El
professorat especialista en orientació educativa
|
Alumnat amb escolarització compartida
1.- Escolaritat compartida entre centre ordinari i les unitats d'escolarització compartida - UEC 1. Definició i objectius Aquests programes tenen per finalitat prestar atenció educativa, complementant la que ofereixen els centres educatius a l’alumnat d’ESO que presenta problemes de comportament i conductes agressives, absentisme i rebuig escolar, trets d’inadaptació social i risc de marginació. L’objectiu d’aquests programes és afavorir l’assoliment de les competències bàsiques de l’etapa i obtenir el títol de graduat en educació secundària obligatòria, amb una metodologia que motivi els alumnes, retornant-los la confiança en les possibilitats d’èxit personal, reforçant els seus aprenentatges i evitant l’abandonament escolar. Aquests programes, que es desenvolupen en unitats d’escolarització compartida (UEC), tenen una organització on els continguts propis de l’etapa es treballen en relació amb activitats de tipus pràctic vinculades amb diferents oficis. 2. Alumnat i derivació Poden incorporar-se a aquests programes els alumnes de 3r i 4t d’ESO, o alumnes que tinguin com a mínim 14 anys i no més de 16, que presentin aquests trets i quan les mesures d’atenció a la diversitat dins el centre educatiu hagin resultat insuficients. La derivació a la UEC forma part del procés d’atenció individualitzada a l’alumne quan s’han esgotat totes les actuacions possibles a fer en el centre. La proposta de derivació, que és responsabilitat del director del centre educatiu, ha de seguir aquest procediment:
Els informes que elaboren el tutor/a del centre i l’EAP o el professor/a d’orientació educativa s’han de referir a:
3. Estructura i característiques L’estructura d’aquests programes és la mateixa que la resta dels programes de diversificació curricular. Les activitats que faci un determinat alumne/a podran respondre a un o més del àmbits que integren els programes --àmbit lingüístic i social, àmbit científic i àmbit pràctic--, en funció de si un alumne/a assisteix a la UEC a temps total o compartit amb el centre educatiu. L’atenció educativa que ha de desenvolupar la UEC es concreta en un projecte educatiu. Aquest projecte explicita el següent:
a. Els àmbits curriculars que
es treballen i les programacions amb els objectius,
l’organització i la metodologia, criteris de seguiment i avaluació dels
aprenentatges de l’alumnat. L’atenció personalitzada a l’alumne/a inclourà els aspectes següents:
4. Acció tutorial La tutoria ha de ser compartida entre el tutor/a del centre educatiu i el responsable de l'alumne/a a la UEC, i ha de caracteritzar-se per:
5. Seguiment acadèmic, avaluació i acreditació escolar de l’alumnat que assisteix a les UEC. S’ha de constituir un equip format pel tutor/a de l’alumne/a del centre educatiu, la persona responsable de l’alumne a la UEC i, si es considera convenient, un professional de l’EAP o el professor/a d’orientació educativa del centre, per tal de fer seguiment del pla individualitzat de l’alumne/a. El pla individualitzat ha d’incloure:
• Capacitats que es prioritzen
Els responsables de les
unitats d’escolarització compartida concretaran el pla
individualitzat de cada alumne/a a partir de la
programació general de la UEC. El seguiment acadèmic i l’avaluació del progrés de l’alumnat es faran de manera col·legiada entre el responsable de l'alumne/a a la UEC i el tutor/a designat pel centre educatiu, coordinats pel tutor/a del centre i amb una periodicitat com a mínim trimestral. S’aixecarà acta de cada reunió. En finalitzar cada curs escolar, el tutor/a designat pel centre educatiu serà el responsable de traspassar la informació sobre l’alumne/a a les sessions d’avaluació final del centre educatiu. Aquesta informació es recollirà en les corresponents actes d’avaluació i en els documents oficials de l’alumne/a que corresponguin. 6. Retorn de l’alumnat al centre d’ESO de procedència En el moment que es consideri la possibilitat de retorn de l’alumne/a al centre, s’instrumentarà el procediment següent:
2.- Escolaritat compartida entre centre ordinari i centre d'educació especial L’escolaritat compartida requereix la coordinació entre els professionals dels centres que atendran l’alumne/a. A fi de garantir la coherència i la complementarietat de les actuacions cal que, abans de l’inici de curs, els professionals d’ambdós centres que participin en l’atenció educativa a l’alumne/a, conjuntament amb l’EAP, concretin l’atenció que es donarà a l’alumne/a en un pla individualitzat --prioritats educatives, emplaçaments en què es duran a terme i criteris per al seguiment i l’avaluació-- i es facin els ajustaments horaris que correspongui. Per fer el seguiment de l’evolució de l’alumne/a i del pla individualitzat, i introduir si escau modificacions en l’atenció educativa, es crearà una comissió integrada, almenys, per un professional de cada centre i el professional de l’EAP corresponent. El coordinador/a del pla individualitzat serà un/a mestre/a o un/a professor/a del centre on l’alumne/a està matriculat. El professorat i els professionals d’ambdós centres que atenguin l’alumne/a aportaran a l’equip docent informació sobre la seva evolució i els seus aprenentatges.
Recursos
|
Joan
M. Cruz - 2009
|