
Introducció
En el procés generalitzat d'incorporació de les noves tecnologies de la informació al món de l'ensenyament, els infants dels primers nivells educatius es troben amb serioses dificultats per utilitzar els ordinadors ja sigui com a eina o com a recurs didàctic.
Per als infants, la comunicació amb la màquina es fa difícil degut tant a la complexitat del teclat com per la seva falta de domini del procés de lectura i escriptura. En aquestes condicions els infants no poden treballar amb autonomia i necessiten constantment la presència del mestre per fer servir l'ordinador.
Certs perifèrics, com el ratolí i la pantalla tàctil, ja han posat a l'abast dels usuaris possibilitats de comunicar-se amb els ordinadors de manera fàcil i agradable. En el món educatiu, el Lector de Targes de BSP i el Concept Keyboard anglès, són els principals precedents de la tauleta sensible de la casa DIL.
La tauleta sensible és un perifèric de comunicació amb l'ordinador que pot facilitar l'accés als recursos informàtics als infants no lectors i a d'altres grups de persones amb necessitats educatives especials.
La tauleta sensible és un perifèric flexible, redefinible i polivalent. Flexible perquè es pot adaptar les dificultats pròpies dels programes a les possibilitats i necessitats de cada persona, polivalent perquè se li poden implementar moltes aplicacions i simular diversos teclats, i redefinible perquè l'usuari pot dissenyar el contingut i la seva distribució.
La tauleta sensible pot ajudar als infants al pas del concret a l'abstracte. És un punt d'enllaç entre els tres nivells bàsics del camí cap a l'abstracció: el món real d'objectes, el figuratiu dels dibuixos, i l'abstracte dels conceptes i paraules.
Parafrasejant a Piaget, podem dir que pot incidir de manera molt important en la progressió de les tres etapes pel domini d'un concepte: el joc i la manipulació, l'expressió oral i gràfica i l'expressió escrita i simbòlica.
A sobre d'ella hi podem posar tant objectes reals, com imatges o paraules, que estaran relacionades amb altres imatges, paraules o accions a la pantalla de l'ordinador...
Descripció de la tauleta sensible
La tauleta sensible és un digitalitzador de superfícies amb exploració mecànica que reconeix les posicions per contacte físic.
Té una superfície quadrada de 32 centímetres de costat i una trama interior de 120 x 120 punts sensibles.
La tauleta sensible de la casa DIL no necessita cap font d'alimentació externa. Es pot connectar a l'ordinador tant pel port paral·lel (Centrònics) de la impressora com pel port sèrie complet (RS232), i es gestiona amb un programa resident diferent per a cada port.
Els programes i aplicacions educatives de la casa DIL no es poden instal·lar al disc dur. El disquets tenen un sistema operatiu propi que automatitza tot el procés d'arrencada i funcionament.
L'equip de treball bàsic consta de:
- Pantalla: perifèric de sortida, d'acció ràpida i amb capacitat gràfica.
- Impressora: perifèric de sortida, d'acció lenta i amb capacitat gràfica.
- Teclat: perifèric d'entrada ràpid que tan sols admet text (caràcters alfanumèrics).
- Tauleta sensible: perifèric d'entrada lent que admet text i gràfics.
Amb aquest equip la tauleta sensible pot tenir una triple utilitat:
a) Com a digitalitzador tàctil: amb el software adequat la tauleta sensible pot digitalitzar:
- posicions: registre i anàlisi de jocs, anàlisi de la posició de contacte i pressió dels dits...
- moviments: camins, laberints i lletres; moviment d'un punt (dibuix de línies, polígons...); moviment de segments plans, còniques, cossos de revolució...
- ritmes: percussió, velocitat, alternança de mans...
b) Com a perifèric d'entrada alternatiu al teclat:
- Permet simplificar el teclat convencional eliminant tecles o augmentant-ne les mides.
