Taller de Flash a l'Ensenyament Primari

Tema: L'Univers
Cicle Superior de Primària
CEIP Andreu Castells

A continuació es presenta el procediment per crear la pel·lícula, que han fet els alumnes. La durada ha estat de 4 sessions de dues hores durant tres tardes.

1. Fase prèvia: elecció d'un planeta del nostre Sistema Solar i recerca amb l'Enciclopèdia del Portal edu365.com informació del mateix, seleccionant alguns aspectes interessants i copiant-los en un document amb Word 97. També s'han cercat imatges utilitzant aquesta eina i el Google. Tota la informació es va desar en una Carpeta compartida al Servidor de l'Aula (T\Documents Cicle\Cicle Superior\Taller flash).

Treball amb Flash 5.0

2. Breu presentació de la finestra principal: Escenari, línia de temps i Herramientas. Explicació del treball amb capes. Abans de començar desarem aquesta pel·lícula amb el nom que vulguem (Terra, Júpiter...) i a la carpeta compartida del Servidor

3. Creació de la capa fons:
fem doble clic sobre el nom capa1 de la línia de tems i escrivim fons. Després acceptem amb la tecla Intro A continuació obrim el menú Modificar i seleccionem Película. A la finestra resultant busquem el color de fondo i triem el negre Fem clic a Aceptar per a validar.
Pintarem estels sobre el fons nergre, seleccionant l'eina Herramienta pincel Veiem que a la part de sota de las Herramientas han aparegut dues noves icones: que ens permet triar la mida i la forma del pinzell respectivament. Triem la mida més petita i la forma rodona. Ara hem de decidir el color, que en el nostre cas serà el blanc. Així ho fem a les eines Color del trazo i Color de relleno a les Herramientas A sobre de l'escenari sobre fons negre anem dibuixant puntets blancs repartits al nostre gust. Per tal que al voltant d'aquests estels hi hagin altres més petits, farem clic sobre l'eina Herramienta Zoom i després sobre l'opció agrandar a la part de sota de les Herramientas Fem clic sobre l'escenari aquest es farà més gran. Si el volem reduir seleccionarem l'opció reducir al costat de l'anterior. Ara podem dibuixar més estels al voltant dels anteriors, recordant que hem de tenir activat el Pinzell. Haurem de recordar que cada vegada que ens equivoquem desfem l'última acció amb el menú Edición - Deshacer o amb les tecles Control + Z Per últim, farem que els fotogrames de la nostra capa arribin al fotograma 300. Simplement premem la tecla F5 per afegir més fotogrames fins arribar al 300. A la capa li posarem el candau per bloquejar-la, de manera que no es modifiqui per accident (a la línia de temps a la dreta del nom fem clic sobre el segon puntet i apareixerà un candau ) Desarem el treball: Archivo -Guardar

4. Crear la capa estel1: Obrim el menú Insertar i triem capa. Recordarem que només treballem sobre la capa que està selecionada (el fons negre sota el nom) També ho podem fer fent clic sobre la icona de la línia de temps Farem doble clic a sobre i li canviem el nom per estel1. Hem de prémer la tecla Intro per validar. L'objectiu és aconseguir dibuixar un estel que vagi canviant de mida i reduint-se continuament per donar la sensació que està brillant.
El dibuix el podem fer amb l'eina Pincel i seleccionant diferents formes de manera que tinguem un cercle blanc i una creu a sobre. Potser val la pena augmentar la visió de l'escenari amb l'eina Zoom per poder treballar millor. El resultat pot ser aquest:
Farem clic sobre la Herramienta Flecha que és la que podrà seleccionar l'objecte al qual li farem modificacions. A continuació seleccionem el nostre estel fent un requadre al seu voltant. Amb el botó dret del ratolí cliquem sobre el fotograma 1 de la nostra capa (no sobre el número sinó sobre el puntet de sota) i triem Crear interpolación de movimiento Veurem que apareix una línia discontinua . Per tal que l'estel vagi canviant de mida al llarg del temps seguirem el següent:

