| Biografia Joan Vinyoli 
        i Pladevall (Barcelona 1914 - 1984)   Poeta de formació autodidàctica, 
        el coneixement de Rilke (de qui féu excel·lents versions) 
        i Riba, als quals s'afegiren després Hölderlin, Rimbaud i 
        Shakespeare, determinà una sòlida vocació poètica, 
        entesa en els termes de la poesia metafísica del romanticisme alemany 
        i del postsimbolisme: el poeta ha de lliurarse a l'emoció lírica, 
        en la qual, pel llenguatge, esdevé present l'ésser. Començà 
        la seva producció amb Primer desenllaç (1937), on 
        un exacte sentit del poema, sorgit de la voluntària concentració 
        de l'esperit en si mateix o en un objecte, és potenciat per un 
        llenguatge sobri. De vida i somni (1948) desenvolupa la temàtica 
        del paisatge i del record amb un ús moderat de la imatge, amb poemes 
        de factura simple i de línia melòdica depurada. El to de 
        Les hores retrobades (1951) és marcadament elegíac 
        dins aquest estil. El callat (1956) deu l'origen dels seus millors 
        poemes a una exigent il·luminació verbal que s'imposa al 
        poeta, el qual es limita a vigilar la cohesió d'un llenguatge clarament 
        simbòlic. Realitats (1963) representa un canvi notable, 
        en tendir el poeta cap al realisme i accentuar l'objectivació i 
        la despersonalització, que es concreta en poemes despullats de 
        retòrica, en els quals, però, l'aspecte quotidià 
        mantindrà encara ressons simbòlics, una opció lírica 
        que ha reeixit en obres com Tot és ara i res (1970), Encara 
        les paraules (1973), Ara que és tard (1975), Vent 
        d'aram (1976), Llibre d'amic (1977) i El griu (1978). 
        El 1975 aplegà la seva poesia a Poesia completa 1937-1975 i el 
        1979 ho féu a Obra poètica 1975-1979, però continuà 
        la seva poesia amb Cercles (1980), A hores petites (1981), 
        Cants d'Abelone (1982), Domini màgic (1984) i amb 
        Passeig d'aniversari (1984), que rebé nombrosos premis, 
        entre els quals el Ciutat de Barcelona, de la Generalitat de Catalunya, 
        i el Premio Nacional de Literatura. Pòstumament hom ha publicat 
        la seva correspondència amb Miquel Martí i Pol en el recull 
        Barcelona/Roda de Ter. Correspondències (1987).  Obra   
        Miramar 
        dins Tot és ara i res 
          Documentació  Article 
        publicat al diari Avui el 31/05/01 per Albert Vinyoli Edicions 62 publica lObra Completa de Joan Vinyoli 
        un dels mestres de la poesia catalana
 El narrador i periodista Albert Vinyoli, fill del poeta, ens presenta 
        una sentida lectura de l'obra del seu pare amb motiu de l'esperada publicació 
        d'Obra poètica completa, que Edicions 62 i la Diputació 
        de Barcelona acaben de presentar dins la luxosa col·lecció 
        'Clàssics Catalans', a cura de Xavier Macià. L'edició 
        es distribueix en tres apartats. El primer inclou tots els llibres que 
        Joan Vinyoli va publicar; el segon, els poemes inèdits o esparsos 
        que no va incloure en cap llibre i el tercer aplega totes les traduccions, 
        on destaquen les versions de Rilke.Són poques les paraules / per 
        contar la vida...".
