El
professorat especialista en orientació educativa
|
|||||||||||||||||||||||||||
Les competencies bàsiques en el currículum Els currículums d'educació primària i secundària obligatòria inclouen les vuit competències bàsiques que ha d'assolir l'alumnat en finalitzar l'educació bàsica.
Competències comunicatives: 1. Competència comunicativa lingüística i audiovisual Capacitat de saber comunicar oralment (conversar i escoltar) i expressar-se per escrit i amb els llenguatges audiovisuals, fent servir el propi cos i les TIC, amb gestió de la diversitat de llengües, amb l'ús adequat de diferents suports i tipus de text i amb adequació a les diferents funcions.
Implica el coneixement de la diversitat cultural i el
de les regles de funcionament de la diversitat lingüística,
així com les estratègies necessàries per interactuar
d'una manera adequada. 2. Competències artística i cultural Suposa conèixer, comprendre, apreciar i valorar críticament diferents manifestacions culturals i artístiques, utilitzar-les com a font d'enriquiment i gaudi i considerar-les com a part del patrimoni dels pobles. A més, suposa saber crear amb paraules, amb el propi cos, amb tota mena de materials, suports i eines tecnològiques, tant individualment com col·lectiva les representacions i anàlisi de la realitat que facilitin l'actuació de la persona per viure i conviure en societat.
3. Tractament de la informació i competència digital Implica gestionar la informació, des de com accedir-hi fins a la seva transmissió, tot usant distints suports, incloent-hi l'ús de les TIC com a element essencial per informar-se, aprendre i comunicar-se. Implica una actitud crítica i reflexiva en la valoració
de la informació disponible, contrastant-la quan calgui, i respectar
les normes de conducta acordades socialment per regular l'ús de
la informació i les seves fonts en els distints suports, i per
participar en comunitats d'aprenentatge virtuals. 4. Competència matemàtica Implica l'habilitat per comprendre, utilitzar
i relacionar els números, les seves operacions bàsiques,
els símbols i les formes d'expressió i raonament matemàtic,
tant per produir i interpretar distints tipus d'informació, com
per ampliar el coneixement sobre aspectes quantitatius i espacials de
la realitat, i per entendre i resoldre problemes i situacions relacionades
amb la vida quotidiana i el coneixement científic i el món
laboral i social. 5. Competència d'aprendre a aprendre Implica la consciència, gestió
i control de les pròpies capacitats i coneixements des d'un sentiment
de competència o eficàcia personal, i inclou tant el pensament
estratègic com la la capacitat de cooperar, d'autoavaluar-se, i
el maneig eficient d'un conjunt de recursos i tècniques de treball
intel·lectual per transformar la informació en coneixement
propi. Competències personals:
6. Competència d'autonomia i iniciativa personal Suposa l'adquisició de la consciència i aplicació d'un conjunt de valors i actituds personals i interrelacionades (responsabilitat, perseverança, coneixement de si mateix, autoestima, creativitat, autocrítica), el control emocional, de calcular riscos i afrontar problemes, així com la capacitat de demorar la satisfacció immediata, d'aprendre de les errades i d'assumir riscos. I també la capacitat d'escollir amb criteri, d'imaginar projectes i de portar endavant les accions necessàries per desenvolupar les opcions i plans personals, en el marc de projectes individuals o col·lectius, responsabilitzant-se, tant en l'àmbit personal com en el social i laboral.
COMPETÈNCIES
ESPECÍFIQUES CENTRADES EN CONVIURE I HABITAR EL MÓN 7. Competència
en el coneixement i la interacció amb el món físic
Suposa el desenvolupament i aplicació del pensament cientificotècnic per interpretar la informació que es rep i per predir i prendre decisions amb iniciativa i autonomia en un món en què els avenços que es van produint són molt ràpids i tenen influència decisiva en la vida de les persones, la societat i el món natural. Implica també la diferenciació i valoració
del coneixement científic en contrast amb d'altres formes de coneixement,
i la utilització de valors i criteris ètics associats a
la ciència i al desenvolupament tecnològic. 8. Competència
social i ciutadana Capacitat per comprendre la realitat social
en què es viu, afrontar la convivència i els conflictes
emprant el judici ètic basat en els valors i pràctiques
democràtiques, i exercir la ciutadania, actuant amb criteri propi,
contribuint a la construcció de la pau i la democràcia,
i mantenint una actitud constructiva, solidària i responsable davant
el compliment dels drets i obligacions cívics.
