ELS ESQUEMES

No és una tècnica senzilla depèn directament de com s'ha fet el subratllat i la lectura.

Un esquema haurà de presentar les idees centrals del text, destacades amb claredat. Presentat de forma senzilla i lògica l'estructura del text. Haurà de tenir una presentació neta i clara.

En l'esquema es destaquen els punts principals del text i els subapartats que es consideren d'interès. S'utilitzen signes per a destacar idees, el subratllat, les majúscules i les minúscules, els colors i els diferents tipus de lletres.

Per a treballar l'esquema partim de la lectura analítica d'un text i posteriorment subratllat.

Cal comprovar si el que hem escrit expressa la idea completa del text sense deixar-nos dades fonamentals.

L'esquema s'escriu tot seguit i hem d'intentar que ocupi el menys espai possible. No existeixen nexes d'unió d'idees sinó, en ocasions, fletxes. No hem d'escriure paraules sense contingut propi del text que analitzem.

L' esquema és com un resum però més esquematitzat, senzill i clar. Amb un sol cop de vista podem adonar-nos de la informació que conté el text estudiat.

Alguns consells per a fer un bon esquema a partir de un text determinat:

D'altra banda, el quadre sinòptic és una variant de l'esquema que sobre tot s'utilitzarà quan existeixin dades molt concretes com noms, dates, quantitats i quan un text parli dels mateixos elements però en diferents contextualitzacions. La seva tècnica és igual a la de l'esquema però per a fer-lo es confecciona un quadre amb les entrades que siguin necessàries.

EXERCICI

Fes un esquema del text treballat anteriorment:

LOS ROMANCES

Uno de los géneros más abundantes de nuestra literatura son los romances. Los hay de todas las épocas. Desde el punto de vista cronológico, los romances se dividen en:

1º Romances viejos.- Son casi todos anónimos. Hoy está generalmente admitido que proceden de los Cantares de Gesta; los episodios más interesantes de los largos cantares de gesta fueron siendo cantados independientemente del resto del Cantar por los juglares. El verso épico monorrimo se rompe y da origen a los versos octosílabos con rima en asonante los pares.

Los romances viejos aparecen a partir del siglo XIV. Los temas de estos romances son generalmente históricos, en torno a prestigiosas figuras de la historia nacional (el Cid, el rey Rodrigo, los Infantes de Lara, Fernán González, etc. Se agrupan formando ciclos de romances. Otros romances tratan de episodios de la Reconquista: son los romances fronterizos. Hay romances inspirados por las hazañas de los caballeros franceses de la corte de Carlomagno (Roldán, Carlomagno, etc.): son los romances carolingios.

Existen también romances novelescos y líricos, cuyo tema no está tomado de la historia o la épica tradicional.

(Brunet 1988, pag. 177)

Ajuda: Aquí tens la solució del subratllat

LOS ROMANCES

(Brunet 1988, pag.178)

SOLUCIÓ A L'ESQUEMA DEL TEXT PROPOSAT:

Esquema del texto

Los Romances

Cronológicamente se dividen en:

1. Romances viejos:

- Autor anónimo.

- Origen=Cantares de Gesta:

* verso se divide en dos octosílabos.

* rima asonante los pares.

Siglo XIV a XVI.

- Temas:

* históricos: Cid, Infantes de Lara, D.Rodrigo.

* fronterizos: reconquista;

* carolingios: Carlomagno, Roldán.

* novelescos;

* líricos.

EXEMPLE DE QUADRE SINÒPTIC

ELS CLIMES TEMPLATS

Característiques

Rius

Vegetació

Clima Mediterrani

Estiu càlit i sec. Hivern suau.

Règimen irregular

Boscos clars. Maquis. Estepa.

Clima Oceánic

Estius i hiverns suaus. Pluges abundants i regulars.

Caudalosos i regulars.

Sempre verde.

Clima Continental

Estiu amb algunes pluges.Hiverns freds i secs.

Irregulars

Taiga.