corpus literari
España , Ramon de
biografia
obra
documentació
links
obres en castellà

 

[index]

 

Biografia

Obra

"Paseo de Gracia-Provenza" dins Barcelona, un dia

Paseo de Gràcia-Provenza narra la història de l'amor asfixiant i possessiu. El protagonista, un traductor de betsellers, en una visita a la Fundació Tàpies queda obnubilat per una noia, Andrea. Com que no sap com establir-hi conversa l'espera i la segueix. Quan arriben la cruïlla Passeig de Gràcia-Provença, ella es tira a la via amb la intenció de suïcidar-se i ell -agafant-la-, la salva d'una mort segura. Quan li pregunta perquè volia suïcidar-se aquesta li contesta que acabava de sortir d'una relació amb un pintor, Carlos. El traductor, amb un matrimoni monòton i sense la flama de la passió, es separa de la seva dona i se'n va a viure amb la noia. A mesura que van passant els mesos l'amor de la noia es cada vegada més i més asfixiant. Ella torna a fer un altre intent de suïcidi del qual es salva. Posteriorment Andrea anirà a viure amb David, el seu psiquiatra. El protagonista rep una trucada de David dient que Andrea el volia veure. A l'habitació de l'hospital on es trobava, perquè havia tornat a fer un intent de suïcidi, es troba amb Carlos i David. Andrea els diu que la culpa de tot es seva,que no pot ser que tots els homes la decepcionin i que ha arribat a la conclusió que no hi ha cap home a Barcelona que comparteixi la seva visió de l'amor. Un parell d'anys després se la troba a la sala Vinçon embarassada i amb un nen als braços. Li digué que s'havia casat amb José Luís, un individu vulgar. En quedar-se sols ella li confessa que és bon marit i que en no trobar un determinat tipus d'amar se n'ha de buscar un altre: l'amor cap als fills.

La casa del dolor

“Una víctima de la posmodernidad” dins De diseño

“Una víctima de la posmodernidad” presenta Ubaldo, que en pocs anys ha pasat de la cervesa al gimlet i del frankfurt a la mousse d’escórpores. S’ha arruïnat en dissenyadors i perruquers, i ha compromès el seu prestigi professional perquè el grafista Pipo Pera ha omplert les pàgines de la revista que dirigia amb text simulat. Ubaldo renuncia als dissenys de Tábara Ruiz de la Papa i Sensibilidad Pérez, deixa la seva nòvia postmoderna i es busca un nou amor.

Documentació

Article publicat a “El Periodico” el 10/05/01.


En esta edificante novela un hombre puede redimirse de su oscuro pasado -su madre yonqui y prostituta, una temprana trayectoria de delin cuente- y convertirse en un hombre de bien. No es la primera vez que el escritor y periodista Ramón de España (Barcelona, 1956) saca a un personaje del pozo y logra salvarlo. Y, en este caso, se salva más de uno a través de la fidelidad consigo mismo, aunque tal fidelidad consista en repartir latigazos en un burdel o en, fiel a la vocación, acosar tenazmente a morosos, hasta torturarlos.
Éstas son las gentes guapas que sostienen esta comedia cínica y negra, más exactamente color gris sucio, que se desata cuando a un devoto pastelero del Maresme se le despierta la euforia sexual y sentimental. Una comedia que existe por la desmesura y la liviandad y para hacer reír por su amoralidad -lo de edificante no era sarcasmo-, pero que, sin embargo, provoca algo extraño, tal vez una tristeza que no parece venir de la visión del mundo del autor -más bien de una limitación en su campo de visión- ni cumplir parte de un propósito estético.
Tal vez, algo de esto se debe a que en esta maquinaria verbal hecha de réplicas veloces han faltado latigazos secos y cortantes y, en cambio, mucho de lo que se dice suele parecerse más al chiste con voluntad de transgresión. Resulta curioso, en un autor que demuestra buen oído coloquial, que no se confíe en lo que dicen los personajes y se añada a continuación lo que esas personas están pensando en el fondo, hasta extremos didácticos. ¿Acaso el lector no sabe leer entre líneas?
En la Barcelona que muestra este libro el cretino es siempre un cretino que dice cretinadas previsibles y el católico un pan de Dios, y así para todos esos personajes, que su autor no parece apreciar demasiado. Con matices y buenos momentos, se tiene la impresión de que lo que se dice es siempre del mismo color.
Malos tiempos en Barcelona si un libro irreprochable en su construcción y entretenido no merece poblarse de un mundo de personajes alevosos que, como los de Joe Orton, decían frases de honda espiritualidad, aunque fueran degenerados y matones a sueldo. Pero he aquí la tristeza de esta historia que no ha buscado peculiaridades y se ha quedado en la pena de un mundo sin contradicción.

Links

[index] [obres en català][obres en castellà][obres autors estrangers][links][articles][correu]