Per
començar et convidem a fer una ullada a aquest vídeo
editat per l'Institut Català de l'Energia (ICAEN).
L'origen
del terme "energies alternatives" va sorgir a partir de
1970, quan moltes persones d'arreu del món van començar
a proposar la necessitat de trobar fonts d'energia que poguessin
substituir als combustibles fòssils.
Avui en dia, a
dins de la comunitat científica, hi ha força consens
en la idea que el futur energètic ha de passar necessàriament
per tres aspectes claus:
- Potenciar el desenvolupament
tecnològic i la producció d'energies
alternatives de caràcter renovable i no contaminant.
- Avançar en
el terreny de l'eficiència
energètica reduint les pèrdues en els processos
de transformació i transport.
Perquè
una font natural d'energia pugui ser considerada alternativa ha
de complir tres condicions:
- Ha de ser una font
d'energia inesgotable o que es renova en un període
curt de temps. Cal recordar que els combustibles fòssils
necessiten milers d'anys per a la seva formació.
- Ha de ser una energia
neta, és a dir la seva producció, el seu
transport i el seu consum ha de contaminar el mínim possible
el sòl, l'atmosfera, els rius i el mar.
- El procés
de producció, transformació i consum ha de ser eficient,
és a dir , s'han d'evitar les pèrdues d'energia
no desitjada.
Activitats
Recorda
que has d'escriure les respostes a les següents activitats
en el dossier d'activitats.
Activitat
7.1: Energies alternatives i model energètic
Busca
informació i respon les qüestions següents:
-
Cita les tres característiques bàsiques del futur
model energètic.
-
Quines condicions han de complir les energies alternatives?
-
Cita cinc formes diferents de produir energies renovables.
Activitat
7.2: Visita a l'edifici "El Viver" de l'Ajuntament de
Badalona
Aquesta
activitat té tres parts:
1.
Breu xerrada informativa sobre les característiques
de la instal.lació fotovoltaica.
2.
Visita guiada a les instal.lacions (terrassa de l'edifici
"El Viver")..
3.
Càlculs sobre la instal.lació (aquestes càlculs
els podreu fer a casa, una vegada finalitzada la visita)
Abans i
durant la visita heu de tenir en compte alguns aspectes:
- Durant
la xerrada heu de tenir a mà el dossier i cal que
pregunteu les dades i la informació que necessitareu
per completar les següents activitats i per aclarir possibles
dubtes.
- Heu
de portar una càmera de fotos i realitzar fotografies
de les instal.lacions.
Activitat
7.2.1. Fotografies de la instal.lació
Heu
de fer fotografies de la instal.lació fotovoltàica
i les heu d'incloure (almenys 4) en el dossier d'activitats.
Cada
foto ha d'anar acompanyada d'un breu text explicatiu sobre
la imatge.
Activitat
7.2.2. Dades del plafó informatiu
Al
costat de la porta d'entrada de l'edifici "El Viver" hi
ha un plafó informatiu que mostra les lectures de
la instal.lació fotovoltàica. Anoteu els valors que
mostri el plafó en el moment de la visita. Amb aquestes dades
heu de complimentar la taula següent:
Activitat
7.2.3. Descripció i càlcul de la instal-lació
Nº de mòduls:
........................................
Potència instal·lada
(kW): ......................
Nº d'hores d'insolació
(*): ...................... *
Hora Solar Pic (HSP)
* Càlculs a realitzar
després de la visita:
Hores/any:
................................
HSP x 365 dies = .................. hores/any
Energia total anual:
Potència instal·lada
(.................. kW) x ................hores/any x 65% rendiment
= ........................ kWh/any
* Recorda que
Energia = Potència
x temps
Unitats:
Potència (kW)
; Temps (h); Energia elèctrica (kWh); Insolació diària
(HSP) ; Potència màxima de la instal.lació,
Kilowatt pic (KWp)
Activitat 7.2.4.
Càlcul d'amortització d'una instal.lació fotovoltaica
* Dades a recollir durant
la visita:
El cost d'una instal·lació
fotovoltaica connectada a la xarxa elèctrica és aproximadament
d'uns ...................................... euros/kWp.
Per a instal·lacions
inferiors a ................ kWp de potència, l'energia
elèctrica produïda en una instal·lació
d'aquests tipus es ven a la xarxa elèctrica a un preu de
................. euros/kWh.
