La nove·la del segle XIX

Presentació: figura de l'intel·lectual        Costumisme        Realisme     

           Naturalisme        Narcís Oller        Altres narradors

 

UNA NOVA FIGURA: L’INTEL.LECTUAL

Al llarg del segle XIX, els escriptors i artistes van anar prenent actituds publiques compromeses (Heine, Émile Zola…) o, simplement, de revolta i en contra de qualsevol sistema (Baudelaire, Rimbaud…). Això va ser degut, en part, als ideals romàntics de llibertat, però també a una presa de consciència del paper crític que havien d’exercir davant les injustícies socials o les trifulgues polítiques. De vegades es manifestaven per mitjà de les obres de teatre, però amb l’aparició del realisme, també van utilitzar el renovat gènere de la novel·la. Aquest procés va arribar a un dels seus punts culminants en la dècada dels noranta, precisament a París, arran del conegut procés Dreyfus (1894). Alfred Dreyfus (1859-1935), capità d’ascendència jueva, va ser acusat de passar informació als alemanys. De seguida, a França, es van formar dos blocs: un d’esquerres, a favor de la innocència de l’acusat, i un altre de dretes i nacionalista, que volia que se li apliqués un càstig sever. El 1906 es va arribar a una declaració d’innocència. Mentrestant, les tensions creades van ser múltiples i greus. El procés, però, va fer que Émile Zola (1840-1902) escrivís una carta oberta, una mena de manifest, titulat “J’accuse” (1898), a favor de la revisió del procés en què Dreyfus havia estat condemnat. Zola també va ser processat, i amb la seva presa de posició crítica davant el poder es convertia en el primer intel·lectual (terme que es va començar a usar aleshores) de la història.  

tornar inici pàgina

El Costumisme

La literatura de costums és la que s’elabora a partir dels costums d’una societat en un temps històric determinat. Gràcies a la influència dels costumistes espanyols i a l’aparició de les revistes El Mole (1837), a València, Un tros de paper (1865), a Barcelona, i La Ignorància (1879), a Palma de Mallorca, es va començar a conrear en català aquest tipus de literatura.

El quadre de costums  va constituir la manifestació més genuïna i representativa de la literatura costumista catalana del segle XIX. Tenia un conjunt de trets que el distanciaven de la ficció novel·lesca:

-         Manca d’argument.

-         Descripcions minucioses i estàtiques.

-         Intromissions del narrador (exclamant-se o dirigint-se al lector).

-         Diàlegs freqüents i espontanis.

Un dels autors més prolífics i sòlids del Costumisme va ser Emili Vilanova (1840-1905). La seva obra en prosa, que partia de la llengua col·loquial de la menestralia barcelonina, barrejava l’humorisme amb la nostàlgia i la tendresa. Vilanova va assolir en alguns moments uns resultats esplèndids. De la seva obra destaquen els títols Del meu tros (1879), Escenes barcelonines (1886) i Gent de casa (1889). A partir del 1891 es va dedicar també al teatre i va escriure sainets de costums que van assolir un gran èxit.

Entre els autors més destacats cal esmentar els barcelonins Robert Robert (1830-1873), iniciador del gènere en català, el mallorquí Gabriel Maura (1842-1907), amb Aiguaforts (1892), i el valencià Salvador Guinot (1866-1944), amb Capolls mustigats (1900).  

tornar inici pàgina

El Realisme

Les tècniques costumistes van contribuir al conreu de la narrativa realista, juntament amb el model dels grans narradors realistes europeus (Balzac, Stendhal, Flaubert...). L’estètica realista, apareguda pels volts de 1830, es caracteritzava per considerar l’art com la representació de la naturalesa, pel tractament de temes de la més absoluta actualitat, l’interès pels canvis històrics que es produïen i la descripció exacta dels ambients i la psicologia dels personatges.  

