Què fem?

Voltem pel món, edició 2009

Juanjo Gómez, jgomez@xtec.cat

Autor i coordinador

• “Voltem pel món" és una activitat col·laborativa entre professors i alumnes al voltant de competències transversals en general i comunicatives en particular.

• Aquest disc conté un recull de les intervencions dels equips d'alumnes als taulers de les diferents propostes de treball.

A partir de la lectura de textos escrits, els alumnes realitzen diferents activitats col·laboratives de comprensió, d’elaboració de textos propis, de recerca i elaboració d’informació, de coneixement del medi, emprant la intraweb i les TIC com a instruments de transmissió de la informació i el coneixement.

L’activitat va adreçada a l’alumnat de l’aula d’acollida amb un nivell de llengua suficient per accedir i ampliar el contingut de les lectures proposades.

La “Colla Pessigolla”, un grup de noies i nois vinguts d’arreu, decideix fer un viatge voltant pel món. A través de la seva “Guia de viatge” ens explicaran les seves troballes i aventures.

Els grups d’alumnes participants en aquesta activitat, com a bons amfitrions, els hi acompanyaran, narrativament parlant, per la seva vila, poble o barri, al llarg de quatre etapes de 15 dies cadascuna. A través de “l’Auca” del viatge per Catalunya, els nostres alumnes expliquen el que fa “La Colla Pessigolla” pel seu poble, pel seu barri. Ens expliquen els llocs, els personatges, els indrets típics. . ., d’arreu de país.

A través de la Intraweb, de manera col·laborativa, s’anirà omplint l’auca del viatge pel món i per Catalunya.

S’utilitza una intranet específica com a plataforma o interfície d’intercacció, intercanvi i treball col·laboratiu.

Per participar:

Heu de formar un grup d'alumnes i una professora o professor responsable, omplir el formulari, funció, de sol·licitud que trobareu, a partir del 10 de novembre a la intraweb

Mentrestant, podreu veure les activitats realitzades pels equips participants en les edicions del 2007 i 2008.

Objectius:

• Els objectius de l’activitat són els següents:

Pel que fa a la lectura de textos:

• Llegir un text participativament

• Aplicar les estratègies de comprensió abans de llegir, mentre es llegeix i després de llegir

• Treballar continguts associats a la dimensió literària (anàlisi dels personatges, espais, temps…)

• Treballar temes associats al contingut del text (mitjans de transport, geografia, coneixement de diverses cultures…)

Pel que fa a la participació en la intranet:

• Usar la llengua en entorns col·laboratius amb el registre adequat

• Dialogar entre iguals mitjançant la xarxa i conèixer altres persones que estan vivint situacions personals i escolars similars

• Intercanviar informacions i materials diversos (fotos, textos, presentacions digitals, enllaços a pàgines web interessants...)

• Aprendre a fer cerques (guiades)

• El nombre de grups participants serà de 60.

Cada aula pot tenir més d’un grup. Per tant, pot ser que el nombre d’aules d’acollida que hi participin sigui inferior a 60.

Etapes i activitats previstes:

• Etapa 0:

· Lectura del text de presentació de la Colla Pessigolla:

· Presentació personal de cada equip

• 1ª Etapa:

· Lectura text: Guía de Viatge

· Text narratiu: D'on venim

• 2ª Etapa:

· Lectura text:

· Quadern virtual sobre lectura proposada

· Text narratiu: Om estem. Acompanyem a la Colla Pessigolla, mostrem el nostre poble o barri.

• 3ª Etapa:

· Lectura text:

· Quadern virtual sobre lectura proposada

· Text narratiu: La nostra música, pel·licules. . .

• 4ª Etapa:

· Lectura text: (a crear)

· Quadern virtual sobre lectura proposada

· Text narratiu: Què llegim ? .

Acte de cloenda

• Es procurarà realitzar una activitat de cloenda .

Certificats

Es lliuraran certificats als centres, als alumnes i al professorat que acabin el 80% de les activitats:

• De participació: un per a l’alumnat i un altre per a l’aula d’acollida.

• Es procurarà un certificat d’innovació educativa- per al professorat. S'especificarà més detalladament els requisits en cas de que sigui possible.

• Un certificat de formació de 15 hores- per al professorat.