CM12. Clic de repàs / Continguts

7

8

Pac 4. Història, festes i llegendes

 

Activitat de text. Ordenar paraules / 4pac01.txa

D’on venim?

L’ésser humà fa milions d’anys que trepitja la terra. Però no sempre ha estat com ara.

Fa entre dos i tres milions d’anys i fins fa només uns 6.000 anys, l’home ni tan sols havia inventat l’escriptura. Havia passat de caçar i recol·lectar a l’agricultura i la ramaderia, de les coves a les cabanes... A aquesta llarga època l’anomenem prehistòria.

Aquests darrers 6.000 anys, dels quals l’home ens ha deixat documents escrits, els anomenem història propiament dita, i la dividim en quatre períodes per entendre-la millor: antiga, mitjana, moderna i contemporània.

 

Associació simple / 4pac02.ass

Per interpretar el pas del temps, cal entendre alguns conceptes

Any

Segle

Mil·leni

aC.

dC.

Any 1

Període de dotze mesos

Període de 100 anys

Període de 1000 anys

Esdeveniment succeït abans del naixement de Crist

Esdeveniment posterior al naixement de Crist

Any en què va néixer Jesucrist. Inici del nostre calendari

 

Associació simple / 4pac03.ass

Relaciona cada concepte

Prehistòria

Història

Fonts històriques

Restes del passat

Fonts materials

Fonts orals

Fonts escrites i gràfiques

Període de temps desde que tenim coneixement dels primers éssers humans fins a la invenció de l’escriptura

Període des de l’origen de l’escriptura fins als nostres dies

Informacions que ens ajuden a saber com es vivia en el passat

Materials que ens permeten saber com vivien, menjaven, caçaven... els nostres avantpassats

Estris, monuments, figures, objectes, estàtues, joies...

Tradicions conservades de generació en generació

Pintures, gravats, escrits, llibres, fotografies...

 

Associació simple / 4pac04.ass

Aprèn aquesta divisió del temps històric

Prehistòria

Història

Edat antiga

Edat mitjana

Edat moderna

Edat contemporània

Període de temps dels que no disposem de documents escrits. Durà més de 2 milions d’anys

Període del que tenim documents escrits. Abasta els darrers 6.000 anys

Va des del primer text escrit fins la caiguda de l’imperi romà, al segle V dC

Dels segles V al XV, quan els turcs varen conquerir Bizanci

Des del segle XV fins a la Revolució Francesa, al segle XVIII

Des del segle XVIII fins a l’època actual

 

Activitat de text. Ordenar paraules / 4pac05.txa

De les coves a les cabanes

Des de l’inici dels temps, els llocs que han servit d’habitatge a l’home han canviat moltíssim.

Els primers homes vivien en coves, que els permetien protegir-se del fred i dels animals salvatges. S’alimentaven dels animals que caçaven o pescaven i dels fruits i plantes que recol·lectaven. És le període paleolític.

Quan varen aprendre a domesticar animals i a conrear la terra varen construir també, amb fustes i palla, les primeres cabanes. Per protegir els poblats de cabanes dels animals i dels atacs dels altres homes, varen construir empalissades, muralles fetes de troncs. És le període neolític.

 

Trencaclosques d’intercanvi / 4pac06.puz

Ordena aquesta escena de vida neolítica   {neolitic.gif}

 

Associació simple / 4pac07.ass

Relaciona aquests conceptes

Nòmada

Sedentari

Recol·lector

Caçador

Agricultura

Ramaderia

Pintura rupestre

Monument megalític

L’home es trasllada contínuament d’un lloc a l’altre per aconseguir aliments

L’home viu sempre al mateix lloc perquè ha après a cultivar la terra i domesticar els animals

Viure dels productes que s’obtenen de la terra

L’home menja dels animals que caça o pesca

L’home viu dels aliments que conrea

L’home viu dels animals que ha domesticat

Gravat a la paret d’una cova. Representa escenes de la vida quotidiana

Construcció amb pedres en en lloc on enterraven els morts

 

Associació complexa / 4pac08.ass

Relaciona cada afirmació amb l’home paleolític o amb l’home neolític

Vivien de la recol·lecció de fruits, de la caça i de la pesca

Vivien en coves

Eren nòmades

Feien pintures rupestres

Obtenien els aliments de l’agricultura i la ramaderia

Vivien en cabanes

Eren sedentaris

Feien monuments megalítics

Paleolític

Neolític

 

Activitat de text. Ordenar paraules / 4pac09.txa

Els primers visitants

Els habitants de la península ibèrica s’anomenaven ibers.

