Webquests: fonaments i qüestions generals.

En aquesta sessió repassarem els fonaments tècnics (pedagògics i informàtics) d'una webquest.

Pel que fa als aspectes tecnològics relatius al programari, crec que no convé preocupar-se massa: si sabem utilitzar un processador de textos i moure'ns per l'estructura de directoris del nostre sistema, sabem el suficient per a començar.
Probablement és més difícil, en comparació, dominar els aspectes tècnics de la webquest pel que fa als principis pedagògics que cal tenir presents:

A) Cal recordar que una webquest és una eina mitjançant la qual, a través bàsicament d'una navegació guiada per la xarxa internet, l'alumnat construirà el seu coneixement. No es tractaria només de trobar una determinada informació, sinó que l'alumnat hauria de transformar aquesta informació, fer amb ella quelcom significatiu.

B) En l'ensenyament tradicional escolar els coneixements es presenten de manera descontextualitzada. En una webquest contextualitzem el coneixement a partir d'una situació que es planteja com a problemàtica, que és significativa per a l'alumnat (Introducció), i en la resolució de la qual ha d'emprar destresses relatives a àmbits cognitius i epistemològics diferents (Procés), per tot açò poden ser una eina privilegiada per a l'ensenyament-aprenentatge de les competències bàsiques.

C) A l'hora de dissenyar una webquest  és convenient tenir presents també els mateixos principis que han de guiar el disseny curricular a partir de les competències bàsiques: TRANSVERSALITAT, FUNCIONALITAT, AUTONOMIA DE L’ALUMNAT.

D) Treball cooperatiu: Les avantatges del treball cooperatiu sobre el treball individual estan ben documentades. Allò ideal seria aconseguir que el procés de la webquest inclogués per la seva resolució activitats per a realitzar-les en grup de manera cooperativa. Personalment el treball cooperatiu és l'aspecte del disseny d'una webquest que més difícil em resulta.
  

Pel que fa a les distintes parts de la webquest, us faig unes petites anotacions, amb la finalitat d'ajudar a fixar idees:

1)Introducció:
    Ací cal plantejar una situació problemàtica significativa per a l'alumnat, motivadora, funcional. Quan l'alumnat llegeixi la introducció hauria de sentir curiositat per arribar a la resposta, hauria de tenir ganes de seguir endavant amb tot el procés.
De vegades em resulta útil cercar primer per internet informació relativa als coneixements que vull que l'alumnat adquireixi, i mentre vaig trobant aquesta informació (que afegiré a l'apartat recursos), em vaig formant una idea de com plantejar la introducció, és a dir: si d'entrada no se m'acut com plantejar una introducció per al tema “Tectònica de Plaques”, de vegades em resulta útil començar per l'apartat “Recursos”: cercar per internet fonts fiables i adequades al nivell de l'alumnat relatives a la tectònica de plaques. Al llegir aquestes fonts em resulta més fàcil imaginar una situació problemàtica significativa i motivadora per a l'alumnat. Us ho comente per si la meua experiència us resulta d'utilitat.

2)Tasca: Es tracta d'explicar breument en què consistirà la feina que l'alumnat durà a terme: seria quelcom anàleg a quan al principi de la classe expliquem al nostre grup què farem avui.

3)Procés: Ací detallem tots els passos que l'alumnat ha de seguir. En la meua opinió el resultat final del procés, la solució a la situació plantejada en la introducció ha de ser la conclusió de l'exercici, i aquesta conclusió l'ha de construir el nostre alumnat, per aquesta raó jo no incloc en les meues webquests un apartat anomenat “conclusió”.

4) Recursos: Ací posem les adreces d'internet on es troba la informació necessària. Convé trobar un equilibri pel que fa a la quantitat: ni massa, ni massa pocs.

5)Avaluació: En aquest aparta expliquem detalladament al nostre alumnat com serà evaluat el seu treball i quins aspectes es tindran en consideració.


Concretant, una manera de començar a fer una webquest podria ser:

I) Pensem quin tema volem treballar: (Títol)

II) Busquem informació apropiada al nivell del nostre alumnat per internet, i anem guardant en un document les adreces de les webs que es mostren útils. (Recursos)

III) Pensem una manera de presentar la feina que resulte atractiva, un repte ni massa fàcil ni massa difícil per al nostre alumnat. (Introducció)

IV) Pensem quins passos haurà de realitzar l'alumne i els detallem (Procés)

Ja tenim el més difícil: la part pedagògica i epistemològica de la webquest, ara només queda escriure-la amb el suport informàtic adequat.

Us suggereixc que intenteu escriure la primera webquest en un processador de textos, veurem que passar el contingut a format web és poc més que copiar i enganxar.

Si tenim uns coneixement mínims de l'estructura d'una web, podem utilitzar el programa Kompozer. Bàsicament funciona com un processador de textos.
Perquè Kompozer?
Perquè és software lliure (no cal pagar per ell, entre altres llibertats que ens podem prendre), és independent de plataforma (el podem utilitzar amb GNU/Linux, Mac, o Windows), el  podem utilitzar en la nostra llengua, és senzill, i ens ofereix totes les possibilitats que necessitem.
El manual que us recomane és molt senzill. Podeu mirar-vos sobre tot el capítol 4 (enllaços), atès que els enllaços són pràcticament l'únic aspecte de la webquest que difereixen de l'escriptura d'un text en un processador de textos habitual.
(Kompozer és una evolució de NVU, però el manual de NVU és totalment vàlid).

Us deixe una sèrie d'enllaços útils:

Què és Kompozer?:
http://www.softcatala.org/wiki/KompoZer

Què és l'NVU?:
http://www.softcatala.org/wiki/Nvu

Descarregar Kompozer:
http://kompozer.net/

Paquet d'idioma català (tradueix Kompozer al català), per a descarregar-lo: poseu el ratolí a sobre de l'enllaç, botó dret + desa l'enllaç al disc:
Extensió XPI 
Procediment d'instal·lació del paquet d'idioma: descarregar el fitxer XPI al nostre ordinador (botó dret ratolí > desa l'enllaç al disc) > Tools > Extensions > Install, triem el fitxer XPI descarregat, i ja està.

Manual NVU:
http://www.iestorredelprado.net/nvu/
Us recomane especialment els capítols 1, (instal·lació); 2, (elements bàsics d'una web) i 4, (enllaços).

Manual del programa NVU a Molinux (distribució GNU/Linux de Castilla La Mancha):
http://www.molinux.info/downloads/documents/manual-usuario-molinux/ch16.html

Recordeu que:
Aquestes imatges us poden servir també per a l'elaboració de tota classe de materials didàctics, podeu trobar des de models de cèl·lules animals i vegetals fins a icones relatives a les tradicions de Catalunya.
cc 3.0
Aquesta obra està subjecta a una Llicència de Creative Commons
Jesús Pedrós, febrer de 2008