 Parlar de 
        Joan Vinyoli és parlar de poesia. Parlar de poesia si per poesia 
        s'entén la forma més destil·lada d'expressió 
        a través de la paraula en què, en principi, més que 
        la vertebració lògica del discurs, el que compta és 
        l'eficàcia de l'impacte de les paraules, i si s'entén també 
        que, per poder utilitzar-les a aquest nivell, de les paraules no se'n 
        pot desaprofitar res; ni el seu significat ni la seva cadència 
        ni la seva sonoritat ni la seva ubicació. L'obra de Vinyoli proposa 
        aquesta definició. Valverde deia que la poesia la van inventar 
        i la continuen inventant el nens quan canten allò d'"A la 
        barrejada qui no surti, para!", per exemple. I probablement tenia 
        molta part de raó. Però la poesia, segurament per necessitats 
        evolutives o purament teòriques, va començar a allunyar-se 
        relativament del cant per ser considerada en molts casos "allò 
        que no és ni prosa ni teatre". A partir d'aquí, l'adjectiu 
        poètic s'ha anat fent cada vegada més ambigu. Fins i tot 
        de vegades es confon o s'associa amb màgic. Per alguna raó 
        no gaire evident, a la poesia i a la màgia se'ls ha fet caminar 
        moltes vegades per la mateixa carretera. De tota manera, quan es parla 
        de poetes, molt més que de mags s'ha de parlar de portaveus o de 
        mèdiums o, si voleu, d'intermediaris contundents entre realitats 
        i paraules.
 L'ATMOSFERA 
        POÈTICA
 En poesia 
        les coses es diuen d'una manera molt compacta, fent servir només 
        les paraules essencials que absorbeixen o invaliden la necessitat del 
        discurs sencer i perfectament articulat. El lector de poesia sap que, 
        per entendre un poeta, s'ha de deixar portar per l'atmosfera que crea 
        la seva poesia i sap, també, que el poeta només li donarà 
        les pistes estrictament necessàries perquè ell, tot sol 
        i a la seva manera, acabi de recórrer la resta del camí. 
        Si se'm permet la comparació, pel que fa al contingut, a la transcendència 
        del discurs poètic, llegir un poeta és una mica com preguntar 
        al cambrer del bar on és el lavabo: "Al fons a l'esquerra", 
        que diu el cambrer, i som nosaltres els que hem d'acabar de recórrer 
        el camí si és que volem arribar fins al final. Això 
        fa que, si bé són molts els que es consideren poetes o que 
        voldrien ser considerats com a tals, són pocs els que realment 
        donen informació amb tanta eficàcia. Hi ha excel·lents 
        escriptors de prosa amb resultats desastrosos com a poetes perquè 
        quan es tracta de crear l'atmosfera necessària per convertir la 
        paraula en un senyal discret i eficaç, en un punt de partida (mai 
        d'arribada), el discurs lineal serveix de ben poca cosa. No és 
        estrany que Pla fos tan poc aficionat a la poesia. O li venia gran o no 
        li interessava gens ni mica o les dues coses. Tampoc és estrany 
        que la poesia de Borges, per exemple, es mogui per nivells tan diferents 
        dels de le seva prosa. No obstant, com de tota forma d'expressió, 
        és molt difícil dir quina és bona o dolenta.El que no és tan difícil, sinó més aviat necessari, 
        és dir o tenir en compte la seva eficàcia. Cada escriptor 
        és o hauria de ser eficaç en el seu terreny. El poeta, per 
        aconseguir aquest veritable control de la paraula, per ser realment eficaç, 
        ha d'estar realment connectat. Connectat amb què i amb qui? Doncs 
        amb el seu món, amb l'àmbit compartit de persones, escenaris 
        i esdeveniments en el sentit més àmpli. Per això 
        dèiem que més que un mag, el poeta és un mèdium, 
        un portaveu d'aquests escenaris, d'aquestes persones, d'aquests esdeveniments, 
        impregnats de la seva mirada. Per entendre un poeta i la seva poesia sense 
        perdre's en formalismes excessius, s'ha de saber descobrir-llegir la seva 
        connexió o, si es vol, la seva vitalitat.
 El món de Joan Vinyoli va ser el que un home vital com ell es va 
        trobar cada dia al davant amb els seus avantatges i els seus desavantatges. 
        No va necessitar construir cap món virtual ni fantasiós. 
