El
professorat especialista en orientació educativa
|
Programes de diversificació curricular
1. Finalitats Els
programes de diversificació curricular tenen com a finalitat
afavorir que els alumnes que ho requereixin puguin assolir els
objectius i les competències bàsiques de
l’etapa i
obtenir el títol de graduat en educació
secundària
obligatòria mitjançant una
organització de
continguts i matèries del currículum diferent a
l’establerta amb caràcter general i una
metodologia
específica i personalitzada.
2. Organització Aquests
programes comporten una organització curricular diferent i,
eventualment, un horari de permanència al centre
també
diferent, ja sigui perquè comparteixen
l’escolaritat
ordinària amb altres activitats externes al centre o
perquè els centres organitzen altres activitats en altres
espais. El
Departament d’Ensenyament estableix també convenis
amb
ajuntaments i altres ens locals i institucions per al desenvolupament
dels programes que comportin la realització
d’activitats
d’aplicació pràctica subjectes a
avaluació
fora del centre.
El
que actualment es coneix amb el nom de “aules
obertes” i
“projectes singulars” s’han de considerar
formes
organitzatives i metodològiques dels programes de
diversificació curricular.
3.
Modalitats Els centres poden organitzar programes de
diversificació curricular de dues modalitats: •
Modalitat
A: són els que es desenvolupen totalment en el
centre educatiu. •
Modalitat
B:
són els que estan gestionats pel centre educatiu,
però en
què l’alumne/a cursa una part o la totalitat de
l’àmbit pràctic amb activitats externes
al centre.
L’horari d’aquestes activitats externes ha de ser
com a
màxim el 40% de l’horari lectiu.
4.
Alumnes Hi poden participar els alumnes que, pel fet de presentar dificultats generalitzades d’aprenentatge i un baix nivell de competències en la majoria de matèries, tenen compromès l’assoliment dels objectius de l’etapa i que compleixen, a més, un dels requisits següents: •
Alumnes que en acabar de cursar quart curs de l’ESO no
compleixen els requisits de titulació.
•
Alumnes a partir del tercer curs d’educació
secundària obligatòria, que només es
poden
incorporar als programes de diversificació
després de
l’oportuna avaluació i a proposta de
l’equip docent,
una vegada escoltat el seu parer i el dels seus pares o tutors legals.
•
Alumnes que, havent cursat el segon d’ESO, no estan en
condicions
de passar a tercer i ja han repetit un curs a l’etapa. Com
els
del punt anterior, aquests alumnes només es poden incorporar
als
programes de diversificació prèvia
avaluació i a
proposta de l’equip docent, un cop escoltat el seu parer i el
dels seus pares o tutors legals.
En tot cas, la incorporació en un programa de diversificació curricular és voluntària, per la qual cosa requereix l’acceptació tant de l’alumne/a com dels seus pares o tutors legals. La participació en les activitats previstes en aquests programes s’ha de presentar als alumnes com una oportunitat per millorar els seus aprenentatges i assolir les competències bàsiques i, per tant, s’ha de requerir el compromís d’aprofitar l’oportunitat que se’ls ofereix. Així mateix, han de poder-s’hi incorporar en qualsevol moment del curs.
5.
Durada Els
programes de diversificació curricular tenen una durada
d’un o dos cursos escolars en funció de les
circumstàncies dels alumnes que hi participen. •
Per als alumnes que s’hi incorporen en acabar el segon curs
de
l’ESO i per als alumnes que s’hi incorporen durant
el
tercer curs de l’ESO tindran una durada de dos cursos.
• Per als alumnes de quart d’ESO que han cursat tercer i ja han repetit una vegada a l’etapa, el programa serà d’un curs, o bé s’incorporaran directament al segon curs del programa en cas que aquest tingui efectivament una durada de dos cursos. • Per als alumnes que s’hi incorporen en acabar de cursar quart d’ESO, la durada del programa serà d’un any. Amb caràcter general, la incorporació a un programa de diversificació curricular ha de respectar els límits d’edat establerts en la normativa vigent per a l’escolarització obligatòria.