a) Fem clic sobre el fotograma 20 i després premem la tecla F6 (la línia serà contínua un trosset)
b) Obrirem al menú Ventana - Paneles - Transformar que ens permetrà canviar-li la grandària. Al panel activarem la casella restringir i després li canviarem la mida per 50. Vigilem que estigui seleccionat el fotograma 20 i prement la tecla Intro del teclat: l'estel s'haurà reduït.
A continuació i per a què augmenti repetim le dues operacions: seleccionem el fotograma 35 i després la tecla F6. Al panel li canviem la mida per 125 i premem la tecla Intro. Així ho anirem fent 15, 20, ... 40 fotogrames segons el nostre gust i també les diferents grandàries, fins arribar al fotograma 300 on s'acaba la pel·lícula i podem tancar el panel transformar . Per veure el resultat fem clic sobre el fotograma 1 i premem la tecla Intro. Durant aquest procès els alumnes a vegades s'equivoquen i seleccionen un fotograma d'una altra capa, provocant que el resultat sigui diferent. En aquests casos desfarem les accions per tornar enrera) Abans de continuar posarem el candau a la nostra capa i gravarem el treball.
(Nota: si no ens agrada el resultat i volem crear la capa de nou, eliminem primer aquesta fent clic amb el botó dret sobre el nom i seleccionant eliminar capa)
Si el temps del taller ens ho permet podem crear més endavant altres capes: estel2, estel3...

5. Crear la capa meteor1: crearem un meteor que voli atravesssant tot l'escenari. Primer afegirem una nova capa i li posarem el nom de meteor1. Amb l'eina Pincel dibuixarem fora de l'escenari l'objecte que farà de meteor i que pot tenir un aspecte semblant a aquest Seleccionarem el dibuix amb l'eina Flecha i l'arrosseguem al lloc on vulguem que comenci el seu vol (millor fora de l'escenari per tal que el pugui recórrer en diagonal) El procés a seguir és el següent:

a) Fem clic amb el botó dret del ratolí sobre el fotograma 1 de la nostra capa i triem Crear interpolación de movimiento
b) Seleccionem el fotograma 300 i després premem la tecla F6. Tornem a fer clic sobre el fotograma 300 i mantenint premut el boto del ratolí el desplacem cap al fotograma 75.
c) Ara arrossegarem el metor dibuixat fins a la posició on ha d'acabar el seu recorregut, també fora de l'escenari, vigilant la forma que hem donat a la cua del cometa per tal que segueixi un moviment convincent.

Posant-nos al fotograma 1 premem la tecla Intro i veiem el resultat. (També podem visualitzar-lo més gran combinant les tecles Control + Intro. Després vigilem de tancar la finestra i no el programa) Si ens agrada el resultat posem el candau a la capa i desem els canvis.

6. Crear la capa planeta: incorporarem a l'escenari la fotografia del nostre planeta i la farem moure per l'escenari canviant al mateix temps la seva grandària. (Prèviament haurem obert amb el Paint Sho Pro la imatge per revisar que no tingui cap marc de color al voltant. Si el té l'omplirem de negre per tal que a la nostra pel·lícula no es vegi).
Primer de tot crearem una nova capa i li posarem el nom de planeta. Incorporarem la nostra imatge a partir del menú Archivo - Importar... Des de la finestra resultant cercarem la carpeta on tenim la nostra imatge al Servidor. Apareixerà la imatge sobre el nostre escenari. Amb l'eina Flecha activa fem clic amb el botó dret sobre la imatge i triem Escalar, ara estarà envoltada de quadradets que esn permeterà canviar-li la grandària. La farem bastant més petita i la col·locarem en una cantonada de l'escenari
A continuació li hem de produir el moviment i el canvi de grandària simultàniament de la següent forma:

a) Fem clic amb el botó dret sobre el fotograma 1 i seleccionem Crear interpolación de movimiento.
b) Fem clic sobre el fotograma 300 i després a la tecla F6. Ara desplaçarem aquest fotograma fins al 150, que és on volem que acabi el moviment.
c) Tenint activada l'eina Flecha, deslacem el planeta cap al centre de l'escenari.
d) Obrirem al Menú Ventana - Paneles el de transformar i després d'activar l'opció restingir canviem la grandària a 900. Premem la tecla Intro per veure el resultat, modificant de nou si no ens agrada.