        No necessitava fer res de tot això. El que necessitava Vinyoli, 
        i d'això va parlar essencialment en tota la seva obra, era que 
        la paraula no el traís, no el decebés, que no el distanciés, 
        precisament, del (seu) món: "Pregunto si no és / un 
        gran consol dir la paraula pluges / i fer que plogui tot un llarg / matí 
        d'abril". Segurament en aquests quatre versos està resumit 
        el plantejament literari i vital de Joan Vinyoli. Quan s'escriu, i sobretot 
        a aquest nivell, no només es busca expressar emocions o sentiments 
        o el que sigui, sinó eliminar, resoldre aquesta escletxa entre 
        paraula i realitat que per Vinyoli és l'esdeveniment primordial. 
        Tasca no gens fàcil, ambiciosa i arriscada, també. Arriscada 
        perquè molt bé podria succeir que el final de l'escletxa 
        fos també el final de la paraula o potser el pas a l'altra banda 
        de la paraula.
 
 EL POEMA 
        MÉS PUR
 Vinyoli, 
        intuïtivament i gairebé des del començament, no va 
        poder evitar entrar en el nucli de la poesia i ja no en va poder sortir. 
        Tocat aquest punt, li va ser gairebé impossible enganyar-se experimentant 
        o jugant o pretenent innovar o conservar o transgredir o fer pàtria 
        o el que no sigui pàtria. Vinyoli mai no va poder posar intencionadament 
        la seva poesia al servei de res més que no fos d'ella mateixa, 
        per servir-la com a objecte pur, no com a comentari. Aquí no va 
        haver-hi concessions ni explicacions. Vinyoli es va convertir en una mena 
        d'hiperrealista en un procés irreversible de nuesa en un món 
        que necessitava (i potser necessita encara) molts filtres i molts decorats 
        per no crear suspicàcies o actituds defensives.Dels seus contemporanis -parlem de poetes, naturalment- molts dels quals 
        també jugaven fort, n'hi va haver alguns que es van poder protegir 
        amb una pantalla d'erudició, d'altres amb una certa arrogància 
        i d'altres van deixar que els seus poemes caiguessin elegantment dels 
        llits dels seus amors, ja de matinada, quan tot s'havia acabat. En aquest 
        sentit, Joan Vinyoli no va saber protegir-se. No va poder evitar anar 
        a pèl, a pit descobert, no va poder evitar enfrontar-se directament 
        amb allò que millor li sortia i que més li agradava, la 
        poesia, per veure si realment aquí s'acabava la cosa o si encara 
        ni'hi havia més. Sense premeditar-ho, Vinyoli es va trobar en un 
        camí que no permetia tornar enrere ni tampoc el fracàs, 
        immers en un cara a cara universal entre realitat i paraula. Amb això, 
        i potser sense saber-ho, va condemnar irremissiblement la seva poesia 
        a l'èxit (poètic, que no social).
 Com el Montalbano de Camilleri o el Marlowe de Chandler, al mistèri 
        propi del gènere en Vinyoli també hi afegeix el seu misteri 
        personal congènit. Moltalbano i Marlowe a més de portar-nos 
        per la intriga de la trama argumental, no deixen d'interrogar-se per veure 
        si descobreixen d'una vegada per què s'han fet policies o detectius... 
        En Vinyoli, poeta. Vinyoli qüestiona la poesia, el ser poeta, constantment; 
        "Per què tantes violes / de separació? / xiscles de 
        tren i mira...". I això, en certa manera, és un luxe. 
        Vinyoli en cap moment no dubta de si és o no és poeta o 
        de si la seva és una bona poesia o no. Això ho tenia molt 
        clar. El que no va tenir gens clar fins ja molt cap al final va ser si 
        valia o no la pena o, dit d'una altra manera, si el que ell, l'home, buscava 
        ho podria trobar a través del ser poeta i escriure poesia. Aquests 
        plantejaments no els podia evitar alhora que li impedien conviure tranquil·lament 
        amb la poesia i el seu entorn social.
