RECULL DE TERMES
 
     
 
Allemande:
Dansa lenta de ritme binari amb caràcter expressiu i melòdic.
 
Aria:
Es una composició musical per una sola veu i un acompanyament de un o varis instruments.
 

Baix continu:
Base harmònica que es presentava al llarg de la composició. interpretat per l'orgue, el clavecí o l'arpa.

 
Bel Canto:
És la forma vocal característica per les llibertats d'interpretació. va l'origen de la cadenza al concert per instrument solista.
 
Bourrée
Antiga dansa francesa, de compàs binari, de caràcter alegre. Forma part de la suite.
 
Cantata:
Aquesta forma musical, es basa en un text religiós de tipus líric interpretat per sols, orquestra i cors, alternant-se. La cantata està formada per arias i recitatius. A la cantata no s'explica cap història.
 
Chacona:
Dansa d'origen espanyol, de caràcter viu, a França es transformà en una forma cortesana, austera. Formà part del ballet i de l'òpera.
 

Cobla:
Conjunt instrumental popular català, en el qual predominen els instruments de vent, que executen la música de diferents danses populars. És formada per onze músics que toquen els instruments següents: el flabiol i el tamborí, (tocats pel mateix músic), 2 tibles, 2 tenores, 2 trompetes, 2 fiscorns, 1 trombó i 1 contrabaix.

 

Concerto:
Aquesta forma musical està formada per tres moviments contraposats
  1 - Allegro
  2 - Lento
  3 - Allegro
El concerto es basa en el contrast. Contrast entre el Tutti i el Concertino.
El concerto era format per un ritornello (interpretat per Tutti) i el solo, interpretat pel concertino i que aportava noves melodies a la composició.
Segons els la distribució el Concerto podia ser:
  Concerto Grosso: Grup de solistes i orquestra
  Concerto Solo: Un solista i orquestra

 
Concerto Grosso:
Destaquen els solos per a diferents instruments en contrast amb l'orquestra. Els primers representants d'aquest forma foren en Corelli i Geminiani; posteriorment aquesta forma arribaria al màxim d'esplendor amb Vivaldi.
Amb Vivaldi, el concerto grosso serà format per tres moviments: allegro-adagio-allegro.
 
Courante:
Dansa de ritme ternari, animada. Sols contrastar amb l'allemande, que normalment es troba a la suite.
 
L'Empordą:
Sardana
per a cor masculí, amb text de Joan Maragall i música d'Enric Morera, escrita l'any 1908. La música acompanya amb ritme enèrgic el text escrit prèviament, cas insòlit en les lletres per a sardana de Maragall.
 
Fuga:
A la fuga una melodia simple es va repetint en diferents tons, com si la melodia es fugís d'una veu a una altra en continues imitacions. amb J.S.Bach la fuga arriba a la seva estructura perfecta.
 
Gavotte:
Dansa francesa de compàs binari i temps moderat. Bach la fa servir a les seves suites.
 
Giga:
Dansa de compàs ternari i d'origen Irlandès. Normalment formava la part final de les suites barroques.
 

Lied:
Composició vocal breu, típica dels països germànics. De caràcter religiós o profà. Des del 1750, alguns autors de l'escola de Berlín cultivaren el lied. Vivificaren la cançó popular i la convertiren en una composició culta. Entre els més notables es destaquen els lieder de Bach, W.A. Mozart, Mendelssohn, Beethoven i Schubert. Al romanticisme el lied esdevingué una conjunció de poesia i música. El lied té l'esquema teòric A-B-A.

 
Minuet:
Dansa d'origen francès, amb compàs ternari. Va formar part de la suite barroca, de les partitas i finalment de la simfonia. Posteriorment evolucionà originant l'Scherzo.
 

Nacionalisme musical:
Moviment que es desenvolupa a la música europea del s XIX. Propiciava la diferenciació de la música feta als diferents països, mitjançant la inclusió d'elements musicals del folklore (danses, cançó popular, etc). El nacionalisme musical tingué una especial força a: Rússia, Bohèmia, Hongria, Romania, Polònia,   Noruega, Finlàndia, Anglaterra, Espanya.
Als Països Catalans hi ha hagut la tendència hispanitzant (Pedrell, Albéniz, Granados) i l'orientada al folklore català (Morera, Nicolau, etc).

 
Òpera:
L'òpera és una obra de tipus narratiu i amb representació teatral. Sorgeix, doncs, de la combinació d'una gran quantitat d'elements: teatrals, musicals, tècnics, ... L'òpera podia narrar històries sèries, de caràcter mitològic o aristocràtic; o be històries on es criticarà a l'aristocràcia i amb personatges de tipus popular: l'òpera bufa.
 
Oratori:
Es tracta d'una composició de tipus religiós, amb caràcter narratiu i sense presentació escènica.
 
Partita:
Forma musical Barroca, normalment destinada a instruments de teclat. Inicialment constava de sis seccions. Posteriorment es va originar a la Suite.
 
Passió:
És una oratori de grans dimensions on es desenvolupa el tema de la passió, mort i resurrecció de Crist.
 
Joaquim Pena:
crític de la revista Joventut i animador de l'Associació Wagneriana.
 
Recitatiu:
És la part de l'òpera on el text es canta com si fos recitat.
 
Rondó:
Forma musical amb un tema principal alternant amb altres temes diferents.
 
Sarabande:
La Sarabande és una dansa lenta, majestuosa i imponent. No podia faltar mai a la suite barroca. La sarabande te un ritme ternari.
 

Sardana:
Dansa popular catalana. La componen dues parts, l'una dita curts, variable de divuit a quaranta compassos, i l'altra llargs, de cinquanta-cinc a vuitanta-cinc habitualment, sense, però, cap límit exprés. Ambdues parts són anomenades tirada.

 
Sardana de les monges:
Sardana. Composició per a veus mixtes, d'Enric Morera, sobre un poema d'Àngel Guimerà. Estrenada per l'Orfeó Gracienc el 2 de febrer de 1919 al teatre El Dorado de Barcelona, entrà tot seguit al repertori de quasi tots els orfeons. L'Orfeó Català en féu una creació memorable. La Principal de Peralada n'estrenà la versió per a cobla de deu instruments, tal com Morera volia. Les altres cobles hi han afegit la part del trombó.
 
Simfònic:
Dit de l'obra musical, orquestra, etc, que té estructura o qualitat de simfonia, o una complexitat orquestral similar a la d'una simfonia.
 
Sonata:
El seu nom vol dir música per ser "sonada". A la sonata hi ha quatre moviments ocupen el següent ordre:
  1 - Greu
  2 - Allegro
  3 - Moderato
  4 - Vivo
La sonata podia ser per a un sol instruments, per 2 instruments o per 3 instruments. Segons la temàtica de la Sonata es pot diferenciar la sonata de Camera (Basada en els moviments d'algunes danses) i la sonata de Chiesa (sonata sacra, de caràcter més seriós)
 
Suite:
És la unió de diferents danses, de diferent caràcter, formant una única obra. Normalment la suite estava formada per les següents danses: allemande, courante, sarabande, giga amb una introducció, que rep el nom de preludi o obertura. En ocasions també es poden trobar Bourrés, Gavottes, Minuets i altres.
 

Toccata:
Normalment són peces musical per a instrument de teclat. Amb importants passatge virtuosístics de lluïment.