©José Mª Gutiérrez González |
ALTRES TEMES
|
© El procès de socialització La
socialització La socialització és el procés mitjançant el qual l'individu adquireix tota aquesta informació cultural que li serà necessària per a una vida normal en societat. Imaginem, per uns moments, les dificultats que tindria per a desenvolupar-se amb normalitat una persona que visqués a la nostra societat i que no li haguessin ensenyat ni el català ni el castellà; o bé no sabés menjar amb coberts, o no diferenciés entre un semàfor i un fanal, o no donés cap mena de valor als diners. Aquests models socials no estan inscrits des del naixement a l'organisme biològic de l'ésser humà: la seva transmissió no és genètica. Tota aquesta informació que ha d'adquirir i assumir l'individu és una informació d'origen cultural, és el seu entorn social qui li ha de proporcionar. Cada generació ha d'aprendre i assimilar tota aquesta informació que li serà imprescindible per a adaptar-se a la societat que li ha tocat viure. La
socialització no només proporciona coneixements a l'individu,
sinó que també els integra a les estructures de la seva
personalitat. Un individu que viu i que es socialitza en la nostra societat
no només no acceptarà, per exemple, que no pot tenir homes
de la seva propietat, sinó que també tindrà una creença
profunda que farà inacceptable l'esclavatge. És mitjançant
aquest procés com l'individu adquireix les maneres de comportar-se,
de pensar i de sentir pròpies de la societat en la qual ha nascut.
La
social dels animals i la de l'home "En els anomenats estats animals, entre les
abelles i les formigues, trobem una divisió ben neta del treball
i una organització social sorprenentment complicada. Però
en el cas de l'home no trobem només, com en els animals, una societat
d'acció , sinó de pensament i de sentiment. […] Per
l'home aquest mitjà social significa alguna cosa més que
una força exterior determinant. De la mateixa manera que els animals,
se sotmet a les lleis de la societat, però, a més a més,
té una participació activa en produir-les i un poder actiu
per canviar les formes de vida." 1. La divisió del treball i l'organització
social de les formigues és fruït d'un procés de socialització? "L'ambigüitat i la indefinició
de l'immigrant són idònies per fer pensar en tot allò
que la societat pot percebre com a aliè, però instal•lat
en el seu propi interior. És a dins, però alguna cosa o
molt d'ell -depèn- roman encara fora. És aquí, però
d'alguna manera s'imagina com si encara romangués allà,
en un altre lloc. O, millor, no és de fet en cap dels dos indrets,
sinó que està com atrapat en el trajecte entre ambdós
llocs, com si una mena de maledicció l'hagués deixat vagant
sense solució de continuïtat entre el seu origen i el seu
destí. L'immigrant és condemnat a habitar perpètuament
la fase liminar d'un ritu de passatge, aquest espai que, com escrivia
Victor Turner (1980), fa d'aquell que travessa algú que "no
és ni una cosa ni l'alta", però que pot ser simultàniament
les dues condicions entre les quals transita -d'aquí, de fora-,
encara que mai d'una forma integral." 1. Explica de quina manera l'immigrant esdevé
un ciutadà híbrid, és a dir, un ciutadà que
se sent entre dues cultures. "Siempre son muy pocos los inventos originados
dentro de cualquier sociedad y su cultura que tienen éxito. Si
todo grupo humano hubiera tenido que evolucionar por su solo esfuerzo,
el progreso habría sido tan lento que es dudoso que sociedad alguna
hubiera superado a esta alturas el nivel del Paleolítico. El crecimiento
relativamente rápido de la cultura humana, como conjunto, se debe
a la capacidad de todas las sociedades para adquirir elementos de otras
culturas e incorporarlos dentro de la suya propia." La desviació social "[…] Les fronteres entre el que és
i el que no és desviació social, precisament perquè
són poc clares, són arbitràries; i d'altra banda
és aquesta mateixa arbitrarietat, la que fa de les definicions
oficials unes definicions summament precàries, la que explica que
hom les vulgui defensar aferrissadament. En darrer terme, tota la teoria
de la "desviació social" té una doble funcionalitat
prou clara: en primer lloc, protegeix les regulacions morals de la nostra
societat, ens diu el que és correcte i incorrecte, el que està
bé i el que està malament, en un terreny en el que manquem
d'elements objectius de discriminació. I en segon lloc -i sobretot-
la teoria de la "desviació social" ens permet de protegir
i defensar la nostra percepció de la realitat, mantenint la credibilitat
i el caràcter plausible de les estructures socials en les quals
ens movem, reforçant-ne fins i tot la cohesió." Cardus
i Estruch "La referencia social, en un tipo de casos
muy amplio e interesante, toma la forma de una imaginación un tanto
definida de cómo la personalidad (yo) de uno -es decir, toda idea
que él se apropia- aparece a una mente particular, y el tipo de
autosentimiento que uno tiene viene determinado por la actitud respecto
al sentimiento atribuido a esa otra mente. Una personalidad social de
esta clase pudiera llamarse la personalidad (yo) reflejada o el yo del
espejo: (Ch. H. COOLEY, Human Nature and Social Order, Schocken, New York, 1964, pp. 18 pp y siguientes) "En los denominados estados animales, entre
las abejas y las hormigas, encontramos una división bien clara
del trabajo y una organización social sorprendentemente complicada.
Pero en el caso del hombre no encontramos sólo, como en los animales,
una sociedad de acción, sino de pensamiento y de sentimiento [...]
Para el hombre este medio social significa algo más que una fuerza
exterior determinante. Del mismo modo que los animales, se someto a las
leyes de la sociedad, pero, además, tiene una participación
activa en producirlas y un poder activo por cambiar las formas de vida."
|