corpus literari
Calvo, Lluís
biografia
obra
documentació
links
obres en català

[index] [obres en català][obres en castellà][obres autors estrangers][links][articles][correu autor]

 

 

 

Biografia

Lluís Calvo (Saragossa el 1963) Ha publicat els següents llibres de poesia: Veïnatge d'hores (1987); "A contrallum" (1991); Vida terrenal (1991); Jardí d'una ciutat deserta (1992); La llunyania (1993); El món que respirava pels ulls (1996); L'estret de Bering (1997); Opus spicatum (2000) i Omissió (2001). També ha publicat les novel·les Aconitum (1999) i Electra i la carretera (2001). Ha guanyat premis l'Amadeu Oller, el Miquel de Palol, el Josep M. López Picó, el Ciutat de Palma i el Maria Mercè Marçal. El seu darrer llibre és El buit i la medusa (2002) guanyador del Jocs Florals de Barcelona.

Obra

"Teatre Grec" dins El buit i la medusa

"Gran velocitat" dins El buit i la medusa

Documentació

Article publicat a “El Periódico” el 24/01/03 per Manel Castaño

En un esclarecedor epílogo a su ambicioso proyecto poético, Lluís Calvo dice que siempre ha intentado "reflejar las desazones, tanto cotidianas como filosóficas, que definen el mundo contemporéneo". Antes de que una afirmación tan drástica nos haga apartar este volumen de poemas como si fuera ensayo, fijémonos que eso es lo que tendríamos que buscar siempre. Que la pereza no nos vuelva traidores. La poesía puede ser muchas cosas, del divertimento hasta la mística, y todas son válidas y saludables; pero la poesía que dura es la que busca expresar el carácter de una época. La de Calvo no es serena ni confortable, pero él no tiene la culpa; sólo es un mensajero. Nos hace tomar conciencia de existir en un mundo sin fundamentos, habiendo perdido el sentido de totalidad y con la personalidad disgregada en una colección de máscaras. Por ejemplo, sin pecar de esnobismo, los muchos papeles que un individuo puede adoptar en un chat le sirven para explicitar que "només en els fragments pot intuir-se, esquiva,/ l'obscura identitat que ara em dissol". Además, presenta una faceta que podría llamarse antihumanista, como cuando subraya el protagonismo de la casualidad en el avance del conocimiento para comunicarnos la sensación de que la vida, igual que el hallazgo de la piedra de Rosetta, es consecuencia del azar. Y, como lógica consecuencia de una poética fundamentada en esta certeza --"fa temps que vaig deixar de creure en la realitat"--, el discurso es frío. En los poemas dedicados a una Barcelona que ya no existe no hay nostalgia, pero tampoco alivio por haberla dejado atrás, sólo la constatación "d'algú que ara s'inclina, en pau, cap als seus somnis". Puesto que en la poesía de Calvo el objetivo es el contenido, podríamos lamentar que la belleza, presente, surgiera sólo como resultado colateral; sin embargo, la ambición de conocimiento que la preside es de lo más encomiable.