* Càlculs a realitzar
després de la visita:
Cost de la instal·lació:
...............................
* Trobareu
una gràfica de levolució de la producció
denergia elèctrica a Badalona a partir de les instal·lacions
fotovoltaiques municipals. Observeu la gràfica i respongueu
a les preguntes següents:
- Quins
són els edificis municipals que actualment disposen d'instal.lació
de plaques fotovoltaiques?
- Quines
van ser les primeres instal.lacions municipals d'aquest tipus que
van funcionar i on estan ubicades?
- Quin any
va entrar en funcionament la instal·lació de plaques
solars a ledifici "El Viver?
- Amb les
dades de l'any 2010, calcula quin percentatge del total de l'energia
solar fotovoltaica produïda a les instal.lacions municipals
correspon a l'edifici "El Viver".
- Descarregeu
o captureu la imatge de la gràfica i inserteu-la en el vostre
dossier d'activitats.
Activitat
7.3: Eficiència energètica:
Bombetes de baix consum
- Mireu
el següent vídeo sobre les bombetes de baix
consum.
Anomenem receptor
elèctric a tota mena d'aparell que transforma l'energia
elèctrica en una altra tipus d'energia. En aquest procés
de transformació tots els receptors tenen pèrdues
d'energia calorífica que no s'aprofita (excepte en el cas
de les estufes elèctriques).
Les bombetes són
receptors elèctrics que transformen una part de l'energia
elèctrica en energia lluminosa i l'altre part en energia
calorífica.
Les
bombetes de baix consum són molt més eficients
que les bombetes incandescents. En la taula que hi ha a continuació,
podeu observar els percentatges de les transformacions energètiques
que es donen en una bombeta incandescent i en una bombeta de baix
consum.
- Per realitzar aquesta
activitat heu de tenir en compte el següent:
* Us heu de fixar en
totes les bombetes que teniu instal.lades a casa. Heu de comptabilitzar
les bombetes que hi ha a casa de tots els membres del vostre grup
de treball.
* Només heu d'anotar
les bombetes incandescents i les de baix consum (no apunteu els
fluorescents, làmpades halògenes i d'altres tipus
de llums)
* Amb totes les vostres
observacions i càlculs heu d'omplir dues taules com les següents.
Haureu d'ajustar el nombre de files de la taula al nombre i tipus
de bombetes que teniu a casa.
Bombetes
incandescents
Potència
bombeta (W)
Potència
elèctrica total (W)
Potència
llumínica total (W)
Potència
calorífica total (W)
1
.
.
.
.
2
.
3
.
4
.
5
.
...
.
Bombetes
de baix consum
Potència
bombeta (W)
Potència
elèctrica total (W)
Pòtència
llumínica total (W)
Potència
calorífica total (W)
1
.
.
.
.
2
.
3
.
4
.
5
.
...
.
- Si substituïm
totes les bombetes incandescents que hi ha a les vostres llars per
bombetes de baix consum, de manera que mantenim la potència
total de llum instal·lada però reduïm la potència
calorífica perduda, quin estalvi energètic
esteu aconseguint?
Activitat
7.4:Electrodomèstics eficients
- Què és
l'etiqueta de qualificació energètica?
- Si els electrodomèstics
amb qualificació A són més cars en comprar-los,
per què a la llarga resulten més econòmics?
- Observa si a casa teva
els electrodomèstics tenen etiqueta de qualificació
energètica
- Si calgués canviar
un electrodomèstic a casa teva, quina recomanació
faries als teus pares
Activitat
7.5: Consells pràctics per estalviar amb els electrodomèstics
Cita tres
consells pràctics
per estalviar aigua i/o energia en la utilització dels següents
electrodomèstics:
- Frigorífic
- Rentadora
- Rentaplats
Activitat
7.6: Consells pràctics per estalviar en la calefacció
Després
de visionar el vídeo, cita tres consells pràctics
per a estalviar energia en la calefacció
- de casa
teva
- de l'institut
Activitat
7.7: Vídeo sobre les energies renovables
Fes
el visionat d'aquest vídeosobre les energies renovables i completa les frases següents:
L'
energia és un recurs _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ d'una
societat.