Nous Reptes Educatius (I)

 

El proppassat 30 de març, la ministra d’Educació María Jesús San Segundo va presentar a les Comunitats Autònomes l’avantprojecte de Llei Orgànica Educativa (LOE). Aquesta nova normativa derogarà totes les anteriors lleis orgàniques sobre educació no universitària (incloses la LOGSE del mateix partit socialista i la polèmica Llei de Qualitat del PP),  amb l’excepció de la LODE del 1985. Són molts canvis normatius en un àmbit de vital importància social com l’educació. Crucial perquè és aquí on es forma el capital humà dels nois i noies de l’avui que esdevindran els homes i dones de la societat del demà. Essencial perquè l’educació és el millor instrument que tenim per a garantir una veritable igualtat entre els ciutadans i possibilitar la promoció social i la competitivitat econòmica.

Es requereix un canvi? Crec que és del tot necessari. El món del segle XXI demana uns coneixements i habilitats que no pot generar un sistema educatiu ancorat en el passat. Hem de formar els joves pensant en el seu futur i no en el nostre passat. I els noies i noies d’avui, no només vesteixen diferent o tenen gustos diferents, sinó que estan immersos en una cultura i tecnologia digitals que simplement no existia fa uns quants anys. Internet, l’ordinador o el Messenger formen part de la seva quotidianitat. Són nadius digitals, mentre que nosaltres ens podem considerar immigrants digitals.  No vulguem pensar únicament en nosaltres. Més enllà, els analfabets digitals serien veritables exclosos de la societat del coneixement.

Els alumnes aprenen fent (learn by doing), estudiant matèries que els motivin (no que els hi obliguin), equivocant-se i reflexionant, assimilant i implicant-se activament en la construcció de coneixement significatiu. Un infant aprèn a caminar perquè té l’impuls irrefrenable de conèixer i tocar els misteriosos objectes que l’envolten; aprèn a parlar perquè sent el desig de comunicar-se amb els seus pares; pregunta incansablement perquè té el desig de comprendre el que l’envolta. No permetem que, a partir dels 6 anys, es neutralitzi el seu interès i motivació. Es tracta de canalitzar-lo adequadament.

Memoritzar una quantitat física d’apunts, pàgines o llibres tenia sentit abans, però no pas avui (amb només un click d’ordinador tenim accés a oceans d’informació). Per tant, no pretenguem ensenyar-ho tot, sinó ensenyar com trobar i aplicar el que fa falta. Memoritzar coneixements no significatius porta a expulsar-los a l’hora de l’examen i a oblidar-los a continuació (mètode “EVO = empollar, vomitar i oblidar”). Abans, en un entorn estàtic i limitat, podia tenir sentit memoritzar els continguts d’unes assignatures obsoletes. Avui, en un món tan dinàmic i global com el nostre, seria un gravíssim error. L’entorn ha canviat. La informació disponible és abundant, excessiva i de ràpida caducitat. No es tracta de recopilar informació, sinó de processar-la correctament; no es tracta de recordar, sinó de buscar i aplicar la informació, de raonar i pensar críticament, d’aprendre a treballar en equip i decidir, de ser emprenedor i innovar.

En paraules de Cervantes: “Más has dicho, Sancho, de lo que sabes, dijo don Quijote; que hay algunos que se cansan en saber y averiguar cosas que después de sabidas y averiguadas, no importa un ardite al entendimiento ni a la memoria.”

 

© Jordi Franch i Parella.