| Biografia Carles Hac Mor (Lleida 1940). Nom amb el qual és 
        conegut l'escriptor Carles Hernández i Mor. En poesia i narració 
        destaquen, pel seu caire no naturalista, Tu'm és no'ms (1977), 
        Anar i tornar (1979, amb Eugènia Balcells), Agoc (1981), 
        De tranuita (1983), Un pedrís de mil estones (1992) 
        i S'ha rebentat l'hospici (1992). Ha conreat gèneres d'invenció 
        personal, com ara l'escalaborn, la paraparèmia i l'hiposeptimí. 
        Del 1973 al 1975 practicà l'art conceptual amb el Grup de Treball. 
        Durant els anys setanta i vuitanta cofundà les revistes d'art i 
        poesia "Tecstual", "Ampit" i "L'avioneta", 
        i n'impulsà d'altres. Ha col·laborat en realitzacions cinematogràfiques 
        i en nombroses revistes, com també en diaris ("El País", 
        "Diari de Barcelona"). Premi Espais a la Crítica d'Art 
        1988, ha escrit centenars de textos per a catàlegs d'exposicions 
        i practica l'acció artística. Ha publicat també assaigs 
        sobre teoria de l'art, com Ut poesis pictura (1988), i de les lletres, 
        com La comèdia d'un incest (1989). Ha continuat la seva obra amb 
        els llibres de poesia La mà a l'ombra (1990), S'ha rebentat 
        l'hospici (1992), Un pedrís de mil estones (amb E.Xargay, 
        1993), El desvari de la raó (1995) i Epítom infra 
        nu o no: ombres de poemes de Marcel Duchamps (amb E.Xargay, 1997), 
        la novel·la La fi del món (1994), l'obra dramàtica 
        Llevant, pluja al davant (1990) i com a coautor, el guió televisiu 
        Càpsula poca-solta (1998). El 1998 rebé el premi 
        Joan Fuster d'assaig pel llibre Despintura del jo (1998).
 Obra De 
        tranuita (Stàbat bis) De tranuita 
        (Stàbat bis) forma part dun conjunt de textos experimentals. 
        És la ciutat zonificada, megalòpoli, un clot on aflueixen 
        les coses i les persones més vils. Carrers estrets, un desordre 
        dautopistes, barraques, clavagueres a cel obert per on sescorren 
        le simmundícies. Els personatges són al mateix temps sedentaris 
        i nòmades. Parlen duna presència estrangera que ha 
        desencadenat la persecució. Enmig daquest paisatge, hi ha 
        dos indrets amb una forta càrrega simbòlica: una gran esplanada 
        on se celebra un mític festival anual de predicadors, i una plaça 
        fortificada, davant la qual es congrega una gernació. La gent es 
        revolta contra els predicadors, ningú no accepta predren 
        el relleu per contnuar el ritual. Però lassalt a la fortificació 
        tampoc sarriba a produir mai. Documentació  Article 
        publicat a La Vanguardia el 09/10/02 per Víctor Sunyol
 En 
        la selva con Hac Mor Algo debe 
        estar pasando en el sector de la edición cuando autores con una 
        presencia regular en el mundo editorial convencional ofrecen títulos 
        a pequeñas empresas de distribución restringida, casi sin 
        presencia en los medios, como lo es especialmente Emboscall Editorial, 
        un taller de edición artesanal que lleva unipersonalmente Jesús 
        Aumatell desde Vic (él mismo vende sus productos en el mercado 
        semanal de artesanos). Así, después de Carlos Vitale, Antoni 
        Clapés o los premios Carles Riba, Enric Casasses y Pep Rosanes-Creus, 
        llega al catálogo de este taller de libros el indiscutible (aunque 
        y quizá por eso discutido) clásico de la literatura 
        catalana contemporánea Carles Hac Mor (Lleida, 1940). Y lo hace 
        con una obra nada marginal (¿y cuál lo es en un verdadero 
        creador?). Se trata de Cabrafiga, un poema de 38 páginas 
        que va alargando sus versos paulatinamente, desde los casi monosílabos 
        a aquellos que ocupan toda la línea, como en una emulación 
        de su propio discurrir y construirse. Al igual que en toda la obra del poeta, entrar en Cabrafiga es 
        entrar en una selva. Según como se adentre en ella, el lector explorador 
        puede ser sobrepasado por la naturaleza exuberante y verse incapaz de 
        ubicarse en ella y de ser consciente del lugar, ya sea por saturación 
        de estímulos o por desconocimiento del lenguaje con que éstos 
        le llaman. Pero el explorador atento descubrirá cada una de las 
        partes, será capaz de trazar el mapa de su recorrido y de captar 
        a través de él el conjunto del territorio.
