Mestres coordinadors:
Rosa Comengés i Brisa Jordi Galdeano i Carretero Reportatge fotogràfic i vídeo:
|
![]() |
![]() - Aconseguir viure una jornada de convivència amb companys de primària amb els que normalment no s'ha estat convivint durant quasi dotze hores seguides ( és a dir el grup A i B barrejats). - Acomiadar l'estada en el col.legi ( de quatre a dotze anys) d'una forma enriquidora, tot vivint una experiència nova. - Oferir, tot mostrant noves possibilitats, divertiment i aprenentatge sense necessitat de caure en grans despeses econòmiques. - Ser ells, (els nens i nenes) els protagonistes, els creadors, els activistes de la seva vivència. En aquest cas ser actor i espectador, ser cuiner i menjar-se el cuinat i/o preparat , ser atleta i espectador, ser.... -Viure la història d'una forma diferent: fent-la realitat, deixant de ser persones passives i revivint-la, sent nosaltres (els nens) protagonistes d'ella, d'aquesta manera transportar-se uns segles enrere. |
![]() Què faig amb la pedra ? |
Euclides![]() |
![]() Es tracta de traslladar-nos a Grècia a través d'una màquina imaginària del temps. I reviure un dia determinat en el que viurem: - Olimpíada a la ciutat d'Olímpia, amb la seva desfilada, amb himne, estendard i guarniment (tots vestits de l'època) per part de les regions que conformaven la Grècia antiga. - Concurs en una exposició d'estàtues humanes representant a diferents Déus, atletes ... - Bacanal (menjar preparat pels integrants de cada grup), oferiment als Déus (Zeus, Afrodita, Baco) d'una ofrena. - Representació de cada regióde Grècia d'una escenificació. |
Després de dues o tres explicacions a mode d'introducció,
i de motivació, els alumnes dos mesos abans es van repartir en vuit
grups de treball (de cinc a sis alumnes) a fi de preparar i fer:
- el record (treball manual) - les medalles - els himnes - els estendards - la preparació del menjar (bacanal): menú.... - els vestits - la representació (teatre, malabars, escenificació...) - la construcció d'un rellotge d'aigua - la construcció d'una torxa |
El grup amb l'estendard preparat.![]() |
La comitiva
A les 10 h 30' ja érem a dintre del recinte, altres col.legis i estrangers ens miràvem, somrèiem i ens fèien fotografies, o bé filmaven la comitiva que es dirigia sense pauses a les ruïnes de la polís grega, anàvem tots molt ben guarnits: sandàlies, llençols cosits (per la mare o per la iaia) feien el paper de vestits de l'època, fulles d' heura coronàven els nostres caps, els estendards delimitaven les regions en la processó. Arribats a lloc vam fer la presentació de cada grup amb himne inclòs, (uns cantats pels components i altres gravats amb cassette). Tot presagiava l'inici del jocs olímpics. |
![]() Polis grega d'Empúries. |
Tots són estàtues.![]() |
Les estàtues
Tot va continuar amb una exposició d'estàtues (un o dos representants per regió) a sobre de pedres i plataformes de l'antic recinte, tothom va obrir els ulls com plats al veure aquelles "estàtues" immòbils, hieràtiques dient moltes coses a pesar de la seva quietud, unes representaven atletes llançant objectes (javelines, pes), d'altres el moment de passar el testimoni al seu company, i fins i tot n'hi havia una d'eqüestre; van ser uns minuts històrics. Parada i visita Vam fer una parada, per visitar com a turistes, les ruïnes, el museu i assistir a la projecció d'un audiovisual sobre la creació d'Empúries, molt interessant, el qual us recomanem si visiteu el recinte. |
Els jocs
Tots es va treure les "túniques" i es va transformar en experimentat atleta, tant sols amb un pantaló curt i una samarreta. Les proves atlètiques que haviem treballat en "la palestra" tenien lloc en una explanada fora del recinte i al costat de la platja, cada prova era encoratjada pels components de la seva regió-grup, "els lluitadors", els llançadors, els corredors, tothom va gaudir de les seves medalles (d'or, plata, i bronze de "cartolina"), cada lliurament de trofeigs s'acompanyava del corresponent himne (cassette en marxa), i de fons ho presidia tot la torxa, (un grup d'espelmes, com si fossin un grup de poms de flors enceses). |
![]() El llançador de javelina. |
La bacanal
A pocs metres dels jocs olímpics unes taules sota un bosc de pins van donar aixopluc del sol a "la bacanal", cada grup va preparar el menjar a la seva taula, va aparèixer en safates molt ben guarnides: "brochettes" broquetes de fruites, d'embotits, entrepans multicolors, canapès de mil formes i sabors. Tot era un esclat d'aromes. S'apressaven a oferir als déus ( Zeus, Afrodita.....), és a dir als professors una degustació de les seves delícies culinàries. Uns turistes sentats en una taula no gaire llunyana observaven esparverats com uns nens preparàven uns menjars tant exquisits, amb ordre, il.lusió i sobretot, serenor, i encara més el formigueig d'una taula a una altra a fi d'intercanviar productes per a uns altres a fi de poder completar els menús: uns glaçons per uns trossos de pernil, unes peres per un tall de pinya americana,........ Va ser una experiència increïble. |
La bacanal de colors.
![]() |
![]() |
Les representacions
Els grecs a les seves grans festes, les acompanyaven amb ballarines, representacions de la mitologia. Nosaltres ho vam fer després de menjar, cada grup va representar: acudits, escenificacions publicitàries...... |