El caminar del CrancHi ha determinat tipus de problemes en què convé procedir a la inversa. Són aquells en els quals se’ns dóna una situació final i volem saber com era la situació inicial. A aquesta manera de procedir en George Polya (autor de llibres cabdals sobre resolució de problemes) l’anomena raonament regressiu. Consisteix a partir de la solució per anar retrocedint, pas a pas, cap a les dades inicials. Al llarg d'aquesta activitat presentarem una col·lecció de jocs i problemes als quals l'aplicació d'aquest mètode per trobar l'estratègia guanyadora o la solució ens pot servir de gran ajuda. |
El Joc de l'Abellot |
|||||||
Observacions | És un joc força senzill i ràpid i la seva estratègia no és gaire costosa de trobar. | ||||||
Material | Tauler i una fitxa | ||||||
Acció/Objectiu | L'abellot ha d'anar d'un extrem a l'altre del rusc sense retrocedir. Guanya el jugador que fa arribar l'abellot. | ||||||
Regles |
|
||||||
Practica el joc | |||||||
Estudi de l'estratègia |
| ||||||
Solució del joc |
El Joc del Golf | |
Observacions | És un joc molt ràpid i senzill. Dóna lloc, a més, a moltes variants modificant lleugerament les regles; canviant el total de fitxes, variant les quantitats que es poden agafar (per exemple 1, 2, 3 o 4), o fent que qui agafi l'última perdi. L'anomenen Golf ja que ens anem acostant al zero igual que els jugadors de Golf s'acosten al forat per embocar. |
Material | 17 fitxes |
Acció/Objectiu | Els jugadors agafen fitxes alternativament. Guanya el que deixa la taula buida. |
Regles |
|
Practica el joc | |
Estudi de l'estratègia |
|
Solució del joc |