Els fenicis, els grecs i els romans van arribar per mar a l’actual territori de Catalunya.

Els fenicis (segle VII aC) només comerciaven, però els grecs (VI aC.) varen establir-se i fundar ciutats, com Emporion (Empúries).

Els grecs van ensenyar els ibers a utilitzar la moneda. Abans que existissin les monedes les persones intercanviaven uns productes per uns altres a l’hora de comprar i vendre coses. També ens varen portar el conreu de la vinya i l’olivera.

Els romans varen arribar a casa nostra al segle III aC. S’establiren a la Península Ibèrica fins al segle V dC. Ens deixaren la llengua, la cultura, les lleis, la religió i grans construccions (carreteres, aqüeductes, monuments, ciutats...)

 

Associació complexa / 4pac10.ass

Què ens va aportar cada poble?

Fenicis

Grecs

Romans

El comerç

Conreu d’oliveres

Conreu de la vinya

La moneda

Calçades de pedra

Les lleis

El llatí

Els costums

La religió

 

Associació normal / 4pac11.ass

Relaciona cada edifici romà amb la seva utilitat

Aqüeducte

Teatre

Arc de Trionf

Circ

Temple

Termes

Construcció per canalitzar l’aigua

Lloc on es representaven espectacles

En honor dels generals que aconseguien victòries

Lloc on es feien curses de quadrigues

Lloc on es feien ofrenes als déus

Banys públics

{aqueduc.gif}

{teatre.gif}

{arcbera.gif}

{circ.gif}

{temple.gif}

{terma.gif}

 

Activitat de text. Ordenar paraules / 4pac12.txa

Els visigots, els àrabs i els francs 

Pobles vinguts del nord d’Europa varen derrotar l’imperi romà. El nord de Catalunya estigué sota el poder dels francs, un d’aquests pobles anomenats bàrbars. Al principi tenien les seves pròpies lleis i costums, però aviat varen assumir moltes coses que ens havien deixat els romans: la llengua, les lleis, la religió catòlica...

Els àrabs, uns pobles que provenia d’Àsia, va envair la Península Ibèrica des del nord d’Àfrica, travessant l’estret de Gibraltar. Era al començament del segle VIII dC., i varen estar-s’hi prop de vuit segles.

A Catalunya hi varen estar molt menys, perquè els francs els varen derrotar. Els comptes catalans, recolzats pels francs, varen recuperar poc a poc el territori.

La influència dels àrabs va ser molt positiva: eren una societat urbana, on el comerç i l’artesania eren molt importants. Ens ensenyaren l’agricultura de regadiu i portaren nous conreus. La seva ciència i cultura va ser també molt important.

 

Associació simple / 4pac13.ass

Relaciona diverses construccions dels àrabs a la península Ibèrica

Mesquita de Còrdoba

Giralda de Sevilla

Alhambra de Granada

Banys àrabs de Girona

Assut de Xerta

Sínia de rec

{cordoba.gif}

{giralda.gif}

{{alhambra2.gif}

{banys.gif}

{Assut5.gif}

{sinia.gif}

 

Activitat de text. Ordenar paraules / 4pac14.txa

Viles, castells i monestirs. Ciutats i catedrals 

A l’Edat Mitjana la majoria de la població vivia en masos aïllats o en petits pobles que es construien al voltant dels castells, on vivien els senyors feudals i els seus soldats.

El senyor del castell protegia els habitants dels masos dels lladres i dels atacs dels soldats d’altres senyors, i a canvi obeïen el senyor i li donaven part de la seva collita.

