosintàctiques i lèxiques, que permeten formar oracions acceptables, són només una part del conjunt de coneixements que domina l'usuari de la llengua. L'altra part està formada per les regles que permeten elaborar textos: les regles d'adequació, de coherència i de cohesió. Aquestes ens ajuden a discriminar les informacions rellevants de les irrellevants, estructurar-les en un ordre lògic i comprensible, escollir les paraules adequades, connectar les frases entre elles, construir un paràgraf, etc.
Tot seguit explicarem en què consisteix cadascuna d'aquestes regles.

Adequació

Qualsevol llengua presenta variacions: no parlen ni escriuen de la mateixa manera tots els membres de la comunitat lingüística, ni aquests membres utilitzen la llengua de la mateixa manera en totes les situacions comunicatives. Cadascú pot escollir entre usar la seua varietat dialectal o usar l'estàndard. Cada situació requereix l'ús d'un registre particular, que ve determinat pel tema, pel canal de comunicació, pel propòsit que tinguem i per la relació entre els interlocutors.
L'adequació és la propietat del text que determina la varietat (dialectal/estàndard) i el registre (general/específic, oral/escrit, objectiu/subjectiu i formal/informal) que cal usar.

Coherència

Hi ha informacions rellevants, que són apropiades per al text, i n'hi ha d'altres irrellevants, que són superflues i innecessàries. Quan parlem o escrivim, hem de saber discriminar aquests dos tipus d'informacions. Així mateix les informacions rellevants s'han d'estructurar d'una determinada manera, seguint un ordre lògic i comprensible.
La coherència és la propietat del text que selecciona la informació (rellevant/irrellevant) i que l'organitza en una determinada estructura comunicativa (introducció, apartats, conclusions, etc.)

Cohesió

Les diverses frases que componen un text es connecten entre elles i formen una espessa xarxa de relacions. Els mecanismes que s'utilitzen per connectar-les s'anomenen formes de cohesió i poden ser de diversos tipus: repeticions o anàfores (l'aparició recurrent d'un mateix element en el text, a través de la sinonímia, la pronominalització o l'el·lipsi) enllaços o connectors (entonació i puntuació, conjuncions), etc.
La cohesió és la propietat del text que connecta les diverses frases entre elles, mitjançant les formes de cohesió. Aquests mecanismes tenen la funció d'assegurar la interpretació de cada frase en relació amb les altres i, en definitiva, d'assegurar la comprensió del significat global del text.

adequació
A qui va dirigit el missatge?
Quines funcions del llenguatge incorpora?
  • selecció de la varietat (dialectal o estàndard)
  • selecció del registre (formal/informal, objectiu/subjectiu...)
  • fórmules i girs estilístics propis de cada comunicació
coherència
Com estructuraré el missatge?
  • selecció de la informació (idees clares i rellevants)
  • progressió de la informació (ordre lògic, tema/rema...)
  • estructura del text (parts, introducció, cloenda...)
  • estructura del paràgraf (extensió, unitat...)
cohesió
Quins recursos faré servir perquè el missatge tingui sentit, i no sigui repetitiu o incomprensible?
  • puntuació (signes, majúscules...)
  • enllaços (marcadors textuals, conjuncions...)
  • anàfora (pronoms, sinònims, hiperònims, elisió...)
  • díctic