Prevenció primària: Prendre consciència i definir el fenomen i posicionar-se públicament i clarament en contra de qualsevol forma de maltractament. El professorat, el personal no docent, l'alumnat i les famílies han de saber reconèixer les situacions de risc. Avaluar mitjançant qüestionaris el clima d'aula i de centre, identificar els punts forts i els punts febles i dissenyar les estratègies d'intervenció més adients a cada cas. Donar eines al professorat per treballar la gestió de les emocions i la provenció dels conflictes (proporcionar recursos per gestionar-los). Contemplar en el currículum el tractament rigorós i sistemàtic de l'educació sòcio-emocional i la resolució de conflictes... Integrar en el funcionament del centre la mediació escolar com a eina per afrontar i resoldre els conflictes pacíficament i per la via del diàleg. Fomentar el treball (i treballar) en grups cooperatius com a metodologia que permet practicar i aprendre a fons els beneficis de la convivència pacífica i democràtica. Utilitzar un codi disciplinari positiu, amb poques normes i clares, consensuades i fetes públiques, i aplicar-lo de manera consistent (sempre i a tothom). Gestionar democràticament el centre fomentant la participació de totes les persones, establint canals d'informació, consensuant les decisions, establint mecanismes de revisió, buscant la coherència i el sentit en totes les actuacions i activitats instructives. Intensificar el control de les zones de risc com els patis, el menjador, els canvis d'aula, els passadissos Millorar l'ecosistema de l'escola, fer més agradables les aules i els espais comuns, crear zones més atractives d'oci... |
http://www.xtec.cat/~jcollell.
Web de Jordi Collell i Carme Escudé. Sota llicència Creative
Commons
___
|