Els monestirs eren edificacions semblants als castells on vivien els monjos. Aquests eren els únics que sabien llegir i escriure, i gràcies a ells s’ha conservat la cultura de l’antiguitat.

A mesura que els pobles creixien i augmentava el comerç, s’anaren format ciutats, envoltades de muralles. Hi havia diferents barris. Cada barri solia agrupar gent que es dedicava al mateix ofici: eren els gremis.

Les esglésies, petites per a tanta gent, varen doanr pas a les catedrals. Les ciutats ja no depenien del senyor feudal: depenien directament del rei.

 

Associació simple / 4pac15.ass

Castells i monestirs catalans de l’edat mitjana

Monestir de Vilabertran

Monestir de Ripoll

Monestir de Pedralber

Castell de Vilassar de Dalt

Castell de Montclar

Castell de Vulpellac

{mvilab.gif}

{mripoll.gif}

{mpedra.gif}

{ctvila.gif}

{ctmont.gif}

{ctvulpe.gif}

 

Associació simple / 4pac16.ass

Relaciona a què correspon cada afirmació

Aliments que solien prendre els senyors feudals

Aliments més comuns a l’edat mitjana

Associació d’artesans del mateix ofici

Únic lloc on es conservava la cultura

Es dedicaven a fer la guerra, torneigs o caçar

Feines habituals de la població medieval

Poeta medieval de llengua provençal

Anava per les corts, castells i pobles cantant cançons, ballant i fent jocs

Carn, peix i ous

Llegums i pa

Gremi

Monestirs

Cavallers

Agricultura i ramaderia

Trobador

Joglar

 

Sopa de lletres / 4pac17.sop

Troba deu paraules relacionades amb l’edat mitjana

Monestir / Castell / Feudalisme / Monjo / Gremi / Tribut / Artesà / Catedral / Trobador / Joglar

 

Activitat de text. Ordenar paraules / 4pac18.txa

El descobriment d’Amèrica i la primera volta al món

Durant molts segles els europeus crèiem que més enllà de l’oceà Atlàntic hi havia monstres terribles que devoraven els vaixells i els homes. Mai ningú no n’havia tornat.

Cristòfol Colom creia que es podia arribar a les Índies navegant cap a l’est, i el 1942, amb tres vaixells, emprengué un viatge que va durar més de dos mesos: sense saber-ho va descobrir Amèrica.

D’Amèrica ens arribaren aliments fins llavors desconeguts: el gira-sol, el pebre, el cotó, el tabac, el blat de moro, el tomàquet, el cacau, la patata... També els vàrem portar coses que desconeixien: el cavall, l’ovella, el blat, el sucre, el cafè, la rata ...

Uns anys després, el 1519, Fernando Magallanes, amb cinc vaixells, inicià la volta al món. Tres anys més tard, va arribar a Sevilla un sol vaixell, manat per Juan Sebastián Elcano. Havien donat la volta al món, malgrat que Magallanes morí pel camí.

 

Trencaclosques /4pac19.puz

{america.gif}

 

Associació complexa / 4pac20.ass

Associa cada aliment amb el seu origen

Blat

Sucre

Cafè

Cotó

Tabac

Blat de moro

Tomàquet

Cacau

Patata

D’Europa cap a Amèrica

D’Amèrica cap a Europa

 

Activitat de text. Ordenar paraules / 4pac21.txa

La guerra dels Segadors i l’11 de setembre 

L’any 1640 (segle XVII) les tropes del rei de Castella Felip IV es varen instal·lar a Catalunya amb l’excusa d’atacar França. Els soldats eren mercenaris, i varen cometre molts excessos a molts pobles de Catalunya.

Els camperols catalans varen iniciar una revolta que va acabar amb la mort del virrei de Catalunya. A aquesta guerra se la va anomenar la Guerra dels Segadors.