Posant-nos al fotograma 1 premem Control + Intro per veure el resultat. Si ens agrada tanquem aquesta finestra (no el programa) i posem un candau a la capa per desar els canvis després.

7. Crear capa tìtol: crearem un títol que, igual que la imatge, es desplaci des d'un costat augmentant la seva mida al mateix temps. Començarem creant la capa tìtol. Farem clic a l'eina Texto i obrirem un rectangle a la part inferior dreta de l'escenari on podrem escriure. Obrirem al menú Ventana- Paneles el de Carácter i selecionem el tipus de lletra i el color (millor clar per a què resalti sobre el fons negre); la mida que sigui petita (12) A continuació ja podem escriure el títol. Farem clic a l'escenari fora del text i després activarem l'eina Flecha. Ara podem seleccionar tot el text fent un requadre al voltant. Igual que en casos anteriors obrarem com segueix:

a) Fem clic amb el botó dret sobre el fotograma 1 i seleccionem Crear interpòlació de moviment.
b) Fem clic sobre el fotograma 300 i després a la tecla 300. Desplaçarem aquet fotograma fins al 150, on acabarà el moviment.
c) Tenint activada l'eina Flecha, desplaçarem el títol seleccionat fins a la part superior central de l'escenari.
d) Obrirem el panel Transformar i després d'activar l'opció Restingir, canviarem la grandària a 800. Premem la tecla Intro per veure el resultat, modificant de nou si no ens agrada. Si el text ens queda descentrat el desplacem al lloc que ens interessi. Com abans posem el candau a la capa i desem els canvis.

8. Crear capa text: afegirem a la pel·licula un text explicatiu sobre el planeta de forma que vagi apareixent des de sota de l'escenari una vegada hagi sorgit el títol i la foto. Primer de tot crearem una capa nova amb el nom de text. A continuació obrirem el document del Word on havíem guardat prèviament la informació. Seleccionarem la part que ens interessi i la copiarem amb el menú Edición - Copiar (o tecles Control + C). Tornarem a la finestra de treball del Flash i seleccionarem l'eina Texto, per dibuixar un requadre sota l'escenari on enganxarem el text copiat, amb el menú Edición - Pegar (Control + V) Si obrim el panel Carácter del Menú Ventana - paneles podem canviar la grandària i el color de fons; per fer-ho hem de seleccionar el text primerament igual que faríem al Word.
Aquí no necessitem el panel Transformar doncs no canvia la grandària, però sí provocarem el seu moviment així:

a) Fem clic amb el botó dret sobre el fotograma 1 i triem Crear interpolación de movimiento. Com que no volem que comenci a aparéixer el text des d'aqui, desplaçarem el fotograma 1 fins al 150, on acaben el títol i la imatge.
b) Fem clic al fotograma 300 i després a la tecla F6. Tenint l'eina Flecha activada desplacem tot el text al Centre de l'escenari.
Posant-nos al fotograma 1 podem executar amb les tecles Control + Intro per veure tot el resultat. Si ens agrada posem un candau a la capa i desem els canvis.

Si volem que que no desapareguin el títol i/o la fotografia treiem el candau de la capa títol o planeta, fem clic al fotograma 300 i després a la tecla F6, així no desapeixeran. Hem de recordar de desar el treball després dels canvis.

Nota final: El mateix Flash ens crea diferents formats per la seva publicació. Hem d'anar al menú Archivo i triem Configuración de publicación... Mirem que estiguin activades les opcions Flash (.swf) i Flash (.html) Farem clic damunt el botó Publicar i després Aceptar.

El resultat final del treball es pot semblar a aquest: