La Simfonia núm. 9 en re menor, opus 125 "Coral", de Ludwig
van Beethoven (Bonn, 1770 - Viena, 1827) va ésser estrenada el 7 de maig
de 1824 al Kärntnerthor-Theater de Viena. Aleshores Beethoven estava ja
completament sord. No va poder dirigir l'estrena i després del final
de l'obra, el geni de Bonn continuava d'esquena a una audiència que l'aclamava
triomfalment. Va haver de ser la contralt solista, Karolin Unger, qui gentilment
li agafés el braç per donar-li la volta i presenciar l'última
i més gran recepció pública. 180 anys més tard,
la 9ª de Beethoven s'ha tornat a escoltar a Manresa. Els intèrprets
han estat l'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya
(OBC), l'Orfeó Manresà (presidit per Lluís Piqué
Sancho i dirigit per Lluís Arguijo Vila), la Coral Càrmina i Solistes
Vocals.
La partitura és difícil, sense treves i de tessitura extrema.
Beethoven no va fer cap concessió als cantants de l'època que
li demanaven abaixar les notes més agudes. D'alguna manera, aquesta obra
trenca les normes formals i constructives de la simfonia a l'introduir la veu
humana a l'últim moviment. Beethoven ja ho havia intentat en simfonies
anteriors, però els seus mestres, Haydn especialment, li ho havien desaconsellat.
La composició poètica de Friedrich Schiller (1759 - 1805) sobre
la que Beethoven basa l'Himne a l'Alegria (An die Freude) era inicialment un
Himne a la Llibertat (Freiheit), però la censura de l'època no
ho va acceptar. Els poders establerts temen l'home lliure i el procuren esclau
de passions múltiples. Així, quan el Mur de Berlín va caure
el 1989 i el comunisme va haver de reconèixer el seu estrepitós
fracàs, Leonard Bernstein va reunir una orquestra i cor internacionals
per a interpretar in situ, via satèl.lit, la 9ª de Beethoven.
A Manresa, el públic va respondre a la crida d'aquesta obra universal.
Més de 2.100 persones ompliren el dimecres 22 de desembre el Nou Congost
(anteriorment, 3.300 persones van acollir el Messies de Georg Friedrich Händel
a Santa Maria del Mar, temple germà de la nostra Seu). L'orquestra va
fer una interpretació freda i mancada de passió. Semblen perdre
la guspira de la inspiració quan es troben lluny de l'Auditori de Barcelona,
d'excel.lent acústica. La Coral Càrmina es va presentar només
amb una cinquantena de cantaires i l'Orfeó Manresà, amb precisa
direcció tècnica, va aportar la intensitat i l'emoció que
es mereix aquesta obra. Lamentables varen ésser el soroll continu de
la calefacció (desmais inclosos) durant els dos primers moviments i el
descontrol tècnic dels focus de l'escenari. Tan difícil hauria
estat parar la "percussió tèrmica no desitjada" abans
de l'inici del concert? L'acústica seca del Nou Congost fa que aquest
no sigui el lloc més adient per a la realització de concerts.
Amb tot, l'audiència va respondre magníficament a una de les obres
més magistrals de la civilització occidental.
És necessari liderar propostes culturals i artístiques. Més
enllà dels símbols, massa vegades buits de contingut, la vitalitat
del teixit social passa per una sòlida estructura productiva que alimenti
necessitats d'ordre més elevat. Per exemple, qui no coneix el petit poble
de Puig-Reig gràcies a la qualitat i àmplia difusió de
la seva Polifònica? Cal dinamitzar i vigoritzar el nostre capital social.
L'Orfeó Manresà, entitat senyera de la vida cultural manresana,
ha excel.lit amb produccions com El Retaule de la Llum, en el centenari de la
seva fundació; organitzant concerts com el de l'Orfeó Donostiarra
i el de Montserrat Caballé, ambdós a la Basílica de la
Seu. Ara conclou brillantment la XXV Temporada Mestre Blanch amb la Novena Simfonia
de Beethoven. Enhorabona i per molts anys.
Jordi Franch Parella