Prevenció terciària:

En casos aguts o cronificats de bullying on, per definició hi ha un desequilibri important de forces, cal actuar amb un procediment altament estructurat que asseguri d'un banda, que s'aturaran els actes de maltractament, i de l'altra que la seguretat de la víctima queda garantida.

Tot i que no hi ha dos casos iguals i que en cada situació caldrà vetllar aspectes i necessitats diverses, de la mateixa manera que els recursos de que disposa cada persona i cada institució també són diferents, el procediment global d'intervenció té uns fonaments:

L'enfoc no culpabilitzador és bàsic per afrontar qualsevol situació de maltractament. Més que posar l'èmfasi en buscar el culpable cal centrar-se en la resolució de la situació, buscar què pot aportar o què pot fer cadascú i intentar arribar a uns pactes de convivència. Això no eximeix la responsabilitat que pugui haver-hi per un acte comès.

Entrevistes individuals amb els presumptes agressors i després amb la presumpta víctima. A vegades convé establir possibles acords de col·laboració amb les famílies. Quan es tracta d'un grup contra una sola persona és molt eficaç aplicar el Shared Concern Method (SCm) d'Anatol Pikas. És un mètode de mediació terapèutica que va més enllà de la mediació escolar*: tracta de reindividualitzar els membres del grup i retornar-los la seva responsabilitat individual.

Intervenció en el grup dels alumnes implicats, dintre de les activitats de tutoria (mínim de 4 a 6 sessions), per tractar el fenomen en la seva dimensió social, amb l'objectiu de mostrar el rebuig dels adults per aquestes accions, sensibilitzar els alumnes de la gravetat de la situació, modificar els rols i els patrons de reacció davant les situacions d'intimidació.

Seguiment dels incidents amb registre escrit i enquestes repetides per veure els canvis temporals de les conductes. Verificar que no continua la situació de maltractament.

* Quan el desequilibri de poder entre les parts és acusat, com en una situació de bullying, la mediació escolar no es pot aplicar, però si la mediació terapèutica, que presenta diferències significatives respecte la primera