 Vinyoli va ser entranyable i incòmode a la vegada. Malgrat que 
        van ser bastants els que van reconèixer que ja havia fet el doctorat, 
        ell això no ho sabia o no ho considerava suficient. El que ell 
        volia, al preu que fos, per damunt de càtedres i doctorats, era 
        trobar algun senyal que li donés la resposta definitiva al seu 
        plantejament. No es va distreure ni en polítiques ni en estètiques 
        ni en res que el pogués apartar d'aquesta recerca. Això 
        el va situar com a poeta i com a persona en una solitud peculiar, potser 
        excessiva, alleugerida per alguns bons amics que el van entendre i per 
        una dona, la seva muller, que, instintivament i com va poder, li feia 
        de contrapès al ser molt més partidària de disfrutar 
        raonablement de la vida que no de capficar-se en un recorregut, en aquell 
        moment gairebé impossible per raons òbvies, en què 
        es podia estavellar. Vinyoli com a poeta no es va estavellar en absolut, 
        sinó al contrari, però no s'ho va passar gaire bé. 
        No va aconseguir fins al final, com dèiem, molt al final, resoldre 
        el problema de l'escletxa entre realitat i paraula o, com a mínim, 
        entendre per on havien d'anar les coses en aquest sentit. Ja en el llit 
        de la clínica, pocs dies abans de morir, va dir molt tranquil·lament 
        i molt de debò, que potser li caldria esborrar tot el que havia 
        escrit i començar de nou. El més curiós va ser que 
        en el mateix moment en què deia això, va entrar una de les 
        infermeres per portar-li algun medicament i demanar-li molt emocionada 
        si li podia dedicar el seu últim llibre, Passeig d'aniversari.
 Vinyoli passava del sentir-se poderós i poeta complet a sentir-se 
        absolutament desconcertat i insegur davant situacions que li costava d'entendre 
        o d'acceptar. Havia arribat a un punt en què la vida el fascinava 
        i el repugnava a parts iguals fins que, ja molt al final (una altra vegada), 
        va descobrir la importància de coses tan aparentment senzilles 
        com el cos, la salut, en definitiva. A Vinyoli, si hem de ser sincers, 
        i remuntant cap als seus principis, la vida li encantava i l'interessava 
        de tal manera que es va fer poeta. Després la vida se li va presentar, 
        com a tothom, amb els seus més i els seus menys. No obstant, en 
        el seu cas, els menys sempre li van venir pel mateix costat: no trobar 
        el terreny adobat per poder expressar amb tota claredat les bases més 
        profundes de la seva recerca, un àmbit densament espiritual. Espiritual 
        en el sentit més àmpli de la paraula i no religiós 
        o metafísic, tal com s'ha dit en alguna ocasió. Recordem 
        només alguns dels seus poetes: Rilke, Hölderlin, Carner, Li 
        Po...
 
 QUEDAR-SE 
        FORA DE JOC
 De jove li 
        havia costat menys moure's per aquests camins, però la maduresa 
        el va trobar en un moment en què aquests conreus entraven en franca 
        decadència i això el va portar a haver de constrenyir i 
        adequar tota aquesta càrrega en una època que començava 
        a desmarcar-se de determinats continguts per decantar-se cap a l'enginy, 
        l'erudició, el savoir faire i la política. Això sovint 
        el deixava fora de joc. El seu no acabava d'encaixar amb aquests plantejaments. 
        Però no va desistir i va continuar per aquest camí fins 
        que un dia va dir prou, que ja portava molts anys treballant, que estava 
        cansat. Aleshores es va estirar al llit, esgotat, per descansar i considerar 
        la possibilitat de tornar a començar després del descans..."Em queden poques hores / de fum i de conversa / tocant, ulls clucs, 
        la llarga esquena / de gos del temps adormissat als peus".
