7. Energies alternatives

Per començar et convidem a fer una ullada a aquest vídeo editat per l'Institut Català de l'Energia (ICAEN).

 

L'origen del terme "energies alternatives" va sorgir a partir de 1970, quan moltes persones d'arreu del món van començar a proposar la necessitat de trobar fonts d'energia que poguessin substituir als combustibles fòssils.

Avui en dia, a dins de la comunitat científica, hi ha força consens en la idea que el futur energètic ha de passar necessàriament per tres aspectes claus:

- Potenciar el desenvolupament tecnològic i la producció d'energies alternatives de caràcter renovable i no contaminant.

- Avançar en el terreny de l'eficiència energètica reduint les pèrdues en els processos de transformació i transport.

- Els consumidors podem estalviar molta energia evitant les despeses innecessàries.

Perquè una font natural d'energia pugui ser considerada alternativa ha de complir tres condicions:

- Ha de ser una font d'energia inesgotable o que es renova en un període curt de temps. Cal recordar que els combustibles fòssils necessiten milers d'anys per a la seva formació.

- Ha de ser una energia neta, és a dir la seva producció, el seu transport i el seu consum ha de contaminar el mínim possible el sòl, l'atmosfera, els rius i el mar.

- El procés de producció, transformació i consum ha de ser eficient, és a dir , s'han d'evitar les pèrdues d'energia no desitjada.

 

Activitats

Recorda que has d'escriure les respostes a les següents activitats en el dossier d'activitats.

 

Activitat 7.1: Energies alternatives i model energètic

Busca informació i respon les qüestions següents:

- Cita les tres característiques bàsiques del futur model energètic.

- Quines condicions han de complir les energies alternatives?

- Cita cinc formes diferents de produir energies renovables.

 

Activitat 7.2: Visita a l'edifici "El Viver" de l'Ajuntament de Badalona

Aquesta activitat té tres parts:

1. Breu xerrada informativa sobre les característiques de la instal.lació fotovoltaica.

2. Visita guiada a les instal.lacions (terrassa de l'edifici "El Viver")..

3. Càlculs sobre la instal.lació (aquestes càlculs els podreu fer a casa, una vegada finalitzada la visita)

 

Abans i durant la visita heu de tenir en compte alguns aspectes:

- Durant la xerrada heu de tenir a mà el dossier i cal que pregunteu les dades i la informació que necessitareu per completar les següents activitats i per aclarir possibles dubtes.

- Heu de portar una càmera de fotos i realitzar fotografies de les instal.lacions.

 

Activitat 7.2.1. Fotografies de la instal.lació

Heu de fer fotografies de la instal.lació fotovoltàica i les heu d'incloure (almenys 4) en el dossier d'activitats.

Cada foto ha d'anar acompanyada d'un breu text explicatiu sobre la imatge.

 

Activitat 7.2.2. Dades del plafó informatiu

Al costat de la porta d'entrada de l'edifici "El Viver" hi ha un plafó informatiu que mostra les lectures de la instal.lació fotovoltàica. Anoteu els valors que mostri el plafó en el moment de la visita. Amb aquestes dades heu de complimentar la taula següent:

Activitat 7.2.3. Descripció i càlcul de la instal-lació

* Dades a recollir durant la visita:

Ubicació: ..............................................

Orientació: ............................................

Inclinació: ..............................................

Potència del mòdul: .............................

Nº de mòduls: ........................................

Potència instal·lada (kW): ......................

Nº d'hores d'insolació (*): ...................... * Hora Solar Pic (HSP)

 

* Càlculs a realitzar després de la visita:

Hores/any:

................................ HSP x 365 dies = .................. hores/any

Energia total anual:

Potència instal·lada (.................. kW) x ................hores/any x 65% rendiment = ........................ kWh/any

 

* Recorda que

Energia = Potència x temps

Unitats:

Potència (kW) ; Temps (h); Energia elèctrica (kWh); Insolació diària (HSP) ; Potència màxima de la instal.lació, Kilowatt pic (KWp)

 

Activitat 7.2.4. Càlcul d'amortització d'una instal.lació fotovoltaica

* Dades a recollir durant la visita:

El cost d'una instal·lació fotovoltaica connectada a la xarxa elèctrica és aproximadament d'uns ...................................... euros/kWp.

Per a instal·lacions inferiors a ................ kWp de potència, l'energia elèctrica produïda en una instal·lació d'aquests tipus es ven a la xarxa elèctrica a un preu de ................. euros/kWh.

 

* Càlculs a realitzar després de la visita:

Cost de la instal·lació: ...............................

Ingressos anuals: .......................................

Període de amortització: ..........................

 

Activitat 7.2.5. Càlcul d'estalvi de contaminants

* Dades a recollir durant la visita:

Sabem que en el mix elèctric espanyol s'emeten ……..........….. kg de CO2 i………... grams de residus radioactius per cada 1000 kWh produïts.

* Càlculs a realitzar després de la visita:

Contaminants que evitarà la instal·lació fotovoltaica:


Kg de CO2 estalviats a l'any: ...............................................................

Grams de residus radioactius estalviats en un any: ..........................

