Des de fa temps, la pèrdua de credibilitat i degradació de l'espai
polític és quelcom més que una percepció. A les
enquestes del CIS, els polítics invariablement encapçalen el ranking
del col.lectiu que genera menys confiança entre el públic. Les
seves paraules, farcides de promeses electoralistes, susciten recels d'oportunisme
demagògic. L'acció política, desconnectada de les preferències
més immediates i urgents de la població, no respon a les necessitats
reals de la societat civil. Les masses no se senten representades pels polítics,
notant-se una tendència abstencionista creixent. Els greus problemes
de sostenibilitat a mitjà i llarg termini del nostre model d'estat del
benestar són reiteradament oblidats per l'acció de govern, que
es focalitza només en el molt curt termini. Mentre la classe política
es preocupa, com a molt, d'un horitzó temporal de quatre anys, que és
el període d'una legislatura, els informes internacionals que alerten
de la inviabilitat a llarg termini del sistema públic de pensions es
multipliquen i els estudis comparatius dels sistemes educatius, fonament de
la societat del demà, ens suspenen invariablement col.locant-nos en els
últims llocs del ranking. Mentre la classe política rivalitza
en l'autoatribució de mèrits, mostrant una realitat econòmica
brillantment maquillada, la mestressa de casa ha de fer arduosos i difícils
equilibris per arribar a finals de mes. Mentre els polítics fan grans
declaracions de normatives cíviques, els principis de convivència
quotidiana s'erosionen i es degraden dia a dia. Mentre els uns presenten grans
projectes de TGVs, els altres patim a diari els col.lapses circulatoris a la
xarxa viària i en els trens de rodalies ... La creixent distància
entre la classe política i la societat és quelcom més que
una percepció, és una realitat. Els partits polítics imposen
els seus candidats mitjançant llistes tancades i el seu àmbit
de decisió i influència arriba fins i tot a la cúpula del
poder judicial, el seu Consell General. En un sistema tan partitocràtic,
aconseguir el poder esdevé un objectiu fonamental. Els intents d'ennoblir
la "vocació de servei a la col.lectivitat", la búsqueda
del "bé comú" o de "l'interès general"
es materialitzen sovint (el Consistori manresà n'és un bon exemple)
en increments de dos dígits dels sous dels recent estrenats regidors.
Certament, així es fa difícil deixar de considerar l'activitat
política com a buscadora de rendes. Per guanyar credibilitat s'ha de
predicar amb l'exemple. I això és el que fan els presidents de
com a mínim dues caixes d'estalvi catalanes, la Caixa de Manlleu i la
Caixa de Terrassa, que no cobren cap sou per la seva feina honorífica,
sinó només dietes per desplaçaments. El mateix es podria
aplicar als càrrecs polítics. Ni tan sols és una idea novedosa,
considerant que els països més liberals i avançats dels segles
XIX i XX ja ho portaven a terme. Eren els que havien assolit l'èxit en
els negocis privats qui, sense càrrec al pressupost, es dedicaven a la
política i dirimien en els negocis públics. I és que la
bona gestió del patrimoni privat no deixa de ser un aval vàlid
per a intentar gestionar la res publica. Tornem al concepte de la mà
invisible d'Adam Smith (1723-1790). La búsqueda de l'interès privat,
actuant amb principis de recta moral, promou el benestar social. En canvi, la
búsqueda de l'interès col.lectiu massa sovint redunda només
en el benestar individual d'aquells i aquelles que el cerquen.