Si Maurici Pallerols, súbdit imaginari que va viure a la Manresa medieval,
viatgés en el temps a la Manresa del s. XXI, no comprendria res. Els
canvis experimentats en el sistema econòmic, la societat, la tecnologia
... no els podria assimilar. Tot s'ha transformat enormement. Tot ... excepte
el sistema educatiu ¡¡ Els continguts curriculars de les escoles
del s. XXI no estan tan allunyats dels medievals Trivi (gramàtica, retòrica
i dialèctica) i Quadrivi (aritmètica, geometria, astronomia i
música). En canvi, les necessitats socials actuals res tenen a veure
amb la realitat del passat. El fet que vivim en un món competitiu i en
un entorn canviant està produint que demanem a l'escola una educació
en funció del mercat. És a dir, demanem a l'escola que els nostres
fills tinguin els coneixements i les aptituds tècniques per tal de guanyar-se
la vida, sense oblidar mai l'educació en els valors o la formació
integral de la persona.
L'educació permanent i la formació (reglada, ocupacional o informal)
són indispensables per a la incorporació a la vida laboral i per
al creixement integral de la persona en un context d'adaptació a les
noves exigències professionals del mercat laboral que demana una formació
polivalent, contínua i versàtil. Constitueix una tasca permanent
per a la política i l'economia la relació entre els sistemes laboral
i educatiu.
L'educació és un poderós instrument per al creixement personal
i la promoció social. No la podem deixar ancorada en matèries
obsoletes que no responen ni a les necessitats socials ni al sistema productiu.
Això seria profundament antisocial i només promouria els interessos
corporatius de determinats col.lectius, obstinats en viure d'esquena a la realitat
actual. L'educació i la formació són condicions importants
per a la configuració integral de la persona, per a l'exercici dels nostres
drets i compliment dels nostres deures. Cal que contribueixi al desenvolupament
de la personalitat, proporcioni aptituds socials i coneixements especialitzats
i correspongui a les exigències del desenvolupament social i econòmic
de Catalunya tot formant per al món laboral i professional. És
un dret fonamental que cal garantir.
La inversió en capital humà ha de ser promoguda mitjançant
incentius que desenvolupin les competències professionals que són
les necessitats reals del mercat laboral. S'han de crear marcs de qualificacions
i competències més flexibles on l'aprenentatge permanent sigui
una realitat.
Cal conscienciar els ciutadans de les competències que es necessiten
i promoure l'esperit emprenedor, la cultura tècnica i les aptituds empresarials.
Ara que patim el fenomen de les deslocalitzacions, la creació de llocs
de treball passa per les PIMEs i l'autoocupació. També el dèficit
en R+D+i (Investigació + Desenvolupament + Innovació) es deu a
la manca de coneixements empresarials que es concretin en projectes viables
i no pas a la manca de finançament. Educar en cultura emprenedora és
educar per a servir a la societat, és educar en la cultura de la iniciativa,
creant riquesa i benestar social.
Immersos en el projecte de reforma educativa, cal adequar i buscar sinèrgies
entre el sistema educatiu i el sistema productiu-laboral-real. En depèn
el present i el futur de la nostra societat.
Jordi Franch Parella .
©