Article publicat al diari “Avui” el 19/12/02 per Esteve Plantada


De realitats i d'identitats

Actualment, en un món absolutament dominat pel que és virtual i en què, sovint, es confon i es distorsiona la mateixa realitat, la poesia accepta, un cop més, la difícil tasca de fer-nos reflexionar sobre un dels eixos del món modern: la condició humana. Els poemes d'El buit i la medusa serveixen de vehicle per oferir-nos la nova visió de la realitat que percep la veu poètica, i com aquesta realitat actua com un tot unificador, com una escudella en què hi caben les més absolutes contradiccions. De fet, la vida és això, un aiguabarreig de contraris, aparentment irreconciliables. El tot és també el no-res i constantment muda de pell. Al cap i a la fi, el món és incomprensible. ¿Cal deixar, doncs, de creure en la realitat?
Després d'obsequiar-nos amb el seu darrer llibre de poemes, el lluminós i original Omissió (2001), Lluís Calvo (Saragossa, 1963) torna a la càrrega amb El buit i la medusa, llibre que ha guanyat els últims Jocs Florals de Barcelona. Lluís Calvo és autor d'una obra literària abundant en què ha conreat amb èxit la narrativa, el teatre i la poesia. I combina amb encert l'abundància amb el savoir-faire i el compromís ètic i estètic. Des del ja llunyà i primerenc Veïnatge d'hores (1987) fins a l'actualitat, la seva obra ha evolucionat sempre en pla ascendent. De premi en premi ha anat llaurant la llengua fins a assolir una veu absolutament personal i amb prou entitat per no necessitar més prestigi que el que hi ha en cada un dels seus poemes.
El buit i la medusa planteja dos eixos temàtics força clars. D'una banda, l'aprehensió de la realitat, i de l'altra, la concepció de la identitat i de la mateixa naturalesa humana. És un llibre marcat pel pas del temps, sobri i eixut, en lluita contra un temps que fa que tot s'acabi, "tot, des de l'inici, s'apressa, veloçment, cap a la seva fi". El primer poema, Introito, ja marca clarament la divisa poètica: tres èpoques que avancen inexorablement: la infantesa, l'edat adulta i la maduresa, escenificadores d'un cicle vital i alhora metafísic: néixer del no-res, assolir el tot, i tornar al no-res, "ja no existeixo, ja no sóc ningú".
El llibre està dividit en quatre parts. A la primera, "L'últim heroi", es fa un recorregut pels espais mítics de la infantesa i de l'adolescència del poeta, tot resseguint paisatges coneguts que esdevenen escenaris de la seva èpica personal. A la segona, "Poemes" per a un públic majoritàriament adult, un cop superada la memòria, es pren consciència de la pròpia naturalesa, del present, de l'adult que troba massa dura la conversió a la maduresa. Les altres dues parts, "El buit il·luminat" i "Les hidres infinites", són fruit d'aquest xoc original de presa de contacte amb la realitat i de la seva acceptació. El llibre es construeix com una acurada radiografia memorística sobre un paisatge, uns records i unes vivències que es projecten des del passat fins al present i que condicionen aquest present pel fet de ser fragments del jo . Aquesta reflexió esdevé un diàleg excitant amb els mites, una pausada concepció madura del pas del temps. Com diu la veu del poema, "reconèixer el temps és envellir", i les presències són efímeres, fluctuants, paraules en la veu de l'Heràclit rutilant: tot flueix, fins i tot l'ocult, fins i tot un mateix. Fugaç i divers. De fet, reprèn un dels grans motius literaris del segle XX, la crisi del jo, negar-se per existir, descompondre el tot per ser el no-res, com digué el poeta Ángel González, "para vivir es necesario morirse muchas veces mucho".

MIRADA SOBRE BARCELONA

El poeta barreja amb mestria els elements tècnics i formals que ha de tenir un poema plausible. Des del recurs de la ironia en veure que un amic no entén els seus poemes, fins al retrat concís, punyent, de la realitat. Ressegueix els perfils de la seva Barcelona, aquella amb què ha conviscut i que coneix perfectament, i recorre espais mítics del seu passat. Deixa fluir els dots d'observació i passa el mirall pels carrers del seu paisatge emotiu, tot implicant-s'hi intel·lectualment. Des de la talaia d'home adult, observa el passat, els escenaris, l'espai mític de la seva ciutat.
Lluís Calvo sap en quin terreny es mou. Té un bagatge del tot suficient per moure's en diversos fronts i per executar els poemes d'una manera sempre solvent. Observem el subtil contrast entre la senzillesa i la complexitat en cada vers, en cada situació; el domini dels jocs del lèxic i del llenguatge; la imatgeria brillant, basada en la realitat; la mirada per escenes quotidianes en què es presenta una situació normal que esdevé una situació moral, una reflexió profunda; els ponts de diàleg amb la tradició; els habilíssims finals de poema en què, sovint, hi ha unes frases lapidàries (de vegades, petites estrofes finals), que són conclusions inconcluses; tant es mou en el detall realista com en la sorpresa executiva, tant adopta un aire absolutament poètic, com es deixa endur pel verb eixut, tant és desbocat com contingut. Tot això, fins al final del llibre, un llibre que capta l'atenció fins al darrer poema, que el clou en forma de cercle.
El buit i la medusa és un llibre per a qui vulgui pensar i sentir, amb el mateix rigor amb què la vida ens ensenya les seves cartes. Una lectura complexa per a una realitat complexa. Però, com ha quedat dit, "tot, des de l'inici, s'apressa, veloçment, cap a la seva fi". Tot busca, irremeiablement, la seva destrucció. Intenteu no destruir aquests mots, aquest llibre, que no passi per alt. La poesia "no l'escriuen sols els poetes", la poesia, sovint, està escrita en llocs ocults, i els bons poetes saben fer-la parlar.

