PRÀCTICA nº 10: Punt d'ebullició de l'aigua

• Cronòmetre
  • Paper mil·limetrat

Procediment

1. Muntem el fogonet, la reixeta, el vas de precipitats amb 150 ml d'aigua i el termòmetre sense que toqui la paret de vidre del vas de precipitats.
  2. Triem entre l'alumnat una persona que llegeixi la temperatura inicial de l'aigua.
  3. Triem una altra persona que anirà anotant els resultats a la pissarra.
  4. Triem una tercera persona que comptarà amb el cronòmetre i cada 30 segons avisarà la que llegeix el termòmetre perquè en doni la mesura. Es recomana que entre 5 a 3 segons abans avisi qui fa les lectures per tal que estigui alerta.
  5. Anem prenent mesures fins uns 3 minuts després que l'aigua bulli.
  6. Escrivim els resultats en una taula de valors.
  7. En paper mil·limetrat es dibuixa una gràfica temps - Temperatura.
  8. Es comenten i s'interpreten els resultats.

Nota: Es recomana que abans l'alumnat hagi dibuixat gràfiques lineals a Matemàtiques, a la part d'Estadística. En cas que no sigui així valdria la pena deixar aquesta pràctica per a cursos superiors. Una altra opció per a Cicle Superior és representar els resultats en una gràfica lineal feta amb full de càlcul (Excel o Calc).

Al principi l'aigua puja de temperatura a poc a poc i després més ràpidament.

Als 99º C l'aigua comença a bullir i no puja més encara que la tinguem escalfant-se uns minuts més. Hi ha hagut una mesura que la temperatura ha arribat a 100 º, però ha baixat de seguida a 99º un altre cop.

Això és així perquè el termòmetre que tenim per fer la mesura no té una construcció perfecta. A més la temperatura d'ebullició pot variar segons l'alçada i la pressió atmosfèrica del moment.

La temperatura en la qual un líquid bull es diu Punt d'Ebullició.

Quan hem apagat el foc hem vist que ja hi ha menys aigua que la que hem posat. La temperatura no passava del punt d'ebullició perquè la calor es feia servir per transformar l'agua de l'estat líquid a l'estat gasós (vapor d'aigua).

El vapor d'aigua no l'hem vist, és un gas incolor i transparent. És el que habitualment s'anomena Humitat.

temps
12 min.
6 min.

Punt d'ebullició de l'aigua