Text guanyador del Premi La Vanguardia a l'Escola 2005 per a alumnes del primer cicle de l'ESO
Els autors són: la Berta Jorba, en Jordi Calduch, l'Arnau Solanellas, la Mireia Balcells i en Jordi Cañizares. Text supervisat per Glòria Gamisans

Agraïm a l'Escola Pia d'Igualada el permís per publicar aquest treball

Tria la teva solució

Has triat ser un pare o una mare

Al migdia, quan el teu fill ha arribat a casa, t'ha intentat explicar què li havia passat.

Li dius que et deixi estar ja que estàs massa ocupat

Tries escoltar-lo i després li dius el què en penses o li dones un consell

El teu fill t'agafa en un mal moment i penses "només és un nen, la meva feina és més important" i li dius : "Noi/a, ara estic ocupat/da; ves-te'n a dinar que el menjar és a taula".

FINAL : El teu fill marxa a l'escola, però no torna a casa; al cap d'una eterna estona, truquen els avis confirmant que el noi/a és a casa seva i que no pensa parlar amb vosaltres fins que el canvieu de centre. Quin problema; encara sort que hi ha els avis que l'escolten ...

t'ho repenses

ja t'està bé

Tot i que el teu fill t'agafa en un mal moment, deixes el que estaves fent i l'escoltes; l'explicació es fa llarga i costa d'entendre; el teu fill està nerviós; tu no perds la calma i quan ha acabat el consoles i li dius :
"Això és normal i a tothom li pot passar" i parleu una estona com a persones adultes.

FINAL : El teu fill, una mica més tranquil, torna al col·legi més refet i els seus companys ja no comenten res sobre el succés passat. Avui has guanyat un vot de confiança amb el teu fill i cal que sàpigues que si algun dia té un problema més gros (tabac, drogues, anorèxia,...), confiarà en tu.

Prova com et va en un altre paper

Si ja has fet els tres papers ves a les conclusions