 La imagen de la selva no es gratuita hablando de Carles Hac Mor. En la 
        solapa del libro él mismo se define como grafomaniaco. 
        Por otro lado, en un autor (premio Joan Fuster de ensayo) que proclama 
        que pensar ya es una exageración, cabe preguntarse 
        qué no será hablar, o qué no será escribir. 
        En esta selva de Cabrafiga (que no jardín) un lector ingenuo 
        podría afirmar que atisba indicios de discurso y que su misión 
        (de lector, de explorador) es recuperarlos para construir un discurso 
        presuntamente destruido u ocultado, como en un jeroglífico. Nada 
        más lejos de lo que vive el explorador amante de las selvas: elementos 
        que se construyen (o se destruyen como acciones sinónimas), 
        un discurso que se hace o se muestra, que es, que está 
        ahí. Discurso concebido partiendo de la base 
        de que la misión es no construir nada, que no hay ni misión; 
        entendiendo que si uno pretende edificar es precisamente cuando se derruye 
        el todo.
 Así pues, conviene al explorador no caer en la tentación 
        de querer reconstruir una inexistente unidad perdida ni un figurado sentido 
        oculto. Tiene que adentrarse en la selva, a la carrera si fuera necesario, 
        como si se zambullera en un río (donde nunca se bañará 
        dos veces). Tiene que olvidarse de los acostumbrados armazones del sentido 
        y edificar su casa de agua encima de arenas movedizas. Tiene que adentrarse 
        en el no sentido que es la selva para disfrutar de su sentido y su ser. 
        Y así, a través de gerundios de orígenes 
        y participios no manoseados, le será dado el placer 
        del texto, esa materia de espasmos, escombros por el que desfilan 
        el anarquismo, sus ideas y sus nombres, el nihilismo, los pensadores presocráticos 
        o islámicos, el mercado de pescado, una larga sarta de animales, 
        de vírgenes cristianas, las matemáticas, la cosmología
 
        ¿Y todo eso hacia dónde? ¿Para qué? ¿En 
        qué dirección?
 
 Un texto 
        radical 
 No se trata 
        de hacia dónde sino de un ahí, ni 
        se trata de para qué sino de un qué, 
        ni se trata de ninguna dirección porque no hay camino sino sólo 
        lugar. Porque no se trata de un texto epigónico, sino de un texto 
        radical, en la raíz; un texto original, en el origen; un texto 
        genitor, madre. Una selva madre de donde el lector cómplice, el 
        buen explorador, engendrará su goce de la lengua, de los sentidos 
        y del intelecto. Cabrafiga, como el fruto que lo nombra: una selva 
        madre para el explorador dispuesto.
 Article 
        publicat al diari Avui el 12/10/00 a cura dEnric Casasses
 Despintura 
        de l'Hac
 El llibre 
        de Carles Hac Mor Despintura del jo (edicions 3i4) es presenta 
        com un assaig d'assaig sobre l'art, sobre el pensament i sobre la vida 
        que, contràriament al que solen ser aquesta mena d'assaigs, és, 
        per damunt de tot, divertit (entretingut), i assoleix una riquesa d'idees 
        (i d'altres coses) que és impossible de trobar en un assaig d'estructura 
        més estructurada en el sentit de com se solen estructurar normalment 
        els dits assaigs. D'aquesta manera d'escriptura (que em sembla que és 
        la que l'Altaió tèxtilment anomena "escriptura sense 
        llançadora") en diuen que no té espina dorsal, és 
        a dir, que és invertebrada, que ja pot ser (recordo a propòsit 
        d'això que alguns entusiastes d'en Comelade, en concerts de cap 
        al final dels 80, el victorejaven a crits de "Comelade, invertébré!"), 
        però el que sí que té aquest llibre molt ben desenvolupat 
        és el sistema parasimpàtic (la part del sistema nerviós 
        que regula l'activitat automàtica dels aparells digestiu i circulatori, 
        de tota la musculatura llisa, de les glàndules de secreció, 
        de l'aparell urogenital, del metabolisme, etcètera). No és 
        doncs escriptura automàtica sinó escriptura del sistema 
        que regula l'automatisme, i no del sistema en pes sinó sobretot 
        dels camins de tornada de les vies mortes d'aquest sistema, cosa que té 
        ben poc a veure amb el surrealisme, ho diu el mateix Hac a la pàgina 
        102 del llibre: "L'escriptura no és cap mètode terapèutic 
        psicoanalític per convertir-nos en diguem-ne nosaltres mateixos. 
