El professorat especialista en orientació educativa

 

Alumnes amb dificultats en l'aprenentatge

1.- Alumnes amb dictamen

  • Què és un dictamen?  El dictamen és un document que realitza l’EAP previ a la matriculació de l’alumne/a amb necessitats educatives importants en el qual es recullen les dades rellevants de l’evolució de l’alumne/a, la valoració psicopedagògica, les orientacions i recursos que calen per l’escolarització. Un cop signada pels pares o tutors, és tramesa a la Delegació Territorial d’Educació qui, a la fi, autoritza l’escolarització de l’alumne/a en el centre i condicions descrites. Hi ha una còpia del dictamen al centre, aquest document s’inclou a la seva carpeta personal de l’alumne/a dins l’expedient de secretaria.

2.- Alumnes nouvinguts

  • A qui es considera alumnat nouvingut? Es considera "alumne/a nouvingut" aquell alumne/a que s’ha incorporat per primera vegada al sistema educatiu de Catalunya en els darrers vint-i-quatre mesos.

3.- Alumnes de seguiment

  • Qui són els alumnes de seguiment? Són alumnes que per la coincidència de factors que dificulten el seu procés d’aprenentatge necessiten una atenció complementària. Com per exemple: situació social molt desfavorida, risc de marginació, problemes de comportament, retard en els aprenentatges, absentisme, desmotivació, inadaptació a medi escolar, incorporació tardana, problemàtica socio-familiar greu, trastorns específics (del llenguatge, dislèxia, ...), trastorns psíquics, malaltia,  etc.

 

 

Causes que poden produir la deficiència de l'aprenentatge

  • Intrínseques:
    • Físiques.
    • Afectives: Angoixa, ansietat, bloqueig, conflictes, inadaptació, inseguretat, timidesa, ...
    • Sensorials: Audició, visió, ...
    • Del llenguatge: Dislèxies, ...
    • Intel·lectuals: Baix CI, manca d’hàbits, ...
    • Motivacionals: avorriments, desànim, indiferència, ...

     

  • Extrínseques:
    • Socials.
    • Familiars
    • Escolars.

 

Alumnes amb discapacitats

Discapacitat auditiva
Discapacitat motriu
Discapacitat visual
Discapacitat intel.lectual

https://www.unicef.es/sites/www.unicef.es/files/DOCS-DISCAPACITAT.pdf

Atenció a l'alumnat amb necessitats educatives especials

 

Alumnes amb trastorns mentals més freqüents

1. Exterioritzats: Observables, comportament, conducta disruptiva.

   -  TDAH. Dificultat per atendre. Excés de moviment. Impulsivitats. Base neurofísica. Conseqüència: baixa autoestima i habilitats socials pobres.

   -  Trastorn negativista desafiant: Oposició a la autoritat. Es neguen a complir obligacions. Irritables, dificils de tractar.

   -  Trastorn de conducta: Violen les normes socials de convivència. Mentides, robatoris, baralles, crueltat, absentisme. Poden donar lloc a trastorns de personalitat antisocial en l’edat adulta.

2. Interioritzats:

   -  Depressió: Durant la major part del dia: Tristesa, irritabilitat, pèrdua d’interès.  Està associat a problemes per dormir, falta o augment de gana, inquietud, problemes de concentració, lentitud de pensament, baixa autoestima, sentiments de culpa, mots, suïcidi, ...

   -  Ansietat: Preocupacions excessives.

 

 

Recursos: Atenció a la diversitat i inclusió educativa

 

Joan M. Cruz - 2012