Uns anys més tard, entre 1705 i 1716 (segle XVIII) va haver-hi a Espanya la guerra de Successió, perquè el rei Carles II havia mort sense fills. Els catalans varen lluitar contra Felip V, que s’havia proclamat rei.

L’11 de setembre de 1714 Felip V va conquerir Barcelona, va abolir les lleis catalanes, va prohibir l’ús del català i va imposar les lleis catalanes: així es va perdre la independència de Catalunya.

 

Trencaclosques d’intercanvi / 4pac22.puz

Recomposa aquest quadre d’Antoni Estruch sobre la guerra dels Segadors {segadors.gif}

 

Activitat de text. Ordenar paraules / 4pac23.txa

La revolució industrial i la Renaixença

Durant el segle XIX es deia que Catalunya era la fàbrica d’Espanya, degut a la industrialització del país. Aquí es va construir el primer vaixell de vapor, el primer ferrocarril, les primeres fàbriques de teixits, es va utilitzar la llum de gas i l’electricitat, els primers telèfons...

Havia costat molt: una guerra amb l’emperador francès Napoleó, canvis polítics i socials derivats de les idees de la Revolució Francesa, vagues i conflictes obrers per aconseguir un millor nivell de vida...

Durant aquest període, la llengua i la cultura catalanes varen recuperar-se i varen assolir una vitalitat: el romanticisme i el modernisme foren els corrents literaris més importants, però també hi hagué avenços en les ciències, l’arquitectura... A aquest període l’anomenem Renaixença.

 

Associació simple / 4pac24.ass

Relaciona cada concepte amb el seu significat

Guerra dels Segadors

Mercenari

Revolució francesa

Revolució industrial

Renaixença

Jocs Florals

Revolta dels catalans contra els abusos de l’exercit de Castella, l’any 1640

Soldat que a canvi de diners participa en una guerra

Es va instaurar la separació de poders: el legislatiu, l’executiu i el judicial

Pas del treball artesanal a la mecanització de la indústria, gràcies a la màquina de vapor

Moviment de regeneració cultural a Catalunya durant el segle XIX

Concursos poètics en català, sorgits durant la Renaixença

 

Activitat de text. Ordenar paraules / 4pac25.txa

El segle XX

El rei Alfons XIII va marxar d’Espanya quan els partits republicans varen guanyar les eleccions municipals de 1931. Es va instaurar la Segona República, i Catalunya va recuperar l’Estatut d’Autonomia.

L’any 1936 el general Franco va encapçalar un cop d’estat contra la República, i després de 3 anys de Guerra Civil, va instaurar una dictadura que va durar fins que va morir, l’any 1975. Durant aquest temps, Catalunya va perdre l’autonomia i es va prohibir l’ús del català en públic.

Amb la proclamació de Joan Carles I com a rei d’Espanya i el retorn de Josep Tarradellas com a president de la Generalitat, es va recuperar la normalitat. Des de 1979 Catalunya té les seves institucions de govern: Estatut d’Autonomia, Generalitat, Parlament i Tribunal Superior de Justícia.

 

Associació simple / 4pac26.ass

Relaciona cada concepte amb el seu significat

Monarquia

República

Estatut d’Autonomia

Dictadura

Guerra civil

Democràcia

Forma de govern segons la qual l’autoritat màxima és el rei. El rei no és elegit: el succeeix el seu fill o filla

Forma de govern segons la qual l’autoritat màxima és el President, que és elegit pels ciutadans cada quatre anys

Llei més important d’una comunitat autònoma. Fixa els drets i els deures dels ciutadans

Sistema de govern en el qual mana una persona o un grup de persones que no han estat elegides pels ciutadans

Conflicte en què s’enfronten els ciutadans d’un mateix país defensant idees diferents

Sistema de govern en el qual manen persones elegides pels ciutadans

 

Associació de resposta escrita / 4pac27.ass

Escriu cert o fals al costat de cada afirmació

El Parlament de Catalunya l’elegeix el poble cada quatre anys

El Parlament de Catalunya està format per consellers i conselleres

El Parlament de Catalunya elegeix el president de la Generalitat

Els representants elegits per al Parlament de Catalunya són els diputats

El Parlament de Catalunya té 135 diputats

Cert

Fals

Cert

Cert

Cert

 

