- No és difícil veure que quan queden 4 fitxes la partida s'ha
acabat. Si aconseguim deixar al contrari aquesta quantitat de fitxes
agafi les que agafi sempre ens quedaran alguna o algunes per deixar la
taula neta.
- Si deixant 4 fitxes la partida es pot considerar acabada l'objectiu
ara no es deixar la pila a zero sinó amb 4. Per aconseguir-ho hem de
deixar al contrari "a 4 fitxes abans de 4", és a dir: a 8
fitxes. D'aquesta manera sempre el podrem deixar a 4 primer i després
a 0.
- Per deixar-lo a 8 abans l'haurem de deixar a 12 (4 abans) i, abans
de 12 a 16 (4 abans de 12).
- En resum: qui comença pot guanyar si agafa una fitxa (deixa a 16) i
a partir d'aquí es limita a completar 4 amb les que agafi el
contrari:
- Si agafa una agafarem tres.
- Si agafa dues, agafarem dues també.
- Si n'agafa tres, agafarem una.
És interessant estudiar la generalització del joc per qualsevol
quantitat de fitxes i variant les quantitat de fitxes a agafar (en comptes
d'una, dues o tres agafat d'una a cinc, o a sis, etc.)
|