 Article 
        publicat a La Voz el gener de 2002 per Moisès Stankowich Tot i que aquest estrenadet any 2002 celebrem, dins l'àmbit de 
        les lletres catalanes, l'Any Verdaguer, jo he començat l'any rellegint 
        Joan Vinyoli. Fent un petit incís, cal recordar, per a aquells 
        que no ho sàpiguen (i no tenen per què saber-ho), que el 
        10 de juny de 1902 moria el gran poeta de Catalunya, Mossèn Jacint 
        Verdaguer. I precisament una proposició no de llei, entrada al 
        Parlament de Catalunya, insta al govern de la Generalitat a coordinar-se 
        amb els municipis vinculats amb el poeta, sobretot Folgueroles, Vic i 
        Barcelona per organitzar actes rememoratius de la vida i obra de mossèn 
        Cinto, com se'l coneix comunament. Però tornant a Joan Vinyoli 
        ("un dels noms més rellevants de la poesia catalana contemporània", 
        en paraules de Jordi Llavina, i no li manca gens de raó), he de 
        dir que, a principis d'any, no sé ben bé per què, 
        vaig estar rellegint Passeig d'aniversari, Domini màgic i Cants 
        d'Abelone, tres autèntiques (i curtetes, no us espanteu) delícies 
        poètiques. Potser és que em sentia un xic abatut i sempre 
        que estic així acostumo a llegir, entre d'altres, Vinyoli i Miquel 
        Martí i Pol (per a aquest últim, demanaria una clara adhesió 
        a la campanya oberta per a la seva més que merescuda candidatura 
        al Premi Nobel de Literatura). I és que Vinyoli, que morí 
        el 1984, a banda de la seva indiscutible qualitat poètica, va fer 
        que, a primer de carrera, descobrís Rilke (del qual només 
        en sabia el nom), Li Po i, sobretot, Leopardi, el qual, anys més 
        tard, va marcar intensament la meva vida. Vinyoli, d'entrada, corprèn 
        i et deixa força impressionat: "La seva poètica -afegeix 
        Llavina -té, sempre, un fort i inextricable contingut simbòlic. 
        Els seus postulats estètics i ètics arrenquen del romanticisme 
        i es beneficien, malgrat les distàncies que hi va posar, de la 
        lliçó simbolista". Si encara no l'heu llegit, ara esteu 
        de sort perquè, recentment, s'ha editat la seva obra completa en 
        un magnífic volum a cura de Xavier Macià. I per què 
        hauríem de llegir Vinyoli?, em pot preguntar algú, i jo 
        podria respondre que aquest és un bon moment, que en l'època 
        en què vivim, tan mancada de reflexió (i per descomptat 
        de reflexió poètica) de la pròpia existència, 
        llegir els versos d'aquest gran poeta català ens endinsa en el 
        més profund de l'ànima humana i ens dóna claus per 
        entendre la persona, la natura, la solitud, la vellesa...i la immortalitat 
        a través de la paraula escrita. Ell ens recorda que, entre la desfeta, 
        hi ha sempre una porta oberta a l'esperança: "Tot calla, tot 
        es resisteix; / cada vegada es fa més i més ampla / la solitud 
        al meu entorn. / Hi ha una font viva que no para / mai de rajar: l'escolto 
        / de nit al cor de cada cosa". Per tancar, voldria recordar-vos també 
        que aquest any, a més, celebrem l'Any Gaudí, l'Any Víctor 
        Hugo i el Centenari Luís Cernuda.
 
 Links http://www.epdlp.com/vinyoli.html El Poder 
        de la Palabra http://www.llibreweb.com/lipmic/Pluricat/mag/vinyoli.htm La Il·lustració 
        Poètica Metroplitana i Continental http://www.mallorcaweb.com/Mag-Teatre/altrespoetes/jvinyoli.html Mallorcaweb http://www.uoc.es/lletra/noms/jvinyoli/index.html Lletra http://www.escriptors.com/autors/vinyolij/index.html Joan Vinyoli 
        a l'AELC http://joanvinyoli.udl.es/ Itinerari Joan Vinyoli   [index] 
        [obres 
        en català][obres en castellà][obres 
        autors estrangers][links][articles][correu]          |