6.
Disseny Els centres han de dissenyar els programes de diversificació curricular amb la finalitat de facilitar l’assoliment dels objectius i les competències bàsiques de l’etapa i l’obtenció del graduat en educació secundària obligatòria. A aquest fi hauran d’aplicar una metodologia didàctica funcional i una organització dels continguts i les activitats d’aprenentatge globalitzada, fomentar el treball cooperatiu, així com incorporar les TAC com a eina d’aprenentatge de les matèries. Es procurarà reduir el nombre de professors de tal manera que un mateix professor imparteixi continguts de més d’una matèria, de manera interdisciplinària. Els professors que imparteixin els programes de diversificació curricular han de ser prioritàriament professors amb experiència docent i amb estabilitat en el centre. Els programes han d’abastar dos cursos, sens perjudici de la menor durada que tenen per als alumnes que s’hi incorporen un cop han cursat quart d’ESO. Per a cada curs cal especificar la relació dels continguts que es desenvoluparan en cadascun dels àmbits (vegeu el punt 7 següent), amb l’especificació de l’assignació horària i el lloc de realització de les activitats, la metodologia i materials utilitzats per impartir-los, l’especialització dels professors que els impartiran i altre personal que hi participi, i els criteris d’avaluació que s’aplicaran, amb indicació del nivell d’assoliment necessari per a l’obtenció del títol de graduat en educació secundària obligatòria. Tots els programes de diversificació curricular han d’especificar: •
Principis pedagògics, metodològics i
d’organització. 7. Estructura Els programes de diversificació curricular s’estructuren en tres àmbits, que han d’incloure els aspectes bàsics recollits al web “Currículum i organització” a: Àmbits > Atenció a la diversitat > Programes diversificació curricular. Aquests àmbits són: • Àmbit de caràcter lingüístic i social: inclou els aspectes bàsics corresponents a les matèries de ciències socials, geografia i història, educació per a la ciutadania i els drets humans, llengua catalana, llengua castellana i, si escau, la primera llengua estrangera. • Àmbit científic i tecnològic: inclou els aspectes bàsics corresponents a les matèries de matemàtiques, ciències de la naturalesa i tecnologies. • Àmbit pràctic: consisteix en activitats estructurades de caràcter pràctic i funcional que promoguin l’adquisició de les habilitats personals necessàries per a la vida adulta i professional. Al mateix temps es desenvoluparan activitats que contribueixin a l’orientació professional dels alumnes. Els
programes de diversificació curricular es podran
desenvolupar
per mitjà de projectes interdisciplinaris.
L’alumne o
alumna ha de cursar, a més, un mínim de tres
matèries amb el grup ordinari, si cal amb adaptacions de la
programació ordinària. Aquestes
matèries les
decideix el centre educatiu en funció de les
característiques de l'alumne/a i d’acord amb els
criteris
següents: • En tots els casos la primera llengua estrangera, quan no s’hagi optat per integrar-la en l’àmbit corresponent, i l’educació física. •
Les matèries del currículum comú no
incloses en
els àmbits i, si escau, les matèries optatives. En
els centres s’han d’establir els àmbits
i les
persones responsables de l’elaboració de la
programació didàctica de cada un dels
àmbits, que
normalment coincidiran amb els que tenen la responsabilitat de la
programació de les matèries que s’hi
integrin. •
Tutoria: d’1 a 2 hores.
8.
Tutoria Per
tal d’afavorir una tutoria de caràcter
més
individualitzat i continu, la tutoria dels alumnes es
distribuirà de la manera que es consideri pertinent en el
centre
entre els professors que imparteixen la docència al grup. En
tot
cas, un dels tutors farà la coordinació de
l’equip
docent. Convé que el tutor/a de cada alumne/a sigui el
mateixa
durant els dos anys del programa i disposi d’assessorament
psicopedagògic especialitzat.
9.