Associació complexa / 4pac28.ass

Relaciona cada situació amb una dictadura o una democràcia

És garantit el dret d’elegir les persones que faran les lleis

El poder està en mans d’una sola persona

Els ciutadans i les ciutadanes tenen drets i deures

No es permet l’oposició al govern

Tothom ha de pensar igual

Hi ha diferents partits polítics

No se celebren eleccions

Se celebren eleccions

Dictadura

Democràcia

 

Activitat de text. Ordenar paraules / 4pac29.ass

Històries i llegendes. Festes i costums

Antigament, quan molta gent no sabia llegir ni escriure, els fets i les tradicions es transmetien de forma oral, de pares a fills. Així, a fets històrics, reals, s’hi afegien fets imaginaris que varen donar lloc a les llegendes.

Les llegendes es basen en fets històrics als que s’han afegit elements inventats o que provenen d’altres llegendes.

Els costums i les tradicions són les maneres de fer que s’han transmès de generació en generació fins arribar a nosaltres.

Les tradicions es recullen en forma de contes, llegendes, rondalles i festes populars. Normalment van lligades a la celebració d’alguna festa religiosa o relacionada amb les feines agrícoles.

 

Associació simple / 4pac30.ass

Relaciona cada concepte

Història

Conte

Llegenda

Fet històric

Explicació dels fets que van passar en altres temps. Els personatges i els fets són de veritat

Narració curta pensada per entretenir. Els personatges i els fets són inventats

Narració que barreja coses que van passar fa temps amb coses inventades afegides al llarg dels anys

Esdeveniment que ha succeït i del qual queden documents que ho demostren

 

Associació simple / 4pac31.ass

Associa cada concepte amb la imatge corresponent

Escut

Senyera

Himne

Patró

Generalitat

Parlament

{escut.gif}

{senyera.gif}

{segador.gif}

{sjordi.gif}

{generali.gif}

{parlament.gif}

Escut de Catalunya

Bandera de Catalunya

Himne de Catalunya

Patró de Catalunya

Seu del Govern català

Parlament de Catalunya

 

Associació simple / 4pac32.ass

Relaciona cada festa amb la data en què té lloc

Nadal

Cap d'Any

Sant Jordi

Festa del Treball

Revetlla de Sant Joan

Diada Nacional de Catalunya

Els Sants Innocents

Diada de Tots Sants

Reis

Carnestoltes

Mare de Déu d’Agost

Dia de la Constitució

25 de desembre

1 de gener

23 d'abril

1 de maig

24 de juny

11 de setembre

28 de desembre

1 de novembre

6 de gener

al febrer

15 d’agost

6 de desembre

 

Associació simple /  4pac33.ass

Relaciona cada tipus de festes amb el seu significat

Festes polítiques

Festes majors

Festes locals

Festes històriques

Festes religioses

Festes agrícoles

Recorden un fet polític important, com el dia de la Constitució

Les celebren les diferents localitats per honorar el patró o la patrona

Les celebren els pobles o els barris, a més de les festes majors

Commemoren un fet històric important, com, per exemple, l’Onze de Setembre

Celebren festes com Nadal o Setmana Santa (cristians), i el Ramadà (musulmans)

Relacionades amb festes del camp: el segar i batre, la verema...

 

Associació simple / 4pac34.ass

Identifica diverses manifestacions populars

Correfoc

La Castanyada

Cantada d’havaneres

L’ou com balla

Els gegants

Festa del segar i batre

Espectacle de foc i petards en festes majors

Ens fa saber l’arribada del fred de l’hivern

Mostra de cançó popular marinera

Representa el cicle de la vida

Forma part dels cercaviles de les festes majors

Festa típica de l’entrada de l’estiu

{patum80.gif}

{castanya.gif}

{havanere.gif}

{oucomba.gif}

{gegaolot.gif}

{batre2.gif}

 