        El concepte surrealista d'automatisme psíquic és religiós". 
        El text d'Hac és realisme normal i corrent. El realisme normal 
        i corrent en art (ni en res) es veu molt poc sovint, alguna vegada copsem 
        formulacions artístiques realistes en les peixateres del mercat, 
        però no sempre ni de bon tros.Perquè la llengua d'Hac Mor en certs moments agafa una gràcia 
        real, i ben seva, de parla viva. I, com que és viva, té 
        intenció. I com que té intenció, a voltes té 
        mala intenció. Diu, a la pàgina 31: "Al meu cap, tothom 
        hi fa alto per fer ballar l'ou, i aquest s'hi atura perquè tothom 
        balli de capoll a l'altra punta del món". Un dels herois del 
        llibre és Artaud: "Novalis, Kafka, Mallarmé i tants 
        d'altres es buiden per descosits dissimulats; Artaud no: ell fa de cos 
        a la impensada i peti qui peti" (pàgina 69).
 Al llegir a la pàgina 105 "més m'estimo canviar de 
        barri de tant en tant que no pas cap lluç al forn al poble del 
        costat", com que el meu llibre d'assaigs (no invertebrats però 
        bastant crustacis) es diu El poble del costat, ja penso que la frase va 
        per mi. Doncs bé, primera: no he fet mai quilòmetres ni 
        postures ni res per un lluç al forn, no sé ni si n'he menjat 
        mai: en la meva posició gastronòmica el primer lloc el té 
        la patata bullida i el súmmum la sopa de pa, el vi barat, etcètera... 
        Què no donaríeu per un meu rosegó de pa sec! Segona: 
        el meu concepte del poble del costat ve de la perplexitat que em va produir, 
        ja de gran, el fet que, com diu la dita, les gallines d'Argentona van 
        a pondre a Mataró però no identificant-me amb les dites 
        gallines ni tan sols amb els naturals de Mataró sinó veient-ho 
        des d'un punt de vista com si diguéssim de la riera, des del punt 
        de vista de la riera que veu passar les gallines, que veu com la trepitgen 
        les argentonianes gallines damunt dites. En fi, per arrodonir-ho amb una 
        cita de la Despintura (pàgina 32): "Atacs en massa contra 
        els parcs temàtics".
 En això de l'assaig es pot fer un llibre sencer vertebrant-lo al 
        voltant d'un parell o tres d'idees, o d'una de sola, que segons com ja 
        és molt, i pot estar molt bé, treure-li tot el suc a una 
        idea, veure'n totes les facetes, trobar-li tots els lligams i deslligams, 
        escandallar-ne la fondària i fer-ne sentir el vertigen... com per 
        exemple La tonalitat de l'infinit, d'Emmanuel Lévinas: tota l'estona 
        t'està intentant persuadir d'una única cosa, tota l'estona 
        està a punt de revelar-te una i la mateixa cosa, de la primera 
        a la darrera pàgina (n'hi ha 300) fa la mateixa cara de tres déus: 
        és un llibre que diu una cosa, amb la qual en aquest cas estic 
        d'acord (des de les primeres pàgines). En canvi en llibres com 
        la Despintura del jo la manca de columna vertebral, l'absència 
        d'una idea central única, comporta una abundància tan intempestiva 
        d'idees, de visions, d'expressions, d'al·lusions, d'opinions, d'entrades 
        en matèria, de fugides d'estudi, d'enfilaments per les branques 
        i d'anades al gra... que a cada pàgina hi ha coses que hi estic 
        d'acord, altres en contra, altres em són igual, unes em sorprenen, 
        altres em fan riure, unes em surten per l'altra orella, altres se'm queden 
        clavades a la memòria, altres salten com conills entre les mates... 
        a cada pàgina l'autor et fa una dotzena i mitja de ganyotes diferents... 
        des de l'una i l'altra riba de la riera del seny.
 Links  http://www.barcelonareview.com/27/c_chm.htm Barcelona 
        Review http://www.llibreweb.com/lipmic/Pluricat/ita/hacmor.htm La Il·lustració 
        poètica metropolitana i continental http://www.mallorcaweb.com/Mag-Teatre/poemes-solts/hacmor.html Mallorcaweb: 
        Poesia, Mag, Teatre    [index] 
        [obres 
        en català][obres en castellà][obres 
        autors estrangers][links][articles][correu]          |