- Pot actuar com un joc de commutadors/interruptors que permetin accedir a programes estàndards a persones amb necessitats educatives especials.
c) Com a teclat alternatiu:
- És un teclat redefinible on podem canviar els símbols, les mides, els significats i la ubicació de les tecles.
- Es pot definir com un teclat expandit disposar en un mateix moment de totes les opcions d'un programa per tenir-hi un accés ràpid.
- Pot facilitar l'accés a programes gestionats per menús i/o ratolins a persones que tinguin dificultats per comprendre aquestes estructures i interaccions.
Definició de l'entorn educatiu
La tauleta sensible pot funcionar en un entorn d'aula d'ordinadors, però sembla més adequat utilitzar-la en entorns d'incorporació de l'ordinador a l'aula de classe, preferentment dins d'una dinàmica de treball globalitzat i per racons.
En els racons, els infants alternen el treball a l'ordinador amb d'altres recursos com ara la biblioteca, construccions, jocs, matemàtica, plàstica, experiències, disfresses...
En línies generals es pot preveure que la utilització de la tauleta sensible que es farà als diversos nivells educatius, molt probablement serà:
- Parvularis i Cicle Inicial: com el perifèric de comunicació amb l'ordinador, actuant a vegades com a teclat alternatiu
- Cicle Mitjà : teclat alternatiu simplificat, teclat expandit amb opcions complementàries, accés ràpid a la informació no textual: làmines, plànols, etc.
- Cicle Superior: teclat expandit, accés ràpid a la informació
- Educació Especial: com a teclat alternatiu, segons les necessitats de cada cas.
Les aplicacions de la tauleta sensible poden abastar tots els nivells educatius. La seva utilització com a teclat alternatiu i el tipus de sotfware que actualment es disposa sembla indicar que l'aplicació prioritària serà als primers nivells d'ensenyament (Parvulari i Cicle Inicial) o bé a l'Educació Especial.
Disseny d'un model d'utilització
El treball amb l 'ordinador no ha de suposar un trencament amb la resta d'activitats a l'aula, però tampoc és vàlid reproduir a l'ordinador les mateixes activitats que generalment es fan amb paper i llapis.
El treball amb ordinador s'hauria d'incloure com una activitat normal de la classe. En aquest sentit, caldrà preveure que possiblement hi haurà un treball anterior i un de posterior, essent l'ordinador un pas, un element o un recurs més de tot el procés.
Aquesta continuïtat es pot aconseguir emprant les làmines de la tauleta sensible en activitats de lectura d'imatge, llenguatge oral i/o escrit, pintant, investigant, retallant els seus elements...
Tanmateix es poden introduir imatges i dibuixos fets a classe i treballar-los a l'ordinador mitjançant la tauleta sensible.
Prèviament a la utilització individual de la tauleta sensible, fóra bo comentar en grup la làmina i l'activitat, i realitzar el treball col·lectivament.
Per a la comprensió global del procés, és aconsellable reproduir la feina de l'ordinador a mà, seguint pas a pas tota l'activitat.
El treball amb l'ordinador i la tauleta sensible pot adoptar diverses modalitats:
- gran grup: presentació de materials, activitats o situacions especials on s'integrin diversos elements: jocs d'imitació i/o simulació fent servir l'ordinador, edició musical incorporant l'ordinador com a instrument...
- petit grup: possiblement serà el treball normal de la classe. Dos o tres infants al racó de l'ordinador que realitzen un treball o exercici concret...
- treball individual: en certs casos pot ésser necessari que un infant realitzi un exercici o faci un treball concret ja sigui per fer una creació individual, bé per assimilar un procés...
Si bé en un principi l'accés a l'ordinador es farà fonamentalment amb la tauleta sensible, de mica en mica es pot anar alternant amb el teclat alfanumèric, compartint funcions segons la facilitat d'accés a l'aplicació i l'habilitat de l'usuari.
Al final de l'EGB, el perifèric fonamental serà el teclat i la tauleta sensible quedarà per aplicacions especials concretes.
