Mart

Atmosfera i les variacions estacionals

-L'atmosfera i les variacions estacionals de Mart.

L'atmosfera de Mart té en el diòxid de carboni el component majoritari. La resta està formada pel nitrogen, l'argó i d'altres gasos nobles.

La pressió atmosfèriaca de la superfície, encara que unes 150 vegades inferior a la terrestre, té variacions estacionals de l'ordre del 30%. Pelsol fet de girar sobre un eix notablement inclinat respecte a l'eclíptica, la climatologia marciana és estcacional. A aquesta circumstància s'afegeix l'elevada excentricitat de l'òrbita de Mart. Durant l'estiu, a l'hemisferi sud, Mart està aproximadament un 20% més proper al sol que durant la mateixa estació a l'hemisferi nord. Això produeix un augment de la insolació del 45% i provoca un agment de la temperatura de 30ºC. Tanmateix, a causa del seu allunyament del Sol, les temperatures de la superfície de Mart són més baixes que les de la Terra.

Les variacions estacionals més espectaculars són les conegudes tempestes de pols a escala planetària. Comencen a l'hemisferi sud a principis d'estiu, quan el planeta es troba en el seu perhieli i l'escalfament global és màxim. en elevar-se l'aire marcià, aixeca grans quantitats de pols, que en absorvir més llum solar, escalfen encara més l'aire.

Es genera d'aquest forma un núvol gegantí de pols que en poc temps cobreix tot el planeta. La tempesta s'acaba quan la gran quantitat de pols acumulada rebutja la major part de la llum solar, es refreda la superfície i el vent amaina.