Bullying o assetjament sexual

S'anomena bullying o assetjament sexual qualsevol conducta sexual no desitjada, que pot incloure tocaments, un llenguatge obscè, bromes sexuals, comentaris sobre la superioritat d'un sexe sobre l'altre, etc. entre iguals.

Tot i que l'assetjament sexual sembla ben controlat a la universitat, segueix sent un tema tabú a l'escola secundaria i encara més a primària. La manca d'atenció sobre aquestes conductes en la preadolescència i l'adolescència , és negativa ja que gran part de les actituds envers les persones del sexe oposat es formen en aquests primers anys.

Certs estereotips sobre "l'adolescència incontrolable" per causa de les hormones fa que el tema de l'assetjament sexual a l'escola sigui banalitzat. Es més fàcil dir "tot són hormones, no hi ha cervell", o "criden l'atenció perquè els facin cas" que treballar per tallar aquestes conductes precoces que poden constituir el germen de futures agressions de "violencia de gènere".

No es tracta només d'agressions o amenaces directes, sinó també d'indirectes: els rumors, les represàlies... també són freqüents en situacions relacionades amb dinàmiques de parella (dating violence), que faria referència als maltractaments que es produeixen en les relacions de parella.

Hi ha estudis* que demostren una correlació entre la implicació en conductes de bullying i la implicació en conductes d'assetjament sexual. És important identificar aquestes conductes i intervenir el més aviat possible per promoure unes relacions més saludables.

Tríptic informatiu de l'Institut Català de la dona sobre agressions sexuals.

*Pepler, Craig, Connoly, Yuile McMaster i Jiang (2006). A Developmental Perspective on Bullying. Aggressive Behavior, 32, 376-384