Rècords
Mundials
Referència
Col.legi: CEIP Elvira Cuyàs
Localitat: Montcada i Reixac (Vallès
Occidental)
Data: 22 de juny del 2000
Curs escolar: 1999-2000
Participació d'alumnat en l'activitat:
88 (46 de 5è de primària i 42 de 6è de primària)
Professorat: Mª Carme Lamuedra
i Mato
Rosa Comenges i Brisa
Mª Carme Peral i Morales
Júlia Arguedas i Giménez
Ramon Pou i Pou
Jordi Galdeano i Carretero
Necessitat
Calia fer la festa de fi de curs, com sempre
els mestres del cicle superior van entrar en el neguit
de què preparar per a la data conseqüent.
No volien caure en la repetició de cada any, ni tampoc
en la realització de tot un muntatge
força complicat, buscàvem una mena de jocs espectaculars
i
que a la vegada tothom pogués actuar
ara i després ser espectador,tothom veia el que tothom feia.
Vam veure la possibilitat de convertir el
mateix edifici (col.legi) en camp d’acció, així com
l’entrada del mateix ens serviria de grades
(escales d’entrada) i un pati exterior.
Plantejament
Les quatre classes (dos de 5è, dos
de 6è), representarien a quatre continents: Àsia, Amèrica,
Àfrica,Oceania.
Cada classe va escollir quatre països
del continent que l’havia correspost:
- Oceania: Austràlia, Samoa, Papua
Nova Guinea, Nova Zelanda, Palau.
- Àfrica: Kenya, Mauritània,
Nigèria, Costa D'Ivori, Malí
- Amèrica: Brasil, Paraguai, EE UU,
Canadà, Perú
- Àsia: Japó, Pakistan, Tailàndia,
Xina, Taiwan
Per tant a cada país li va correspondre
cinc participants, numerats amb un pectoral de l’u al
cinc. “Els
rècords mundials” estaven servits.
A nivell didàctic, també és
pot dir que s'aprofitava per valorar ,diferenciar i compendre
paraules com:
continent, país...
Valoracions i conclusions
En general es pot dir que ha estat una activitat
molt motivadora, participativa i integradora.
Els nens,
a més a més de desenvolupar unes capacitats importants, han
gaudit força de tots
tres rècords. Analitzarem
també cada rècord individualment.
Primer rècord mundial:Pujada
i baixada d’escales
Objectiu del rècord
Aconseguir pujar i baixar escales en el mínim
temps possible, el que fa millor temps serà el guanyador i per tant
el que haurà batut el rècord.
Desenvolupament
Aprofitant la infrastructura de l’edifici:
una escala que puja/baixa fins a un segon pis per l’esquerra i una altra
que fa el mateix per la dreta de l’entrada, tot creant-se un circuit tancat,
els passadissos fan de nexe d’unió entre les dues.
Per sèries de vuit jugadors pujaven
per una escala i baixaven per l’altra, a cada pas per la sortida havien
d'agafar un llibre fins a sumar cinc (cinc llibres, cinc voltes), el campió
de cada sèrie passava a la gran final.
La resta de jugadors recolzaven els seus companys
al llarg de tot el recorregut però en el passadís contrari,
per tal de no interferir el pas dels corredors.
Valoracions i conclusions
És una prova que suposa un gran esforç
i resistència física i per tant és imprescindible
una acurada vigilància per part dels mestres, que han d’estar atents
a aquests esforços dels nens.
S’ha valorat, lligat a aquests esforç,
que 5 voltes a les escales són massa i que el nombre més
adequat per tots els nens seria de 3 voltes.
Aquesta prova també ha deixat palès
que alguns nens no són capaços de reconèixer les pròpies
limitacions, ja que alguns es creien més forts i més resistents
que els altres i a l’hora de la veritat es van adonar que no era aquesta
la realitat i això els hi costa d’acceptar-ho.
|
|
Segon rècord mundial:Màxim
número de participants sobre
una taula de menjador
|
Objectiu del rècord
Aconseguir pujar sobre una taula de
menjador el màxim número de
nens/nenes
sense que cap toqui el terra, i aguantar
com a mínim un minut.
Desenvolupament
Per sèries de dos continents , és
a dir dos
grups complerts de 21/23 nens/nens i en
taules separades havien de pujar i sense
caure al terra cap dels concursants
aguantar més d'un minut, el continent
(classe sencera) que acabés abans batia
el rècord mundial.
Valoracions i conclusions
En aquesta prova ha quedat palesa la
importància de l’actuació en
grup,
descartant la individualitat.
Només aquells que es van adonar que
s’havia d’actuar més cohesionadament,
amb sentit de grup i ajudant-se uns als
altres són els que van aconseguir el
rècord.
|
Tercer rècord mundial:Formar
la filera de roba més llarga
Objectiu del rècord
Aconseguir nuar en una línia tot tipus
de: roba, sabatilles esportives. Guanya el que faci la linia més
llarga.
Desenvolupament
Per continents (quatre) intenten batre el
rècord mundial i tots a la vegada comencen a nuar: samarretes,
pantalons... quedant-se per tant molt aviat vestits amb la mínima
expressió que a cada un, li dóna i/o li permet la seva
moral i/o ètica, naturalment guanyarà el que arribi
més lluny transcorregut un temps prudencial.
El mateix rècord mundial es pot batre
però a l'inrevés; quin serà el continent que es vestirà
abans ?
Valoracions i conclusions
Prova que va agradar molt als nens.
Va ser molt important unificar el sentit individual
participatiu i el de grup.
|
|