Europa és pròdiga en colossals i monumentals construccions. Potser
el motiu és que l'estat ha aconseguit tal quantitat de recursos i poder
que ha de demostrar-ho d'una manera visible i palmària. Recordem, per
exemple, el túnel que enllaça França i Gran Bretanya per
sota el Canal de la Mànega. Tot i està a la part més cèntrica,
densa i una de les més riques d'Europa, la rendibilitat econòmica
està sota mínims i l'empresa que ho explota, Eurotunnel, ha estat
en fallida tècnica. L'obra ja va costar 2,5 bilions de les antigues pessetes
en lloc dels 1,2 bilions inicialment previstos i l'endarreriment acumulat va
ser d'un any i mig. O recordem també el projecte sortosament no materialitzat
(de moment) d'unir Espanya i el Marroc per sota l'estret de Gibraltar. Igual
que els faraons de l'antic Egipte demostraven el seu poder amb les piràmides,
els estats moderns han de mostrar-nos també de què són
capaços en l'esplendor tecnològic del segle XXI.
Recentment s'ha inaugurat el Tren d'Alta Velocitat en el tram Tarragona-Lleida,
en un acte encapçalat pel president de la Generalitat José Montilla
i la ministra de Foment, Magdalena Álvarez. La nova estació del
camp de Tarragona permet enllaçar amb Madrid en menys de 3 hores i amb
Lleida en mitja hora, al mateix temps que el trajecte entre Manresa i Barcelona
continua superant l'hora (anant bé). És la culminació d'un
projecte gestat durant anys, després que l'expresident de la Generalitat,
Jordi Pujol, fes rectificar l'aleshores Ministeri d'Obres Públiques,
perquè la línia d'alta velocitat passés per Tarragona i
no només per Lleida, Barcelona i Girona. Simultàniament, la velocitat
efectiva dels trens de rodalies no només resta estancada a nivells decimonònics,
sinó que després d'un mes d'incidències gairebé
diàries, més de mig milió d'usuaris s'han vist afectats,
presentant-se tres milers de reclamacions. L'accés a la capital catalana
per carretera no en resulta més galdosa. Si preguntéssim al conjunt
de la ciutadania i a les empreses sobre l'ordre de les seves preferències,
és evident que la qualitat de les infraestructures d'ús quotidià
es prioritzaria abans que les grans demostracions tecnològiques (que
benvingudes siguin). No obstant, en l'àmbit polític, res és
comparable als rèdits que proporciona la foto d'inauguració d'una
gran obra pública, endegant-se fastuosos projectes de dubtosa rendibilitat
que ens fan una mica més pobres, perquè la riquesa que generen
és menor que els recursos que absorbeixen.
Si ens traslladem al pla municipal, la dinàmica, encara que a menor escala,
és similar. Recordem, per exemple, la il.luminada proposta de construir
un gran viaducte aeri que unís el Joc de la Pilota amb el barri de les
Escodines, quan encara hi han cèntrics carrers mancats de vorera o importants
vies públiques amb asfalt irregular. El mateix fet que Manresa estigui
esbudellada a hores d'ara i presenti un caos circulatori permanent pot no ser
independent de la propera cita electoral municipal del mes de maig. Se'ns recorda
als ciutadans i ciutadanes, ni que sigui amb les gimcanes urbanes que hem de
superar, que el govern municipal està realitzant importants obres públiques
a la ciutat. L'acció pública de l'administració és
molt important en terrenys com l'educació, la sanitat, les infraestructures,
les pensions, ara també l'assistència social ... Però donat
que els recursos disponibles són ineludiblement escassos, cal plantejar-se
quina ha de ser la priorització en la seva assignació.
Jordi Franch Parella