tornar inici pàgina

El Naturalisme

A partir del 1872, a França, el Realisme es va veure superat per un nou corrent, el naturalisme, encapçalat per Émile Zola. Als naturalistes, a més de la realitat física de l’entorn, els interessava tenir en compte tant la genètica de l’individu com la realitat personal. Així, l’art es va sotmetre als principis científics, a l’evolucionisme de Darwin i, en definitiva, a la distinció entre l’observador que només descriu el que veu (realisme) i l’experimentador que burxa, secciona i analitza el que veu per trobar-ne les causes i explicar-se-les (naturalisme). Les propostes estètiques naturalistes van ser introduïdes en la literatura catalana pels crítics Josep Yxart (1852-1895) i Joan Sardà (1851-1898) i pel novel·lista Narcís Oller.  

tornar inici pàgina

Narcís Oller

Narcís Oller (1846-1930) va néixer a Valls, ciutat que en les seves obres prendrà el nom de Vilaniu, però aviat es va traslladar a Barcelona, primer per estudiar la carrera de Dret i, després, definitivament, per a treballar-hi de procurador dels tribunals.

Les primeres obres literàries d’Oller estaven lligades al Costumisme i van ser fruit de la insistència d’amics i parents (especialment Sardà i Yxart) perquè es dediqués a la narrativa.

Després de guanyar un premi en prosa als Jocs Florals del 1879, Oller va publicar, el mateix any, Croquis del natural, el seu primer llibre de contes. Després van seguir altres títols, primer des del costumisme i després des del realisme, que reflectien la realitat amb el màxim de matisos i precisió: Notes de colors (1883), De tots colors (1888), Figura i paisatge (1897), Rurals i urbanes (1916) i Al llapis i a la ploma (1918).

Oller expressa moltes vegades en el llibre Memòries literàries (1962) que l’origen d’algunes de les seves novel·les van ser contes que abans ja havia publicat. Així, La papallona (1882), que va representar la superació de la novel·la històrica i de les proses costumistes, van tenir com a apunt de partida el conte Un estudiant. Gairebé sempre, però, partia d’històries reals que elaborava literàriament.

La van seguir L’Escanyapobres (1884), una de les novel·les més imaginatives, amb el tema de l’avarícia com a eix; Vilaniu (1885), la història romàntica d’un triangle amorós; La febre d’or (1890-1892), el retrat d’una Barcelona en procés de modernització i enriquiment; La bogeria (1898), que amb l’estudi psicològic d’una malaltia – la demència- és la novel·la amb una tesi més naturalista, i Pilar Prim (1906), que va representar un acostament a les noves formes del Modernisme.

Narcís Oller també va traduir obres en prosa i teatrals (Tolstoi, Goldoni, Dumas...) i va escriure un magnífic llibre de memòries, publicat pòstumament per voluntat de l’autor.  

tornar inici pàgina

Altres narradors

A banda de Narcís Oller, entre els autors més destacats de narrativa realista cal esmentar Carles Bosch de la Trinxeria (1831-1897), gran escriptor de la natura en Records d’un excursionista (1887) i que va defensar l’estructura familiar tradicional en L’hereu Noradell (1889); Josep Pin i Soler (1842-1927), autor de la trilogia formada per La família dels Garrigas (1887) on va tractar la dissolució d’una família tradicional de Tarragona, Jaume (1888) i Niobe (1889) que narra la trajectòria d’una família en un marc urbà i hi aplica ja alguns elements del Naturalisme (influència de l’ambient, pes de l’herència...); Dolors Monserdà (1845-1919), que en La fabricanta (1904) va exposar el protagonisme de la dona en la nova societat industrial i, finalment, Marià Vayreda (1853-1903), que amb La punyalada (1904) va tramar una història d’amor emmarcada en la darrera guerra Carlina i que té certs punts de contacte amb la variant rural de la novel·la modernista.  

 

tornar inici pàgina                               anar índex