Associació simple / 4pac35.ass

Identifica diverses manifestacions religioses

La dansa de la mort

Les festes de Nadal

Les enramades

Els Manaies

Els pastorets

El ramadà

Es balla a Verges el Dijous Sant

Celebració del naixement de Jesús

Catifes de flors als carrers on passa la processó del Corpus

Desfilada durant les processons de Setmana Santa

Representació del naixement i l’adoració dels Reis, amb dimoni inclós

Mes de dejuni de la religió musulmana

{verges1.gif}

{nadal.gif}

{catifafl.gif}

{manaies.gif}

{pastoret.gif}

{ramada.gif}

 

Associació complexa / 4pac36.ass

Relaciona cada tipus de font d’informació

Conversa amb l’avi

Explicació d’un veí

Informe escolar

Carta

Diari personal

Llibre de família

Fotografia

Vídeo

Partida de naixement

Font d’informació oral

Font d’informació gràfica

Font d’informació escrita

 

Associació simple / 4pac37.ass

Relaciona cada paraula amb la resposta correcta

La família

Relació de descendència

Relació d’unió

La colla

L’escola

El municipi

Persones amb qui compartim la casa. Solen ser els nostres pares i els nostres germans. A vegades, també hi ha altres parents

Persones que vénen de la mateixa família: Els nostres pares són fills dels nostres avis, i els nostres germans són fills dels nostres pares

Persones que vénen de famílies diferents: els nostres pares viuen plegats perquè varen decidir formar una família

Grup d’amics i amigues de la nostra edat amb qui compartim jocs. Juguem, ens divertim i ens ajudem

Lloc on adquirim coneixements i normes de convivència durant els primers anys de la nostra vida

Agrupació de vivendes, l’organització i funcionament de les quals és responsabilitat de tots. L’ajuntament el formen les persones triades per la comunitat per gestionar el municipi

 

Associació simple   / 4pac38.ass

Relaciona les dues columnes

Avi/àvia

Oncle/Tia

Cosí/cosina

Cunyat/cunyada

Sogre/sogra

Gendre/jove

Nebot/neboda

Pare/mare d’un dels nostres pares

Germà/germana dels nostres pares

Fill/filla d’un germà o germana dels nostres pares

Home o dona casat amb un germà nostre

Pare o mare de la persona que està casada amb nosaltres

Relació entre una persona i els pares de la persona amb la que està casada

Fill o filla dels germans de la persona que està casada amb nosaltres

 

Associació de resposta escrita /  4pac39.ass

Escriu cert o fals a les següents frases

Els germans i germanes del meus pares són els meus cosins

Un nét i un avi tenen relacions de descendència

Un pare i un fill tenen relacions d’unió

Els pares dels meus pares són els meus avis

La germana de la meva mare és la meva tia

Els pares de la meva mare són els sogres del meu pare

Els germans del meu pare són els cunyats de la meva mare

Els fills dels meus oncles són els meus cosins

Fals

Cert

Fals

Cert

Cert

Cert

Cert

Cert

 

Associació simple / 4pac40.ass

Relaciona aquests conceptes

Normes

Lleis

Drets

Deures

Càrrecs

Assemblea

Horari

Temps lliure

Activitat extraescolar

Responsabilitat

Formes de relació entre les persones per conviure adequadament

Normes escrites que han de complir totes les persones d’un país

Coses que podem fer d’acord amb les lleis

Obligacions que tenim respecte de nosaltres mateixos i respecte dels altres

Responsabilitat d’encarregar-se d’alguna tasca concreta

Reunió d’un grup de persones per tractar temes determinats

Forma d’organitzar-se per saber a tota hora què hem de fer

Estona en què no tenim cap deure ni responsabilitat

Activitats organitzades per compartir el nostre temps lliure amb altres amics

Feina que hem de fer sigui per necessitat, sigui per obligació

 

Sopa de lletres / 4pac41.sop

Troba set conceptes relacionats amb la convivència

Norma / Llei / Dret / Deure / Responsabilitat / Assemblea / Càrrec