Article publicat al diari “Avui” el 02/03/02 per Sam Abrams

Lletra a Lluís Calvo

Estimat amic,


És una autèntica llàstima que la cultura literària del país no estigui, en aquests moments, a l'alçada del teu llibre. Vivim completament envoltats d'una societat que es caracteritza principalment per la seva obsessió per les aparences, en detriment del contingut. I aquesta societat, malauradament, ha generat el que jo anomeno, i perdona la vulgaritat, la cultura del fot-li, una cultura de la pressa i la mediocritat, en lloc de la calma i la qualitat; això sí, des de fora i de lluny, tot molt bonic i lluent. La literatura catalana sucumbeix davant la gran pressió que rep per conformar-se amb la situació actual tan lamentable. Tant és així, que la literatura va més enllà del que estrictament se li exigeix i s'automutila a partir de sotmetre's a una sèrie de prejudicis reduccionistes, com ara són prejudicis intel·lectuals, socials, territorials, sexuals o estètics. En definitiva, això vol dir que si creus en l'alta cultura, malament; si no has nascut feliçment inserit a la burgesia catalana, fatal; si has tingut la mala sort d'haver sortit d'alguna de les comunitats perifèriques com ara les Illes o València, desastrós; si tens la desgràcia de ser dona, catastròfic; o si no participes de l'estètica neonoucentista disfressada de poesia de l'experiència, absolutament imperdonable. Com ja t'he dit, em sap greu que el teu nou llibre hagi coincidit amb aquesta època de falta d'exigència i rigor!

LLISTÓ BEN AMUNT

Per una altra banda, m'alegra constatar que tu no has abaixat gens el teu llistó intel·lectual i artístic per desolador que sigui el panorama o per moltes pressions externes que puguis rebre per ajustar-te a la tònica general. A partir d'una lectura atenta d'Omissió veig clarament que no t'has desviat ni un centímetre del teu propòsit llunyà. Recordem que ja han transcorregut catorze anys des dels teus inicis a Veïnatge d'hores, de bastir una obra ambiciosa, contemporània i extremadament personal. En aquest sentit, Omissió ve a afegir-se al conjunt de la teva producció anterior de vuit reculls justament de la manera que tu sempre has volgut: és un nou i original punt de partida sense que això signifiqui un trencament o dislocació respecte a l'obra feta. Curt i ras: Omissió és un llibre original i variat, i alhora és la continuació lògica i coherent d'una Obra (i utilitzo la majúscula a propòsit) en marxa. Ara bé, tot i el rigor i la lògica i la coherència la teva obra mai resulta freda i mecànica, sinó que sempre manté la contundència i vehemència humana que tu li has infós des del principi. D'alguna manera es podria dir que la teva obra neix i es desenvolupa sota el signe de Proteus, el déu que encarnava les transformacions i la varietat sense deixar de ser, al capdavall, ell mateix.
A més, al llarg dels anys durant els quals la teva obra poètica s'ha anat desplegant hem tingut l'ocasió de veure com també es mantenia fidel a la seva doble filiació dins la tradició literària del país: per una banda, la tradició de poesia d'idees a partir de mestres moderns com ara Riba, Foix, Bartra, Espriu, Vinyoli i Sampere i, per l'altra banda, la poesia de signe experimental a partir de referents com ara Salvat-Papasseit, Rosselló Pòrcel i Palau i Fabre. Precisament, part de la gràcia profunda d'Omissió està en la seva intel·ligent i sorprenent combinatòria del doble llegat de poesia conceptual i poesia experimental.
Personalment i intel·lectualment, he trobat la lectura d'Omissió reconfortant i estimulant perquè veig, d'entrada, que entens la poesia com la llengua altament artitzada i intensificada al servei de l'expressió d'idees i emocions significatives. També he observat que has mirat d'explorar zones de la metafísica, algunes que només quedaven apuntades en Foix i Bartra i d'altres que em sembla que són inèdites a la tradició de la poesia catalana moderna. Em refereixo, evidentment, a l'exploració de la relació entre el tot i el res, el jo i el no-jo, per un costat, i la reivindicació, per l'altre, de la potència latent de les coses fragmentàries o parcials, tan típiques de la condició humana amb totes les seves limitacions. Dins l'estructura interna del llibre, aquestes nocions serveixen clarament la funció d'eixos vertebradors que confereixen unitat al conjunt.

