Educació i Societat (Regió 7, 02/11/04)

Si Maurici Pallerols, súbdit imaginari que va viure a la Manresa medieval, viatgés en el temps a la Manresa del s. XXI, no comprendria res. Els canvis experimentats en el sistema econòmic, la societat, la tecnologia ... no els podria assimilar. Tot s'ha transformat enormement. Tot ... excepte el sistema educatiu ¡¡ Els continguts curriculars de les escoles del s. XXI no estan tan allunyats dels medievals Trivi (gramàtica, retòrica i dialèctica) i Quadrivi (aritmètica, geometria, astronomia i música). En canvi, les necessitats socials actuals res tenen a veure amb la realitat del passat. El fet que vivim en un món competitiu i en un entorn canviant està produint que demanem a l'escola una educació en funció del mercat. És a dir, demanem a l'escola que els nostres fills tinguin els coneixements i les aptituds tècniques per tal de guanyar-se la vida, sense oblidar mai l'educació en els valors o la formació integral de la persona.
L'educació permanent i la formació (reglada, ocupacional o informal) són indispensables per a la incorporació a la vida laboral i per al creixement integral de la persona en un context d'adaptació a les noves exigències professionals del mercat laboral que demana una formació polivalent, contínua i versàtil. Constitueix una tasca permanent per a la política i l'economia la relació entre els sistemes laboral i educatiu.
L'educació és un poderós instrument per al creixement personal i la promoció social. No la podem deixar ancorada en matèries obsoletes que no responen ni a les necessitats socials ni al sistema productiu. Això seria profundament antisocial i només promouria els interessos corporatius de determinats col.lectius, obstinats en viure d'esquena a la realitat actual. L'educació i la formació són condicions importants per a la configuració integral de la persona, per a l'exercici dels nostres drets i compliment dels nostres deures. Cal que contribueixi al desenvolupament de la personalitat, proporcioni aptituds socials i coneixements especialitzats i correspongui a les exigències del desenvolupament social i econòmic de Catalunya tot formant per al món laboral i professional. És un dret fonamental que cal garantir.
La inversió en capital humà ha de ser promoguda mitjançant incentius que desenvolupin les competències professionals que són les necessitats reals del mercat laboral. S'han de crear marcs de qualificacions i competències més flexibles on l'aprenentatge permanent sigui una realitat.
Cal conscienciar els ciutadans de les competències que es necessiten i promoure l'esperit emprenedor, la cultura tècnica i les aptituds empresarials. Ara que patim el fenomen de les deslocalitzacions, la creació de llocs de treball passa per les PIMEs i l'autoocupació. També el dèficit en R+D+i (Investigació + Desenvolupament + Innovació) es deu a la manca de coneixements empresarials que es concretin en projectes viables i no pas a la manca de finançament. Educar en cultura emprenedora és educar per a servir a la societat, és educar en la cultura de la iniciativa, creant riquesa i benestar social.
Immersos en el projecte de reforma educativa, cal adequar i buscar sinèrgies entre el sistema educatiu i el sistema productiu-laboral-real. En depèn el present i el futur de la nostra societat.

Jordi Franch Parella .