 

Activitat 7.2.6. Badalona aprofita el Sol

* Entreu al web de l'Ajuntament de Badalona

* Trobareu una gràfica de l’evolució de la producció d’energia elèctrica a Badalona a partir de les instal·lacions fotovoltaiques municipals. Observeu la gràfica i respongueu a les preguntes següents:

- Quins són els edificis municipals que actualment disposen d'instal.lació de plaques fotovoltaiques?

- Quines van ser les primeres instal.lacions municipals d'aquest tipus que van funcionar i on estan ubicades?

- Quin any va entrar en funcionament la instal·lació de plaques solars a l’edifici "El Viver?

- Amb les dades de l'any 2010, calcula quin percentatge del total de l'energia solar fotovoltaica produïda a les instal.lacions municipals correspon a l'edifici "El Viver".

- Descarregeu o captureu la imatge de la gràfica i inserteu-la en el vostre dossier d'activitats.

 

Activitat 7.3: Eficiència energètica: Bombetes de baix consum

- Mireu el següent vídeo sobre les bombetes de baix consum.

Anomenem receptor elèctric a tota mena d'aparell que transforma l'energia elèctrica en una altra tipus d'energia. En aquest procés de transformació tots els receptors tenen pèrdues d'energia calorífica que no s'aprofita (excepte en el cas de les estufes elèctriques).

Les bombetes són receptors elèctrics que transformen una part de l'energia elèctrica en energia lluminosa i l'altre part en energia calorífica.

Les bombetes de baix consum són molt més eficients que les bombetes incandescents. En la taula que hi ha a continuació, podeu observar els percentatges de les transformacions energètiques que es donen en una bombeta incandescent i en una bombeta de baix consum.


- Per realitzar aquesta activitat heu de tenir en compte el següent:

* Us heu de fixar en totes les bombetes que teniu instal.lades a casa. Heu de comptabilitzar les bombetes que hi ha a casa de tots els membres del vostre grup de treball.

* Només heu d'anotar les bombetes incandescents i les de baix consum (no apunteu els fluorescents, làmpades halògenes i d'altres tipus de llums)

* Amb totes les vostres observacions i càlculs heu d'omplir dues taules com les següents. Haureu d'ajustar el nombre de files de la taula al nombre i tipus de bombetes que teniu a casa.

Bombetes incandescents

Potència bombeta (W)

Potència elèctrica total (W)
Potència llumínica total (W)
Potència calorífica total (W)
1
.
.
.
.
2
.
3
.
4
.
5
.
...
.

 

Bombetes de baix consum

Potència bombeta (W)

Potència elèctrica total (W)
Pòtència llumínica total (W)
Potència calorífica total (W)
1
.
.
.
.
2
.
3
.
4
.
5
.
...
.

 

- Si substituïm totes les bombetes incandescents que hi ha a les vostres llars per bombetes de baix consum, de manera que mantenim la potència total de llum instal·lada però reduïm la potència calorífica perduda, quin estalvi energètic esteu aconseguint?

 

Activitat 7.4: Electrodomèstics eficients

- Què és l'etiqueta de qualificació energètica?

- Si els electrodomèstics amb qualificació A són més cars en comprar-los, per què a la llarga resulten més econòmics?

- Observa si a casa teva els electrodomèstics tenen etiqueta de qualificació energètica

- Si calgués canviar un electrodomèstic a casa teva, quina recomanació faries als teus pares

 

Activitat 7.5: Consells pràctics per estalviar amb els electrodomèstics

Cita tres consells pràctics per estalviar aigua i/o energia en la utilització dels següents electrodomèstics:

- Frigorífic

- Rentadora

- Rentaplats

 

Activitat 7.6: Consells pràctics per estalviar en la calefacció

Després de visionar el vídeo, cita tres consells pràctics per a estalviar energia en la calefacció

- de casa teva

- de l'institut

 

 

Activitat 7.7: Vídeo sobre les energies renovables

Fes el visionat d'aquest vídeo sobre les energies renovables i completa les frases següents:

L' energia és un recurs _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ d'una societat.

Posen de manifest _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ __ _ _ _ _ _ _ _ _ energètic actual

Fer un ús _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ fomenta l'estalvi

A través de petites accions _ _ _ _ _ aconseguir _ _ _ _ _ _ _ _ _

Les energies renovables _ _ _ _ _ _ _ avantatges _ _ _ _ _ _ _ _ _ fòssils i nuclears: com ara _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ periòdicament, contribueixen _ _ _ _ _ _ _ _ a atenuar _ _ _ _ _ _ _ d'efecte hivernacle.

 

Informació

Institut català de l'energia http://www20.gencat.cat/portal/site/icaen


Agencia d'energia de Barcelona http://www.barcelonaenergia.cat/homecas.htm

Centro Nacional de Energias Renovables http://www.cener.com/es/index.asp

Instituto para la diversificación y ahorro de la energia http://www.idae.es/


The European Association for Renewable Energy http://www.eurosolar.de/

Eurosolar http://www.energiasostenible.org/sec3.asp?id_link=5&id_up=4