Avaluació L’avaluació dels alumnes que cursin un programa de diversificació curricular té com a referent les competències bàsiques i els objectius de l’educació secundària obligatòria, així com els criteris d’avaluació específics del programa. L’avaluació
ha de ser, com la de la resta d’alumnes del centre,
contínua i, alhora, global i diferenciada segons els
diferents
àmbits, projectes interdisciplinaris i matèries
del
programa. Quan el progrés de l’alumne no respongui
als
objectius previstos en el programa de diversificació
curricular
corresponent, es prendran les mesures educatives pertinents. En
qualsevol dels dos cursos del programa de diversificació
curricular els alumnes poden fer activitats extraordinàries,
destinades a possibilitar la recuperació dels
àmbits,
projectes interdisciplinaris o matèries amb
qualificació
negativa, i ho faran en els mateixos termes plantejats amb
caràcter general. Els
professors del programa han de fer un seguiment individualitzat de
l’activitat de cadascun dels alumnes i disposar
d’un
registre de l’evolució dels seus aprenentatges.
Així mateix, atès el necessari
compromís que
s’ha d’establir amb els alumnes en
relació amb la
seva participació en el programa de
diversificació
curricular com una oportunitat per a la millora dels seus aprenentatges
i de les competències bàsiques, caldrà
que
l’autoavaluació dels alumnes mateixos esdevingui
un
element clau en el seu procés d’aprenentatge.
Caldrà incidir especialment en hàbits i valors
com
l’assistència regular a classe, la puntualitat, la
correcció en el tracte amb els altres, la responsabilitat,
l’ordre, la constància i la iniciativa. El centre
ha de
determinar els professors que faran el seguiment dels alumnes que facin
activitats pràctiques fora del centre. L’avaluació
la fa l’equip docent que imparteixi ensenyaments als alumnes
del
programa, coordinat pel tutor/a del grup. Les decisions derivades de
l’avaluació es prendran de manera
col·legiada,
d’acord amb allò que, per a aquests programes, es
determini en el projecte educatiu. Per
a l’avaluació, el professor del programa ha
d’aportar la informació corresponent a les
activitats que
l’alumne desenvolupi i el professor dels grups ordinaris ha
d’aportar la informació corresponent a les
activitats que
desenvolupi amb el seu grup classe. Si
en finalitzar el primer curs del programa de diversificació
curricular l’equip docent considera que l’alumne o
alumna
ha assolit en grau suficient els objectius i les
competències
bàsiques i sempre que aquesta mesura afavoreixi el seu
desenvolupament escolar i personal, l’equip docent pot
decidir
que faci el quart curs d’educació
secundària
obligatòria seguint el currículum general a
l’aula
ordinària, si cal amb adaptacions o ajustaments de la
programació general o mesures de reforç. L’alumne/a
que en acabar el programa no estigui en condicions d’obtenir
el
títol de graduat en educació
secundària
obligatòria i compleixi els requisits d’edat
establerts en
l’article 19 del Decret 143/2007, de 26 de juny, pel qual
s’estableix l’ordenació dels
ensenyaments de
l’educació secundària
obligatòria, pot
romandre un curs més en el programa. Sens
perjudici del que s’indica al paràgraf anterior,
els
alumnes poden incorporar-se als programes de qualificació
professional inicial (PQPI) si compleixen els requisits
d’accés establerts.
10.
Titulació L’alumne/a dels programes de diversificació curricular obté el títol de graduat en educació secundària obligatòria si supera tots els àmbits i matèries que integren el programa. També pot obtenir el títol l’alumne/a que, havent superat els tres àmbits, tingui avaluació negativa d’una o dues matèries, o excepcionalment de tres, sempre que a criteri de l’equip docent hagi assolit les competències bàsiques i els objectius de l’etapa.
11.
Recursos El Departament d’Ensenyament posa a disposició dels professors i alumnes de programes de diversificació curricular un entorn virtual específic (Kampus) per tal de facilitar el treball en TIC i possibilitar l’intercanvi entre programes de diferents instituts.
Propostes i models de documents:
|
Joan M.
Cruz - 2011
|
Exemple Projecte Riera
|