Activitats
1. Llegeix aquest poema de Guimerà i contesta les preguntes:
Tot ho he arrencat de mon cor
per tornar-t'ho de seguida:
tes falses lletres d'amor,
la trena amb mos plors humida;
mes, ai, aquell mocador
serà amb mi tota la vida.
Mon ànima no ha de dir
que guarda eix tresor, avara;
sols ans de l'últim sospir,
li diré a ma pobra mare
que em tanqui els ulls per morir
i me l'estengui en la cara.
Vine'l llavors a arrencar
amb tes ales de satalia;
jo et sabré pel respirar,
i obriré els ulls, dolça aimia;
i mort tot, mon plorar
te dirà quant te volia!.
- En quins versos denuncia el poeta el desamor de la noia?
- Segons el nombre de síl·labes, quin tipus de versos componen el poema?
- Quin moment de la situació fantàstica que se'ns descriu trobes més romàntic? Explica per què.
2. Llegeix el següent fragment que pertany a L'esquella de la torratxa de Frederic Soler i resol les qüestions següents:
- Indica el tema del fragment. Què és el que hi critica l'autor?
- Assenyala els recursos que fa servir Soler per provocar l'humor.
- Soler utilitza en les seves obres "el català que ara es parla" (castellanismes, col·loquialismes, jocs de paraules...). Busca'n exemples en l'escena.
3. Llegeix el fragment següent, que pertany a Records d'un excursionista de Carles Bosch de la Trinxeria i deprés resol les qüestions que se't plantegen a continuació:
4. Llegeix el següent text corresponent a la novel·la La fabricanta de Dolors Monserdà i respon les qüestions:
- Amb quins recursos va iniciar el negoci?
- Quines innovacions indiquen la creixença econòmica de la fàbrica? Explica-les.
5. Llegeix el poema d'El comte Arnau i després resol les preguntes:
- Digues quina combinació mètrica de versos té el poema.
- Assenyala en quins moments s'evidencia el temor que sent la comtessa de tenir contacte amb el comte. Indica per què.
- Explica que té d'especial el cavall del comte.
- Transcriu les diferents denominacions que el comte usa per referir-se a la comtessa.