En aquesta sessió repassarem els fonaments tècnics (pedagògics i informàtics) d'una webquest.
Pel
que fa als aspectes tecnològics relatius al programari, crec que no
convé preocupar-se massa: si sabem utilitzar un processador de textos i
moure'ns per l'estructura de directoris del nostre sistema, sabem el
suficient per a començar. Probablement és més difícil, en
comparació, dominar els aspectes tècnics de la webquest pel que fa als
principis pedagògics que cal tenir presents:
A)
Cal recordar que una webquest és una eina mitjançant la qual, a través
bàsicament d'una navegació guiada per la xarxa internet, l'alumnat construirà el seu coneixement. No es tractaria només de trobar una determinada informació, sinó que l'alumnat hauria de transformar aquesta informació, fer amb ella quelcom significatiu.
B)
En l'ensenyament tradicional escolar els coneixements es presenten de
manera descontextualitzada. En una webquest contextualitzem el
coneixement a partir d'una situació que es planteja com a problemàtica,
que és significativa per a l'alumnat (Introducció), i en la resolució de la qual ha d'emprar destresses relatives a àmbits cognitius i epistemològics diferents (Procés), per tot açò poden ser una eina privilegiada per a l'ensenyament-aprenentatge de les competències bàsiques.
C)
A l'hora de dissenyar una webquest és convenient tenir presents
també els mateixos principis que han de guiar el disseny curricular a
partir de les competències bàsiques: TRANSVERSALITAT, FUNCIONALITAT,
AUTONOMIA DE L’ALUMNAT.
D)
Treball cooperatiu: Les avantatges del treball cooperatiu sobre el
treball individual estan ben documentades. Allò ideal seria aconseguir
que el procés de la webquest inclogués per la seva resolució activitats
per a realitzar-les en grup de manera cooperativa. Personalment el treball cooperatiu és l'aspecte del disseny d'una webquest que més difícil em resulta.
Pel que fa a les distintes parts de la webquest, us faig unes petites anotacions, amb la finalitat d'ajudar a fixar idees:
1)Introducció:
Ací cal plantejar una situació problemàtica significativa per a
l'alumnat, motivadora, funcional. Quan l'alumnat llegeixi la
introducció hauria de sentir curiositat per arribar a la resposta,
hauria de tenir ganes de seguir endavant amb tot el procés. De
vegades em resulta útil cercar primer per internet informació relativa
als coneixements que vull que l'alumnat adquireixi, i mentre vaig
trobant aquesta informació (que afegiré a l'apartat recursos), em vaig
formant una idea de com plantejar la introducció, és a dir: si
d'entrada no se m'acut com plantejar una introducció per al tema
“Tectònica de Plaques”, de vegades em resulta útil començar per
l'apartat “Recursos”: cercar per internet fonts fiables i adequades al
nivell de l'alumnat relatives a la tectònica de plaques. Al llegir
aquestes fonts em resulta més fàcil imaginar una situació problemàtica
significativa i motivadora per a l'alumnat. Us ho comente per si la
meua experiència us resulta d'utilitat.
2)Tasca:
Es tracta d'explicar breument en què consistirà la feina que l'alumnat
durà a terme: seria quelcom anàleg a quan al principi de la classe
expliquem al nostre grup què farem avui.
3)Procés:
Ací detallem tots els passos que l'alumnat ha de seguir. En la meua
opinió el resultat final del procés, la solució a la situació
plantejada en la introducció ha de ser la conclusió de l'exercici, i
aquesta conclusió l'ha de construir el nostre alumnat, per aquesta raó
jo no incloc en les meues webquests un apartat anomenat “conclusió”.
4) Recursos:
Ací posem les adreces d'internet on es troba la informació necessària.
Convé trobar un equilibri pel que fa a la quantitat: ni massa, ni massa
pocs.
5)Avaluació: En
aquest aparta expliquem detalladament al nostre alumnat com serà
evaluat el seu treball i quins aspectes es tindran en consideració.
Concretant, una manera de començar a fer una webquest podria ser:
I) Pensem quin tema volem treballar: (Títol)
II)
Busquem informació apropiada al nivell del nostre alumnat per internet,
i anem guardant en un document les adreces de les webs que es mostren
útils. (Recursos)
III)
Pensem una manera de presentar la feina que resulte atractiva, un repte
ni massa fàcil ni massa difícil per al nostre alumnat. (Introducció)
IV) Pensem quins passos haurà de realitzar l'alumne i els detallem (Procés)
Ja
tenim el més difícil: la part pedagògica i epistemològica de la
webquest, ara només queda escriure-la amb el suport informàtic adequat.
Us suggereixc que intenteu escriure la primera webquest en un processador de textos, veurem que passar el contingut a format web és poc més que copiar i enganxar.
Si
tenim uns coneixement mínims de l'estructura d'una web, podem utilitzar
el programa Kompozer. Bàsicament funciona com un processador de textos. Perquè Kompozer? Perquè
és software lliure (no cal pagar per ell,
entre altres llibertats que ens podem prendre), és independent de
plataforma (el podem utilitzar amb GNU/Linux, Mac, o Windows), el
podem utilitzar en
la nostra llengua, és senzill, i ens ofereix totes les possibilitats
que necessitem. El manual que us recomane és molt senzill. Podeu
mirar-vos sobre tot el capítol 4 (enllaços), atès que els enllaços són
pràcticament l'únic aspecte de la webquest que difereixen de
l'escriptura d'un text en un processador de textos habitual. (Kompozer és una evolució de NVU, però el manual de NVU és totalment vàlid).
Paquet
d'idioma català (tradueix Kompozer al català), per a descarregar-lo:
poseu el ratolí a sobre de l'enllaç, botó dret + desa l'enllaç al disc: Extensió XPI
Procediment d'instal·lació
del paquet d'idioma: descarregar el fitxer XPI al nostre ordinador
(botó dret ratolí > desa l'enllaç al disc) > Tools >
Extensions > Install, triem el fitxer XPI descarregat, i ja està.
No cal tenir la webquest en internet per a utilitzar-la a l'aula.
Existeixen recursos com phpwebquest que ens permeten escriure i publicar a internet la nostra webquest sense necessitat de saber utilitzar rés més que el processador de textos i les eines copiar i enganxar.
Cal indicar l'autoria del treball: una webquest no és un document anònim.
Si voleu, existeixen maneres de protegir la vostra autoria, per exemple una llicència Creative Commons.
Que
si voleu posar imatges o altres elements per tal de decorar la vostra
web, heu de tenir en compte que aquests elements solen tenir drets
d'autor. Una opció raonable és utilitzar imatges lliures. Us recomane Open Clip Art, on podeu trobar tota classe d'imatges i dibuixos. També podeu visitar els recursos:
Aquestes
imatges us poden servir també per a l'elaboració de tota classe de
materials didàctics, podeu trobar des de models de cèl·lules animals i
vegetals fins a icones relatives a les tradicions de Catalunya.