Els objectius i els continguts de cadascuna de les àrees i matèries curriculars han de tenir en compte el desenvolupament integral de totes les competències bàsiques i, en conseqüència, caldrà que des de totes les àrees i matèries es tinguin en compte les competències comunicatives, les metodològiques, les personals i, de les específiques, aquells aspectes peculiars que es relacionen amb la pròpia disciplina. Els criteris d'avaluació serveixen de referència per valorar el progressiu grau d'adquisició de les distintes competències. Per tenir una visió més precisa de com en cadascuna de les àrees i matèries curriculars es plantegen aquestes competències bàsiques, en la introducció de cadascuna d'elles es precisa com contribueix a desenvolupar-les. La determinació dels projectes i el
funcionament del centre, l'organització de les activitats a l'aula,
així com les activitats complementàries i extraescolars
poden contribuir, també, a l'adquisició de les competències
bàsiques. L'expressió oral i l'expressió
escrita són eines fonamentals per al desenvolupament de les competències
bàsiques i han d'estar incloses en el desenvolupament de totes
les àrees i matèries. Per avançar en l'assoliment de les
competències bàsiques és fonamental emmarcar els
processos d'ensenyament i d'aprenentatge entorn als quatre eixos següents:
" Aprendre a ser i actuar de manera
autònoma Aprendre a ser i actuar de manera autònoma
per tal que cadascú construeixi la pròpia manera de ser
i utilitzi aquesta manera de ser per a desenvolupar-se en les situacions
que l'àmbit escolar i la pròpia vida plantegen. Treballar
l'autoconeixement, la construcció i l'acceptació de la pròpia
identitat, la regulació de les emocions, l'autoexigència
i el desenvolupament d'estratègies d'aprenentatge, el pensament
crític i els hàbits responsables és essencial per
aprendre a ser i actuar de manera autònoma. " Aprendre a pensar i comunicar Aprendre a pensar i comunicar per tal d'afavorir
la comprensió significativa de les informacions i la construcció
de coneixements cada vegada més complexos. Cercar i gestionar informació
provinent de diferents fonts i suports, utilitzar diferents tipus de llenguatges
(verbal, escrit, visual, corporal, digital...) en la comunicació
d'informacions, sentiments i coneixements, treballar de manera cooperativa
i ser conscient dels propis aprenentatges afavoreix la construcció
del coneixement i el desenvolupament del pensament. " Aprendre a descobrir i tenir iniciativa
Aprendre a descobrir i tenir iniciativa per
tal de potenciar la utilització dels coneixements de què
es disposa per interpretar la realitat, establir diàlegs interactius
sobre fets i situacions, afavoreix la construcció de coneixements
més significatius i cada vegada més complexos, i el compromís
per implicar-se en processos de millora. Explorar, experimentar, formular
preguntes i verificar hipòtesis, planificar i desenvolupar projectes,
cercar alternatives esdevenen elements clau en els processos de formació
de l'alumnat. " Aprendre a conviure i habitar el
món Aprendre a conviure i habitar el món
per tal que els nois i noies esdevinguin ciutadans i ciutadanes actius
en una societat democràtica i participativa. La conscienciació
per la pertinença social i comunitària, el respecte per
la diversitat, el desenvolupament d'habilitats socials, el funcionament
participatiu de la institució escolar, el treball en equip, la
gestió positiva dels conflictes, el desenvolupament de projectes
en comú, afavoreixen la cohesió social i la formació
de persones compromeses i solidàries.
Resum: L’adquisició de les competències bàsiques: què cal tenir en compte?
Propostes i models de documents: 1. Del currículum a les programacions 2.Verbs per redactar les competències bàsiques
|
|||||||||||||||||||||||||||
Joan
M. Cruz - 2012
|
|||||||||||||||||||||||||||