DEL TOT I DEL RES

Pel que fa al tot i el res, en termes filosòfics, has refutat l'exnihilo nihil fit cartesià per acostar-te, inicialment, a l'ex nihilo fitens creatum de la nostra tradició religiosa de signe hebreu-cristià. I, a partir d'aquí, has anat a assumir una posició semblant a Goethe expressada a Faust: "Wie alles sich zum Ganzen webt, / Eins in dem wirkt und lebt" ("¡Com s'entrellaça tot amb el tot / i cadascú obra i actua en l'altre!"). Ja veig per la cita d'Angelus Silesius que poses al davant del llibre i que t'has apropiat com a punt de partida d'un dels poemes centrals del llibre, L'U de la u, que t'has endinsat molt en aquesta temàtica de la reconciliació o síntesi d'opòsits en la U i n'has sortit amb una visió més ampla i fonda de la realitat. I es rastreja aquesta nova concepció de la realitat de cap a cap d'Omissió: "I ara intueixes que en penetrar en la llum hom s'endinsa, alhora, en un abisme."; "Res no neix, res no mor."; o, " [...] aquesta ment en blanc que ja no és res perquè ho és tot [...]". A més de místics com Scheffler, aquesta idea de la fusió del tot i el res al teu recull també es nodreix de les arrels que té al Budisme i l'Hinduisme. En això, feliçment, no estàs sol sinó que estàs ben acompanyat per dos magnífics antecedents: l'extraordinari traductor i professor Joan Mascaró i Fornés i el nostre estimat Màrius Sampere.
També he pogut constatar que aquesta renovada visió de la realitat ha esquitxat d'una llum especial la teva poètica. En definitiva, la vastitud de la realitat deixa al descobert la pobresa de la percepció, la llengua i la poesia a l'hora de mirar de copsar-la en tota la seva complexitat i riquesa. I això t'ha dut a una lírica de la insuficiència, que he trobat molt ajustada, i molt punyent i commovedora, tal com es manifesta a poemes com Apòcrif ("Allò inexpressable és l'única realitat possible. / Enllà del món inexpressable sols hi ha l'aparença".), Poètica ("No té sentit / calcar la realitat / impossible / il·lusori / car / és / indefinible [...]".) i Font ("No definir / allò que no pot dir-se / fluir en la remor / d'aigua i canya [...]"). Ara bé, desenganyem-nos perquè com a suport del discurs sobre la insuficiència expressiva paradoxalment trobem una gran riquesa a nivell verbal i de formalització artística del discurs. En aquest sentit, Omissió gairebé es podria considerar una mena de repertori de versificació en català.
I, finalment, la poètica de la pobresa t'ha portat a una renovada valoració de les grans possibilitats expressives del silenci i de tot allò que sigui humilment efímer, incomplet, fragmentari, parcial, discontinu o aproximat, un gest que em recorda, en certa mesura, l'escepticisme càlid i humà de David Hume en empènyer l'empiricisme britànic del segle XVIII a les seves màximes conseqüències. Tot i que m'imagino que el teu enfocament sobre el tema t'ha arribat via els grans pensadors i autors de la postmodernitat.
El gran poeta Joan Vinyoli va iniciar la seva extraordinària aventura lírica sorpresivament amb un vers en anglès que va compondre durant els anys de la Guerra Civil: "I must do something of my poverty". Aquesta mena de divisa que presideix tota l'obra de Vinyoli, de fet, vol dir: "Haig de fer alguna cosa amb la meva pobresa". Amb Omissió he tingut l'oportunitat de comprovar de primera mà que, se-guint els passos del mestre, tu també has aconseguit de crear alguna cosa a partir de la teva poquedat.
Enhorabona!

Links

http://sant-cugat.net/daltabaix/index2.htm

Daltabaix poètic!

 

[index] [obres en català][obres en castellà][obres autors estrangers][links][articles][correu]