Mitosis
Idioma: Català
Language: English
Langue: Français

(c) Josep M. Llort Planchadell i Lluís Salvadó Pérez 1993.

Programa per a facilitar l'aprenentatge del cicle cel·lular i la mitosi, en castellà. Conté informació, animacions interactives i activitats d'avaluació.

Animació del programa Mitosis, que mostra, pas a pas, els principals esdeveniments durant el cicle cel·lular.

Aspecte general del programa Mitosis, amb un dels menús desplegat.

Tot i que és un programa antic, en MSDOS, és fàcil d'utilitzar perquè té una interface molt similar a Windows, amb menús desplegables, finestres amb botons, ajuda sensible al context i interacció amb teclat i ratolí.

En el menú Repasar es pot accedir a pantalles que repassen breument alguns aspectes de la teoria cel·lular.

Comparació entre cèl·lules eucariotes i procariota observades a la mateixa escala.

En el menú Estudiar, en diferents opcions, es mostren les fases del cicle cel·lular i els orgànuls que hi intervenen:

Fases de la mitosi, amb les seves durades, observades en el context del cicle cel·lular..

En el menú Observar una animació, que s'executa al ritme triat per l'usuari, mostra els principals esdeveniments que es produeixen en una cèl·lula durant el cicle cel·lular i la mitosi. Naturalment, també es pot veure sense pauses, com una película de dibuixos animats.

En cada moment, l'alumne pot observar la cèl·lula durant el temps que vulgui, demanar més informació, avançar o tirar enrere..

En el menú Actividades, es plantegen activitats on l'estudiant ha d'ordenar imatges de cèl·lules en mitosi o, fins i tot, dirigir una cèl·lula durant el cicle cel·lular.

Ordenant imatges de cèl·lules en diferents moments del cicle cel·lular. La disposició inicial de les imatges es determina aleatòriament.

Dirigint una cèl·lula que ha de completar el cicle cel·lular. S'ha de triar el que ha de fer la cèl·lula entre els botons inferiors. Les opcions incorrectes canvien aleatòriament.

En el menú Evaluar es comprova si l'estudiant és capaç d'identificar les diferents fases que formen el cicle cel·lular. Les opcions incorrectes canvien aleatòriament.

El sistema d'ajuda del programa conté informació addicional, incloent una guia del professor i guions de treball per als alumnes.

Cal tenir en compte que el programa va ser fet amb Turbo Pascal 7.0. per a MS-DOS. També funciona bé amb Windows 95, però amb Windows 98 o posterior dóna un "run-time error". Afortunadament, es pot executar utilitzant el programa DosBox (entre altres emuladors). El procés d'instal·lació és el següent:

1. Baixeu-vos la carpeta amb el programa Mitosis i descomprimiu-la amb WinRar. És convenient que la ruta completa de la carpeta amb el programa Mitosis sigui accessible des de MSDOS (noms de 8 caràcters com a màxim, sense espais ni accents).

2. Baixeu-vos el programa DosBox per a Windows i instal·leu-lo.

Cada vegada que volgueu executar Mitosis haureu de fer el següent:

1. Executeu el programa DosBox.

2. Dins la finestra d'accés a MSDOS, escriviu les següents línies (cada línia s'ha d'acabar prement la tecla "Intro". El símbol "/" és equivalent al "\"):

cd\
mount c c:\mitosis (o el nom de la carpeta on estigui el programa)
c:
mitosis

3. Dins la finestra MSDOS, es començarà a executar el programa Mitosis.

4. Quan acabeu, entreu el comandament "exit" per tancar la finestra del DosBox.