Aplicacions
Són moltes les possibles aplicacions de la tauleta sensible a l'àmbit educatiu. En una primera aproximació les podem classificar en:
- Accés al software estàndard: per mitjà de la tauleta sensible es pot modificar la interacció amb l'usuari per adequar els programes a les necessitats educatives i personals dels infants/usuaris (Logo, Framework, software de domini públic o de lliure distribució...).
- Creació de programes oberts i d'aplicacions generals: creats específicament pel món educatiu i que es puguin gestionar per mitjà de la tauleta sensible: bases de dades, programes de dibuix artístic, generadors de contes, programes comercials com "La Randonneé"...
- Creació de programes específicament desenvolupats per aprofitar al màxim les possibilitats de la tauleta sensible: "El Tactògraf" de la casa DIL, dibuix de punts i línies, lectura comprensiva, el supermercat, laberints i motricitat fina...
Estandarització de les aplicacions
En qualsevol aplicació informàtica és bo aconseguir una línia de funcionament semblant i estàndard en tots els productes, que faciliti la iniciació a les noves utilitats i aprofiti al màxim la transferència d'aprenentatges entre aplicacions.
En la tauleta sensible l'estandardització encara és més important ja que els materials van adreçats als primers nivells educatius, on encara no han assolit la lectura comprensiva ni l'escriptura bàsica, i tota la comunicació amb la màquina ha d'ésser, per tant, icònica.
El Programa d'Informàtica Educativa ha desenvolupat un conjunt d'eines, rutines de programació i documentació específica de la tauleta sensible per aconseguir una certa unificació i coherència de criteris entre tots els productes, així com per facilitar la feina als usuaris, als dissenyadors i als programadors.
Les nostres propostes abasten:
- Una biblioteca d'icones amb dibuix, funcions i localitzacions definides.
- Una biblioteca gràfica de missatges d'error, fàcilment comprensibles, que es poden incorporar a totes les aplicacions.
- Una certa distribució estàndard de la làmina que facilita la seva lectura, elaboració i còpia.
- Un cert funcionament estàndard en els programes de creació pròpia o d'encàrrec.
Les eines ja disponibles són:
- Interfície del hardware: programa resident que explora la tauleta sensible i retorna les coordenades x,y del punt tocat.
- Editor de la tauleta sensible: permet dividir la tauleta sensible en diverses àrees i associar a cada àrea una cadena de caràcters. El resultat final és un programa simulador de teclat.
- Simulador de teclat: en prémer una certa àrea de la tauleta sensible aquest programa resident retorna una cadena de caràcters que l'ordinador interpreta com una entrada de teclat.
- Biblioteca d'icones i làmines, en suport magnètic i en paper, per dissenyar aplicacions.
Està previst desenvolupar:
- Rutines de tecles de funció: conjunt de rutines que exploren la tauleta sensible en llocs predeterminats i reconfigurables i que executen algunes funcions generals, com ara: DEL o SUPR, ESC, RETURN, els cursors, ajudes...
- Editor avançat de tauleta sensible: que suportarà un màxim de 64 àrees analitzant cada punt de la tauleta sensible de manera individual.
Valoració final
Si considerem la feina feta fins ara i les perspectives a curt termini, la tauleta sensible es presenta com una autèntica alternativa al teclat, especialment per a determinats nivells educatius i certes aplicacions.
La tauleta sensible és un perifèric obert, flexible i amb moltes possibilitats.
Actualment es pot interactuar la tauleta sensible amb tota mena de programes estàndards i llenguatges de programació. A nivell d'usuari, es poden dissenyar i modificar làmines i aplicacions de manera molt fàcil i amb molt poc de temps.
Com a contrapunt, però, hem d'esmentar que seria bo millorar la sensibilitat de la tauleta sensible, augmentar l'entramat de punts sensibles i disminuir el temps d'exploració i reacció.
|