Alumnes
amb dificultats en l'aprenentatge
1.-
Alumnes
amb dictamen
-
Què és un dictamen?
El dictamen és un document que realitza l’EAP previ a la matriculació
de l’alumne/a amb necessitats educatives importants en el qual es recullen
les dades rellevants de l’evolució de l’alumne/a, la valoració psicopedagògica,
les orientacions i recursos que calen per l’escolarització. Un cop signada
pels pares o tutors, és tramesa a la Delegació Territorial d’Educació
qui, a la fi, autoritza l’escolarització de l’alumne/a en el centre i
condicions descrites. Hi ha una còpia del dictamen al centre, aquest document
s’inclou a la seva carpeta personal de l’alumne/a dins l’expedient de
secretaria.
2.- Alumnes
nouvinguts
-
A
qui es considera alumnat nouvingut?
Es considera "alumne/a nouvingut" aquell alumne/a que s’ha incorporat
per primera vegada al sistema educatiu de Catalunya en els darrers vint-i-quatre
mesos.
3.- Alumnes
de seguiment
-
Qui són els alumnes de seguiment?
Són alumnes que per la coincidència de factors que dificulten el seu procés
d’aprenentatge necessiten una atenció complementària. Com per exemple:
situació social molt desfavorida, risc de marginació, problemes de comportament,
retard en els aprenentatges, absentisme, desmotivació, inadaptació a medi
escolar, incorporació tardana, problemàtica socio-familiar greu, trastorns
específics (del llenguatge, dislèxia, ...), trastorns psíquics, malaltia,
etc.
Causes
que poden produir la deficiència de l'aprenentatge
-
Intrínseques:
-
Físiques.
-
Afectives: Angoixa, ansietat, bloqueig,
conflictes, inadaptació, inseguretat, timidesa, ...
-
Sensorials: Audició, visió, ...
-
Del llenguatge: Dislèxies, ...
-
Intel·lectuals: Baix CI, manca d’hàbits,
...
-
Motivacionals: avorriments, desànim,
indiferència, ...
-
Extrínseques:
-
Socials.
-
Familiars
-
Escolars.
Alumnes
amb discapacitats
Discapacitat auditiva
Discapacitat motriu
Discapacitat visual
Discapacitat intel.lectual
https://www.unicef.es/sites/www.unicef.es/files/DOCS-DISCAPACITAT.pdf
Atenció a l'alumnat amb necessitats
educatives especials
Alumnes
amb trastorns mentals més freqüents
1. Exterioritzats:
Observables, comportament,
conducta disruptiva.
- TDAH.
Dificultat per atendre. Excés de moviment. Impulsivitats. Base neurofísica.
Conseqüència: baixa autoestima i habilitats socials pobres.
-
Trastorn
negativista desafiant:
Oposició a la autoritat. Es neguen a complir obligacions. Irritables,
dificils de tractar.
- Trastorn
de conducta:
Violen les normes socials de convivència. Mentides, robatoris, baralles,
crueltat, absentisme. Poden donar lloc a trastorns de personalitat antisocial
en l’edat adulta.
2. Interioritzats:
- Depressió:
Durant la major part del dia: Tristesa, irritabilitat, pèrdua d’interès.
Està associat a problemes per dormir, falta o augment de gana, inquietud,
problemes de concentració, lentitud de pensament, baixa autoestima, sentiments
de culpa, mots, suïcidi, ...
- Ansietat:
Preocupacions excessives.
Recursos: Atenció a la diversitat i inclusió educativa
|