GUIA DIDĄCTICA

 

Alguns comentaris sobre l'aplicació de la Webquest que no s'hagin dit abans:

Objectius curriculars que es pretenen assolir mitjançant aquesta WebQuest.

Aquesta WebQuest està pensada per alumnes de segon cicle d'ESO.

Objectius d'etapa de l'ESO
(Generalitat de Catalunya, Currículum de Ciències de la Naturalesa) Es manté la numeració original .

2. Valorar actituds científiques com la curiositat, l'objectivitat, el rigor, l'esperit crític, la perseverança i el treball en equip per qüestionar-se les pròpies idees i conclusions, buscar evidències i utilitzar-les en l'argumentació.

5. Expressar oralment i per escrit les observacions realitzades i les explicacions generades tot aplicant adequadament les diferents tipologies textuals característiques de la comunicació científica, com són la descripció, la justificació, la definició i l'argumentació, i demostrar un coneixement de la terminologia científica i de la simbologia bàsica.

6. Buscar informació en diferents fonts, molt especialment a través de les tecnologies de la informació i de la comunicació, i avaluar-ne la seva idoneïtat, organitzar-la de forma que faciliti la seva consulta i recollir-la adequadament en el moment d'elaborar informes.

8. Reconèixer canvis que constantment es produeixen en l'entorn i, més en general, a l'univers; algunes de les seves causes; la possibilitat que siguin cíclics o puntuals i si són observables o s'han d'inferir a partir de dades.

9. Conèixer la gran diversitat d'organismes vius i entendre les estretes interdependències entre ells i el medi físic


Objectius terminals

47. Explicar les idees bàsiques sobre la teoria de la selecció natural de Darwin, establir-ne un paral·lelisme amb la selecció artificial emprada pels humans en ramaderia i agricultura, i comentar algunes adaptacions concretes d'éssers vius al medi i algunes de les principals estratègies evolutives seguides per aquests per a la conquesta del medi aeri.


Continguts que es tindran en compte ( procediments, fets i conceptes , actituds...)

Continguts de Fets:

- Antecedents històrics de l'evolució.
- Teories sobre l'evolució.
- Proves de l'evolució.
- El procés de l'especiació.

Continguts de Procediments

1. Obtenció de la informació.
1.1 Observació amb criteris científics d'objectes, fenòmens naturals i processos experimentals.
1.2 Observació d'imatges fixes, models, maquetes i ginys.
1.3 Utilització de mitjans tecnològics (audiovisuals, informàtics i telemàtics), de documentació impresa i de fonts de transmissió oral de temàtica científica.

3. Tractament, interpretació i expressió de la informació.
3.1 Utilització de tècniques per copsar i posar en relleu la informació,
especialment de tipus informàtic.
3.2 Interpretació de la informació recollida.
3.3 Tractament de dades numèriques en càlculs i gràfics.
3.4 Expressió oral, escrita i visual de qüestions científiques emprant
terminologia adequada.

Continguts de Valors, normes i actituds

2. Valoració del respecte en la comunicació de les idees i la tolerància envers les diferències entre les persones.

3. Sistematització del treball en les ciències experimentals.
3.1 Valoració de l'ordre, la neteja i l'endreça en relació amb el treball.
3.2. Tendència a la precisió i exactitud en la realització d'experiències i en l'ús de l'utillatge propi de l'àrea.
3.3 Valoració de l'enriquiment personal i col·lectiu que representa el treball en grup.
3.4 Interès a utilitzar els recursos propis de les tecnologies de la informació i la comunicació en la realització d'experiències i treballs.

4. Valoració de l'esperit científic i de la importància de la ciència en la tecnologia.
4.1 Reconeixement de la importància del mètode científic.
4.2 Interès a conèixer les respostes científiques a problemes plantejats pels
éssers humans en diverses èpoques.
4.3 Disposició a l'observació i a la interpretació de fenòmens que s'esdevenen en el nostre entorn.


La temporització està indicada a l'apartat d'organització

Per a poder-la desenvolupar calen
- ordinadors amb connexió a internet (un cada grup de treball)
- PROJECTOR de pantalla per a ordinador (connectat a un PC normal o amb suport de "portàtil".
- aula on es puguin preparar els murals i pòsters, els "efectes especials" de la dramatització... )
- Pannells o sala d'exposicions
- els diferents materials ja s'indiquen dins de l'apartat PROCÉS.


Finalment si voleu fer algun comentari sobre la seva aplicació o voleu aclariments podeu fer-ho a la meva adreça.

Josep Farré i Llorens (IES. Joan d'Aústria - Barcelona)